Stefan stelt zich voor
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Een auto gaat er best komen (zeker nu het OV een steeds beroerder alternatief is met die stakingen), alleen denk ik niet op korte termijn. De kans is aanwezig dat het een Volvo gaat worden, aangezien het mooie en veilige auto's zijn waar ook lange mensen zoals ik lekker in kunnen zitten. Een klein koekblik wordt het zeker niet, aangezien dat gezien mijn lengte niet comfortabel en niet veilig is. Het moet wel een auto zijn die ook door de dealer onderhouden kan worden.
De reden voor mijn aanmelding is dat ik op de weg nog wel eens leuke/bijzondere Volvo's uit de 300-serie tegenkom. Omdat er binnen elke autoclub wel mensen zitten die een register bijhouden, is het leuk om deze spots te hebben. Verder weet ik ook wel veel over de Volvo 300-serie (alleen niet op technisch vlak). Ik verwacht niet dat ik veel berichten ga posten, maar als ik iets interessants tegenkom, geef ik het door. Ben zelf ook regelmatig met mijn fotocamera op pad.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
De 300-serie wordt ieder jaar steeds massaler belastingvrij. Veel mensen willen hiervan profiteren. Daarnaast heeft een grote groep mensen ontdekt dat de prijs-kwaliteit-en onderhoudskosten verhouding bij Volvo 300 wel heel gunstig uitpakt. Andere voordelen van dit (soms zwaar onderschatte type) staan in andere topic's genoemd.
Als je een mooie 300 hebt gevonden kom dan maar een keer bij mijn werkplaats langs. Wil ik je wel van alles uitleggen en wat leren sleutelen en je mag de auto bij mij op de brug zetten voor inspectie van de onderkant.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Ik dacht ook dat ik niks kon, maar dat valt (tot nu toe) nog h??l erg mee (al heb ik nog niet veel technisch gedaan:f).
Zo'n auto kost echt bijna niks. Geen wegenbelasting, verzekering van 90 euro per jaar (ongeacht het aantal kilometers) en het onderhoud kun je zelf doen of met behulp van andere leden.
Als je lid van de club bent, kun je naar sleuteldagen gaan en daar (eventueel met hulp) wat onderhoud verrichten.
Kortom, als je die OV-kaart verpatst kun je met het "verdiende" geld al aardig veel autorijden:p
- V300 register
- Verbannen
-
Het kan een idee zijn om naast het behouden van de OV-kaart een belastingvrije 343 aan te schaffen, alleen is het zonde om 'm de hele week voor de deur te laten staan. Ik beschik ook niet over een garage. Het is zonde om een 343 op straat te laten staan, want dan slaat het verval toe (ook 343's kunnen roesten). Natuurlijk kan je wel de 343 laten conserveren, maar dit kost een hoop geld. Daarbij zijn de belastingvrije exemplaren vaak vario's, terwijl ik liever de handgeschakelde versie prefereer. Verder ben ik in het weekend ook niet zo afhankelijk van een eigen auto, omdat ik de auto van mijn ouders vaak mee kan pikken.
Uit rationeel oogpunt gezien is het voorlopig verstandig om geen eigen auto aan te schaffen (ook geen klassieker). Over een paar jaar zal dit anders zijn, aangezien (zoals Niels al aangaf) mijn leefpatroon drastisch gaat wijzigen. Het is niet zo dat ik niets wil kopen, maar het is (onder andere financieel) verstandiger om nog even te wachten.
Nogmaals, ik vind het leuk om over klassieke auto's te praten en weet er veel van af. Mede dankzij Kevin ben ik de Volvo 300-serie steeds meer gaan waarderen. Inmiddels weet ik ook veel van de typen en de uitvoeringen af en ben ik ook wat meer op de 300-serie in het verkeer gaan letten.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
volvofiel;57101 schreef : Stefan, ik ben 15 (inmiddels bijna de magische leeftijd van 16:D) en heb ook een belastingvrije 343.
Ik dacht ook dat ik niks kon, maar dat valt (tot nu toe) nog h??l erg mee (al heb ik nog niet veel technisch gedaan:f).
Zo'n auto kost echt bijna niks. Geen wegenbelasting, verzekering van 90 euro per jaar (ongeacht het aantal kilometers) en het onderhoud kun je zelf doen of met behulp van andere leden.
Als je lid van de club bent, kun je naar sleuteldagen gaan en daar (eventueel met hulp) wat onderhoud verrichten.
Kortom, als je die OV-kaart verpatst kun je met het "verdiende" geld al aardig veel autorijden:p
Nou praat je wel heel makkelijk.
Ten eerste levert het inleveren van je OV maar weinig geld op.
Ten tweede geldt geen wegenbelasting alleen voor wagens van 25 jaar of ouder. Wil je een knappe 343/340 die wegenbelasting vrij is, dan betaal je in 9 van de 10 gevallen minimaal ? 1000,-. Jou auto is inderdaad goedkoper aangeschaft maar heeft nog euhm...zodanig veel werk nodig dat je nog flink wat duiten zult moeten investeren om hem op een 'knap' niveau te krijgen. No offence natuurlijk. Wegenbelasting wordt ook steeds duurder, voor mijn 360 betaal ik nu 107 euro per 3 maanden.
Ten derde de verzekering; 80 euro per jaar als je hem ergens als oldtimer kunt verzekeren. Inderdaad. Maar... als student kun je hem als eerste auto nooit als een oldtimer verzekeren en een gewone verzekering kost je, zolang je nog geen 24 bent, minimaal 60 a 70 euro per maand.
Jou 343 is juridisch gezien helemaal niet van jou, hij staat op naam van 1 van je ouders en ook hebben je ouders ervoor een oldtimerverzekering afgesloten, omdat zij ook een andere 'eerste' auto hebben.
Het hebben van een normale, nette (niet perfecte) 340 of 360 kost je in aanschaf tussen de 400 en 600 euro. Daar kun je behoorlijke auto's voor krijgen. Dit is voor een student al best een hoop geld. Daarnaast kost de auto je, als je alles volgens de regels doet, dus alles op je eigen naam etc. nog minimaal 100 euro per maand. En dan heb je de auto alleen nog maar, dan zit er nog geen onderhoud en brandstof bij! Dat is een hoop geld voor een student.
Hier zijn inderdaad studenten die 2, 3 of meer V300's hebben maar dit zijn wel allemaal personen die superhandig zijn en tehcnisch behoorlijk goed onderlegd. De meeste mensen hebben die skills echter niet, dus dat is geen reeel vergelijk.
Ik heb zelf een jaar geleden mijn 360 GLE uit '86 aangeschaft. Aanschaf was 600 euro. Sindsdien heb ik denk ik zo'n ? 1000,- aan onderhoud moeten plegen, dat wil zeggen, laswerk, ander veerpootje, nieuwe remmen, ontsteking, etc etc. Wegenbelasting is voor mijn eigen rekening. Binnenkort moet er voor dik ? 1000,- tegenaan om de auto weer strak te krijgen.
Het hebben en rijden van een auto is niet goedkoop.
- Kevin Kloosterman
-
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-

Maar welkom Stefan!
En je hebt gelijk uit rationeel oogpunt. Je hebt iig nog de tijd om te sparen voor een mooie strakke 3drs GLT

- V300 register
- Verbannen
-

- Kevin Kloosterman
-
- Nieuw lid
-
slb_340;58161 schreef : Ik heb 'm op mn 19e voor 34,13 p/m verzekerd
Gewone verzekering WA... mag 14.000 p/j rijden geloof ik
.
Waar? Bedoel ik heb nu 1 schade vrij jaar en betaal voor de 360 42 euro in de maand. En dan is dat ook gewoon WA. Er is verder geen enkele maatschappij waar ik niet onder de 75 euro kwam.