volvo 360 verstandige keuze?
- V300 register
- Verbannen
-
Ik ga vanaf januari 5 maanden studeren in zweden, ik wilde hier graag met de auto heen. Ik heb nog geen auto om er heen te rijden. Nu had ik voor mijzelf een lijstje gemaakt met eisen die ik heb aan de auto namelijk:
- liefst van 88 of eerder (IVM oldtimerverzekering)
- Injectiemotor (IVM koude start in zweden in de winter)
- Betrouwbaar (ik ben best handig maar daar heb ik geen gereedschap etc. onderdelenvoorziening zou wel prima zijn daar!)
- Voldoende vermogen hebben om 1200KM snelweg volbeladen af te leggen (vandaar 360 IPV 340)
- 5 versnellingen (IVM verbruik)
Nou wilde ik ook nog eens graag achterwielaandrijving al is dit geen eis.
Aangezien ik de auto snel aan moet schaffen en geen kapitaal heb leek een 360 me een leuke goedkope oplossing.
nou maak ik me om de meeste genoemde punten totaal geen zorgen behalve dan de koude start, hoe zit het hiermee? ik zit wel hartje winter in Zweden (niet helemaal noordelijk, maar eht zal er toch flink kunnen vriezen)
Is een Volvo 360 een verstandige keuze? zijn er dingen waar ik op moet letten behalve op roest op bepaalde plekken?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
De 360 is eigenlijk een 240 in een klein jasje.
Waar moet je op letten, net als alle types, is op roest en als er een onderhoud historie aanwezig is kopen!
In gebruik is de carburateurversie het goedkoopste.
Volgens boekje starten en een goed accu er in.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Een 360 heeft behoorlijk wat koudestarthulp. Misschien komt dat ook doordat er in Zweden ook veel met de Volvo redblock motoren gereden wordt. Ik denk niet dat een koudestart moeite oplevert bij deze auto.
Check voordat je gaat wel sowieso even al je slangen die daarin meehelpen. Deze kan ik je wel vertellen als je de auto gekocht hebt.
Inderdaad zoals Frans zegt, als je een goede accu hebt, en de auto is over het algemeen goed in orde heb je er geen omkijken naar.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Gijs.;71606 schreef : - liefst van 88 of eerder (IVM oldtimerverzekering)
Bij een oldtimer verzekering moet je rekening houden met max 7500 km dat je per jaar mag rijden
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
In Zweden hebben bijna alle auto's een elektrische of benzinegestookte motorvoorverwarming zodat een koude start geen probleem is.
Als het blok in de 360 die je koopt niet in nagenoeg perfecte staat is zul je ook gewoon last hebben van koudestartproblemen. Hier heeft bijna geen enkele 360 deze voorverwaming.
Zorg dat je een goede accu hebt en voldoende vorstbestendige koelvloeistof.
Zorg dat je de bougies, kabels, rotor, verdelerkap, koelsysteemslangen, V-snaren en alles wat je maar kunt vervangen vervangt voordat je gaat. Controleer ook even of de distributieriem er niet te lang of teveel kilometers in zit. (max 80.000 km of 4-5 jaar oud)
Zo gek veel 360's zijn er niet in zweden, dus alle niet-motor onderdelen zullen echt niet dikker gezaaid zijn als in Nederland. De Volvo's van de 300 serie zijn tenslotte gewoon nederlandse auto's.
Met een goede 340 is 1200 km met volle belading trouwens ook geen enkel probleem. Zelfs met een 1.4 niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Gijs.;71624 schreef : Dus ik begrijp dat wat betreft koude start een injectiemotor geen voordeel heeft ten opzichte van een carburateur uitvoering?
Je moet kunnen omgaan met de choke. En bij strenge vorst start een injectie altijd sneller. Hoewel een carburateur ook echt wel start hoor!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
- Berichten: 9
Ik rijd zelf injectie, vorig jaar een reis naar zweden gemaakt. Zo lange-afstand op snel/autowegen verbruik je, als je een beetje je best doet, 1 op 12. Normaal rijden verbruik je 1 op 10, in de stad 1 op 8. Dit alles natuurlijk op voorwaarde dat je blok in orde is. En ja, een carburateur zal zonder meer iets zuiniger zijn, maar verwacht daar ook geen wonderen van.
Aangezien het je enige auto is en je hem wel nodig hebt zou ik de voorkeur hebben voor een 'zichzelf regelende' injectiemotor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Doeke Dobma;71639 schreef : Aangezien het je enige auto is en je hem wel nodig hebt zou ik de voorkeur hebben voor een 'zichzelf regelende' injectiemotor.
Precies.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.