volvo 360 verstandige keuze?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-10-2008 17:21 #628022 door V300 register
volvo 360 verstandige keuze? is gemaakt door V300 register
Hallo,

Ik ga vanaf januari 5 maanden studeren in zweden, ik wilde hier graag met de auto heen. Ik heb nog geen auto om er heen te rijden. Nu had ik voor mijzelf een lijstje gemaakt met eisen die ik heb aan de auto namelijk:

- liefst van 88 of eerder (IVM oldtimerverzekering)
- Injectiemotor (IVM koude start in zweden in de winter)
- Betrouwbaar (ik ben best handig maar daar heb ik geen gereedschap etc. onderdelenvoorziening zou wel prima zijn daar!)
- Voldoende vermogen hebben om 1200KM snelweg volbeladen af te leggen (vandaar 360 IPV 340)
- 5 versnellingen (IVM verbruik)

Nou wilde ik ook nog eens graag achterwielaandrijving al is dit geen eis.
Aangezien ik de auto snel aan moet schaffen en geen kapitaal heb leek een 360 me een leuke goedkope oplossing.

nou maak ik me om de meeste genoemde punten totaal geen zorgen behalve dan de koude start, hoe zit het hiermee? ik zit wel hartje winter in Zweden (niet helemaal noordelijk, maar eht zal er toch flink kunnen vriezen)

Is een Volvo 360 een verstandige keuze? zijn er dingen waar ik op moet letten behalve op roest op bepaalde plekken?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-10-2008 17:36 #731019 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic volvo 360 verstandige keuze?
Ik heb de auto nodig voor woon werk verkeer en in een 360 voel ik mij altijd het best. Gerust. De ervaring is dat het Zweedse blok en wat er bij hoort goed is. Ik rijd al vele vele jaren en in alle types.
De 360 is eigenlijk een 240 in een klein jasje.
Waar moet je op letten, net als alle types, is op roest en als er een onderhoud historie aanwezig is kopen!
In gebruik is de carburateurversie het goedkoopste.
Volgens boekje starten en een goed accu er in.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-10-2008 19:00 #731025 door V300 register
Een 360 injectie heeft een redelijk fors verbruik. Verder zie ik geen enkel nadeel aan je keuze!

Een 360 heeft behoorlijk wat koudestarthulp. Misschien komt dat ook doordat er in Zweden ook veel met de Volvo redblock motoren gereden wordt. Ik denk niet dat een koudestart moeite oplevert bij deze auto.

Check voordat je gaat wel sowieso even al je slangen die daarin meehelpen. Deze kan ik je wel vertellen als je de auto gekocht hebt.

Inderdaad zoals Frans zegt, als je een goede accu hebt, en de auto is over het algemeen goed in orde heb je er geen omkijken naar.

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2008 19:24 #731026 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic volvo 360 verstandige keuze?

Gijs.;71606 schreef : - liefst van 88 of eerder (IVM oldtimerverzekering)

Bij een oldtimer verzekering moet je rekening houden met max 7500 km dat je per jaar mag rijden

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-10-2008 20:16 #731035 door V300 register
www.gio.nl

bonus/malus max 20.000 per jaar.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-10-2008 20:17 #731036 door V300 register
Dus ik begrijp dat wat betreft koude start een injectiemotor geen voordeel heeft ten opzichte van een carburateur uitvoering? behalve dan dat het iets meer verbruikt? Dan zou zelfs een carburateur de voorkeur hebben afgezien van (iets) minder vermogen. Ik heb begrepen dat je bij een injectiemotor een koudestartinjector hebt, vandaar dat ik dacht dat een injectiemotor het voordeel had!

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2008 20:19 #731038 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic volvo 360 verstandige keuze?
Een 360 is een prima keus, als je een beetje oplet dat je een goede koopt.

In Zweden hebben bijna alle auto's een elektrische of benzinegestookte motorvoorverwarming zodat een koude start geen probleem is.
Als het blok in de 360 die je koopt niet in nagenoeg perfecte staat is zul je ook gewoon last hebben van koudestartproblemen. Hier heeft bijna geen enkele 360 deze voorverwaming.

Zorg dat je een goede accu hebt en voldoende vorstbestendige koelvloeistof.
Zorg dat je de bougies, kabels, rotor, verdelerkap, koelsysteemslangen, V-snaren en alles wat je maar kunt vervangen vervangt voordat je gaat. Controleer ook even of de distributieriem er niet te lang of teveel kilometers in zit. (max 80.000 km of 4-5 jaar oud)

Zo gek veel 360's zijn er niet in zweden, dus alle niet-motor onderdelen zullen echt niet dikker gezaaid zijn als in Nederland. De Volvo's van de 300 serie zijn tenslotte gewoon nederlandse auto's.

Met een goede 340 is 1200 km met volle belading trouwens ook geen enkel probleem. Zelfs met een 1.4 niet.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2008 20:34 #731046 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic volvo 360 verstandige keuze?

Gijs.;71624 schreef : Dus ik begrijp dat wat betreft koude start een injectiemotor geen voordeel heeft ten opzichte van een carburateur uitvoering?

Je moet kunnen omgaan met de choke. En bij strenge vorst start een injectie altijd sneller. Hoewel een carburateur ook echt wel start hoor!

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2008 20:41 #731051 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic volvo 360 verstandige keuze?
In het algemeen is een injectie 'probleemlozer' dan een carburateur, omdat een injectiesysteem zich continue bijregelt. Het zorgt als het ware uit zichzelf ervoor dat ie blijft lopen. Kleine motorproblemen resulteren dan in een hoger verbruik en niet direct in mindere prestaties. Een injectie verbuikt iets meer dan een carburateur. Laten we het niet over de extremen hebben, dan volgt er een heel bla bla.
Ik rijd zelf injectie, vorig jaar een reis naar zweden gemaakt. Zo lange-afstand op snel/autowegen verbruik je, als je een beetje je best doet, 1 op 12. Normaal rijden verbruik je 1 op 10, in de stad 1 op 8. Dit alles natuurlijk op voorwaarde dat je blok in orde is. En ja, een carburateur zal zonder meer iets zuiniger zijn, maar verwacht daar ook geen wonderen van.

Aangezien het je enige auto is en je hem wel nodig hebt zou ik de voorkeur hebben voor een 'zichzelf regelende' injectiemotor.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2008 20:45 #731054 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic volvo 360 verstandige keuze?

Doeke Dobma;71639 schreef : Aangezien het je enige auto is en je hem wel nodig hebt zou ik de voorkeur hebben voor een 'zichzelf regelende' injectiemotor.

Precies.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC