Achter vrachtwagen hangen

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-10-2008 17:13 #628033 door V300 register
Achter vrachtwagen hangen is gemaakt door V300 register
Ik doe het zeker niet bewust maar ik hang in de ochtenden vaak achter een vrachtwagen.
Zit er niet vlak op maar toer vaak mee achter de vrachtwagens op de a 12 en a 27.
Ik heb geen zin om te jagen en kom prima op tijd.

Maar er was toch een verhaal omheen met zuinig rijden als je achter een vrachtwagen zit?

Hoe zat dat ook alweer?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2008 17:17 #731330 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Achter vrachtwagen hangen
De vrachtwagen vangt veel weerstand weg, jij lift mee in de kielzog van die vrachtauto.

Op die manier ondervindt je 360 minder weerstand en rijdt hij zuiniger. Afhankelijk van de afstand tussen jou en de vrachtwagen kan het echt brandstofbesparend zijn.

Mijn vader hangt ook altijd achter vrachtwagens en hij rijdt op de snelweg 1:22. Doet hij dat niet is het 1:18. Maar da's een Toyota diesel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-10-2008 17:57 #731336 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Achter vrachtwagen hangen
Er is ook een bepaalde ideale afstand. Dat hangt af van de luchtstromen en de snelheid. Ik kan met herrineren dat de ideale afstand best nog een stukje was, in ieder geval niet bumperklevend.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2008 18:17 #731342 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Achter vrachtwagen hangen
80 km/h i.p.v. 100-120 rijden scheelt ook nogal wat brandstof...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-10-2008 18:33 #731346 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Achter vrachtwagen hangen
dat gezeur altijd over verbruik

koop dan een daihatsu of een alto als je zonodig zuinig moet rijden
want met een oude volvo kun je bijna niet zuinig rijden
het blijft gewoon oud spul waar veel brandstof in moet

mijn boeit het echt niet wat mn 360 gaat verbruiken,ook al is het 1:6
als tie maar goed vooruit gaat,maarja ik rijd ook geen 20k per jaar

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-10-2008 18:47 #731354 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Achter vrachtwagen hangen
Daar heb je zeker gelijk in, tenminste, als je inderdaad geen 20k per jaar maakt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-10-2008 20:15 #731364 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Achter vrachtwagen hangen

Jos360;71959 schreef : Daar heb je zeker gelijk in, tenminste, als je inderdaad geen 20k per jaar maakt.


Ik ga nu 50 KM per dag rijden 5 dagen in de week. Dat zal zeker nog maanden duren. Dat is 1100 KM per maand.

Sorry Ronald, maar ik ben echt blij dat hij bij normaal gebruik 1 op 12 ? 13 doet en niet 1 op 10.

Deze zomer had ik al de verwachting dat ik meerdere KM zou kunnen gaan maken met werken. Bewust heb ik deze auto gekozen.

Ik ben niet rijk en als ik 19 CT per KM krijg dan is dat heel leuk. Omgerekend gebruik ik 11 a 12 ct per KM. En zo kan je met de resterende centen je autootje leuk onderhouden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-10-2008 08:48 #733857 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Achter vrachtwagen hangen
Voor jou is het zeker lonend gas in te bouwen. Dan is het 5 cent de kilometer.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-10-2008 09:30 #733859 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Achter vrachtwagen hangen
't scheelt heel veel, maar ik hou het lang niet altjid vol...Zeker niet als je net n uur in de file hebt gereden...

Zo'n LPG tank is toch wel fijn achterin, dan merk je het iets minder of ie nu 1:9 of 1:10 rijd...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-10-2008 12:00 #733880 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Achter vrachtwagen hangen
Je kunt met een B2** ook wel 1:13 halen, als je hem op zuinig zijn zou instellen makkelijk beter.
Afhankelijk van staat auto, staat motor, type auto, chauffeur, efi/carb, welke efi, bandenmaat, velgmaat, flatfloor, efan, beter lamdasonde, tight squish/dunnere koppakking, nokkenas op wensen afstemmen/stellen, uitlaat wat verbeteren, auto verlagen, Volvo spoilerkit, geen airco/stuurbekrachtiging, inlaatrestrictie minimaliseren, betere injectoren, iets meer benzinedruk, geen gigantische geluidsinstallatie etc etc

Mijn 165 PK B234 (740 1350 KG) haalde op E85 1:11, meerverbruik met ethanol ligt rond de 35%, reken zelf maar uit hoe dat op benzine uit zou komen..... (met zwaar aanlopende remmen, uitlaatlek voor lambdasonde, geen efan= nog veel potentie voor verbetering)

Pas van iemand gehoor die met een 85er 740 gle, B230E (kjet) met wat goodies 1:14 haalt, kjet is niet bepaald het zuinigste systeem. Zegt wel iets over hoeveel ruimte daar nog inzit.

Altijd die verhalen over hoe onzuinig oude volvo's wel zijn:s ja vaak slecht onderhouden, alleen maar apk zaken repareren, slecht afgestelde carburateurs, vuile injectoren, gare bougies, 1.3 bar bandendruk ofzo noem maar op.

Voor wat het waard is, ik rijd 18k-20k per jaar...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD