Achter vrachtwagen hangen
- V300 register
- Verbannen
-
ik zit zelf ook met regelmaat op een wielrenfiets. en dan "voel" je wanneer je mee genomen word of niet. deze afstand is zo klein dat je dat waarschijnlijk niet eens doet met een auto.
ik niet iig.
mijzelf op een fiets is niet langer dan 1,5 meter. en dan op nog geen 1 a 2 meter afstand. dan komt de lucht achter mij weer bij elkaar. dus afstand is nog geen 4 meter achter een bus/vrachtwagen. het idee dat je dan met een volvo binnen 4 a 5 meter achter een vrachtwagen moet zitten, kan je beter op zijn trekhaak aanhaken.
het verbruik wat je wint als je achter een vrachtwagen zit zit hem in:
gelijkmatig rijden, niet optrekken en remmen
90 km ipv 120.
reken maar uit je winst.
ik zeg.
WERKT NIET. en daarnaast is het ook erg gevaarlijk. de trucker kan je niet zien als je te dicht achterop zit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

Ik type dit nu uit mijn hoofd, dus de getallen kloppen ws niet, maar zoiets had ik eens op tv gezien.
- V300 register
- Verbannen
-
jeroni;72077 schreef : het idee dat je dan met een volvo binnen 4 a 5 meter achter een vrachtwagen moet zitten, kan je beter op zijn trekhaak aanhaken.
het verbruik wat je wint als je achter een vrachtwagen zit zit hem in:
gelijkmatig rijden, niet optrekken en remmen
90 km ipv 120.
Nogmaals, ik doe het er niet om maar hang er geregeld achter.
Nu je het zegt kan ik het mij ook weer herinneren, je moet dan wel heel eng dicht achter een vrachtwagen hangen wil het iets uitmaken.
En wat je zegt, met een gangetje van ongeveer 90 rustig doorrijden dat geeft zuinig rijden.
- V300 register
- Verbannen
-
vaste afstand bewaren, vlak stuk in de weg; econometer bekijken.
stukje verder of dichter bij rijden; zelfde verhaal, hoger of lager.
hoe verder de econometer van rood af draait, hoe beter.
misschien heel raar, maar probeer het ook eens in de 4e versnelling. kan zijn dat je dan nog minder gas hoeft te geven.
- V300 register
- Verbannen
-
Heeft er iemand nog een airodynamica laboratorium in z'n tuin?

- V300 register
- Verbannen
-
Pistonpen paultje;72088 schreef : Ach, zo'n econometer schommelt wel leuk op en neer, maar is zo niet-precies als maar kan.
Ik moet zeggen dat ik meer naar mijn toerenteller kijk dan naar de snelheidsmeter. (Ik heb geen ecometer)
Rijdt veel rond de 2200 2500 toeren. Bij boven de honderd gaat de 360 carb met lager toerental rond de 3000 zitten. Met inhalen of een oprit naar snelweg zit ik even boven de 3000.
Ik let veel op met het "nieuw rijden" Eigenlijk ben ik daar jaren en jaren geleden al mee begonnen en voor mij is het geen "nieuw rijden" meer.
Het is een gewoonte.
Maar, zo nu en dan trek ik wel eens lekker door om mij te herinneren dat ik 2000CC onder mijn kap heb.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Wat schijnt? De maan schijnt en het schijnt zo te zijn is ook met lange ij.
- Ted Bogers
- Nieuw lid
-
Ted Bogers
- V300 register
- Verbannen
-
Volvo 740TIC;72101 schreef : Nieuwe rijden kan slecht zijn voor je motor! Zou met koude motor niet onder de 2000/1750 rpm gaan zitten.
Je voelt het toch een beetje aan bij een motor. Met weinig toeren gewoon niet teveel gas geven. De 1400 vindt weinig toeren indedaad niet zo lekker, de B19 trekt met gemak vanaf stationair toerental.