Achter vrachtwagen hangen

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-10-2008 16:00 #733914 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Achter vrachtwagen hangen
het heeft geen zin om met een auto achter een vrachtauto te hangen icm benzine verbruik.

ik zit zelf ook met regelmaat op een wielrenfiets. en dan "voel" je wanneer je mee genomen word of niet. deze afstand is zo klein dat je dat waarschijnlijk niet eens doet met een auto.

ik niet iig.

mijzelf op een fiets is niet langer dan 1,5 meter. en dan op nog geen 1 a 2 meter afstand. dan komt de lucht achter mij weer bij elkaar. dus afstand is nog geen 4 meter achter een bus/vrachtwagen. het idee dat je dan met een volvo binnen 4 a 5 meter achter een vrachtwagen moet zitten, kan je beter op zijn trekhaak aanhaken.

het verbruik wat je wint als je achter een vrachtwagen zit zit hem in:
gelijkmatig rijden, niet optrekken en remmen
90 km ipv 120.

reken maar uit je winst.

ik zeg.

WERKT NIET. en daarnaast is het ook erg gevaarlijk. de trucker kan je niet zien als je te dicht achterop zit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-10-2008 16:35 #733920 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Achter vrachtwagen hangen
Volgens mij loopt de lucht in een soort wervelstorm achter een vrachtwagen aan. Na de 1,5 meter die jij noemt komt de lucht bij elkaar, die draait een keer rond en na een aantal meter (7/8) klapt de lucht weer uit elkaar naar buiten. Daarachter moet je dus schijnbaar zitten (een meter of 10).

Ik type dit nu uit mijn hoofd, dus de getallen kloppen ws niet, maar zoiets had ik eens op tv gezien.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-10-2008 16:40 #733921 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Achter vrachtwagen hangen

jeroni;72077 schreef : het idee dat je dan met een volvo binnen 4 a 5 meter achter een vrachtwagen moet zitten, kan je beter op zijn trekhaak aanhaken.

het verbruik wat je wint als je achter een vrachtwagen zit zit hem in:
gelijkmatig rijden, niet optrekken en remmen
90 km ipv 120.


Nogmaals, ik doe het er niet om maar hang er geregeld achter.
Nu je het zegt kan ik het mij ook weer herinneren, je moet dan wel heel eng dicht achter een vrachtwagen hangen wil het iets uitmaken.
En wat je zegt, met een gangetje van ongeveer 90 rustig doorrijden dat geeft zuinig rijden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-10-2008 16:51 #733922 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Achter vrachtwagen hangen
de beste manier om het te zien is met een econometer.

vaste afstand bewaren, vlak stuk in de weg; econometer bekijken.
stukje verder of dichter bij rijden; zelfde verhaal, hoger of lager.

hoe verder de econometer van rood af draait, hoe beter.


misschien heel raar, maar probeer het ook eens in de 4e versnelling. kan zijn dat je dan nog minder gas hoeft te geven.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-10-2008 16:56 #733925 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Achter vrachtwagen hangen
Ach, zo'n econometer schommelt wel leuk op en neer, maar is zo niet-precies als maar kan. "Volgas" naar de 100 dan zakt hij uiteindelijk net voorbij het rode (wit bij mij, smith gages), als je volgas naar de 110 trekt, en dan gas los naar de 100, dan staat ie ineens halverwege, veeel verder van 't wit.

Heeft er iemand nog een airodynamica laboratorium in z'n tuin? :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-10-2008 17:52 #733929 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Achter vrachtwagen hangen

Pistonpen paultje;72088 schreef : Ach, zo'n econometer schommelt wel leuk op en neer, maar is zo niet-precies als maar kan.


Ik moet zeggen dat ik meer naar mijn toerenteller kijk dan naar de snelheidsmeter. (Ik heb geen ecometer)
Rijdt veel rond de 2200 2500 toeren. Bij boven de honderd gaat de 360 carb met lager toerental rond de 3000 zitten. Met inhalen of een oprit naar snelweg zit ik even boven de 3000.

Ik let veel op met het "nieuw rijden" Eigenlijk ben ik daar jaren en jaren geleden al mee begonnen en voor mij is het geen "nieuw rijden" meer.
Het is een gewoonte.

Maar, zo nu en dan trek ik wel eens lekker door om mij te herinneren dat ik 2000CC onder mijn kap heb.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-10-2008 19:15 #733938 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Achter vrachtwagen hangen
Nieuwe rijden kan slecht zijn voor je motor! Zou met koude motor niet onder de 2000/1750 rpm gaan zitten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-10-2008 20:38 #733952 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Achter vrachtwagen hangen
2200 is schijnt het mooiste te zijn.

Wat schijnt? De maan schijnt en het schijnt zo te zijn is ook met lange ij.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ted Bogers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2008 02:02 #734009 door Ted Bogers
Beantwoord door Ted Bogers in topic Achter vrachtwagen hangen
Zuinige vriend van mij reed al jaren geleden met zijn eend achter vrachtwagens aan. Zuinigheid hielp niet veel toen hij een bekeuring van 200 gulden kreeg voor geen afstand houden.

Ted Bogers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-10-2008 09:30 #734016 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Achter vrachtwagen hangen

Volvo 740TIC;72101 schreef : Nieuwe rijden kan slecht zijn voor je motor! Zou met koude motor niet onder de 2000/1750 rpm gaan zitten.


Je voelt het toch een beetje aan bij een motor. Met weinig toeren gewoon niet teveel gas geven. De 1400 vindt weinig toeren indedaad niet zo lekker, de B19 trekt met gemak vanaf stationair toerental.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD