Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)

  • Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
20-02-2010 22:00 #818711 door Mark Smeets
Met belasting kun je een 360 van na 86 toch ook voor de hobby erbij houden? Ik betaal die 500 euro wel als het moet, kan ik wel onbeperkt (in zekere zin, oldtimer verzekering is 5000 per jaar) rijden. Als het aan mij ligt heb ik later geen leasebak hoor. :nono: Daarnaast wil ik het kastje uit principe niet. Nee ik heb niks te verbergen, maar moet de staat weten waar ik overal naar toe ga?

Maak die oldtimers nu maar gewoon belasting vrij, de meeste mensen houden het toch niet uit in 'zo'n oud hok', ook niet als het financieel voordeel opleverd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-02-2010 22:57 #818718 door V300 register
Dus geen kilometerheffing en geen bevriezing van de oldtimerdatum?
En de belastingvrije leeftijd blijft op 25 jaar?
Dan ga ik eens kijken voor een MB 560 SEC van 1989 in Duitsland.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2010 23:55 #818727 door 16673-dummy

Fran?ois;135100 schreef : Dus geen kilometerheffing en geen bevriezing van de oldtimerdatum?
En de belastingvrije leeftijd blijft op 25 jaar?
Dan ga ik eens kijken voor een MB 560 SEC van 1989 in Duitsland.


Kijk, dat bedoel ik nou.

Die grens blijft toch wel, alleen de kmheffing is onzeker. En in het geval van typische hobby-auto's is de kmheffing een vooruitgang t.o.v. het huidige systeem.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-02-2010 00:23 #818736 door V300 register
Die discussie hebben we al een keer gevoerd. Als bovenstaande auto voor de
kilometerheffing moet gaan, wordt deze afgerekend op gewicht en een
factor voor het bouwjaar. ondanks de 2 standaard aanwezige geregelde
3 weg katalysatoren. En dan kom je misschien op een kilometerprijs van 0.25
euro per kilometer. Daar komt de brandstof dan nog bovenop. Ik denk dat de
lol er dan snel af is als je in die auto 30.000km per jaar af wil leggen.
En 432 Euro wegenbelasting staat gelijk aan 4320 km per jaar bij een
kmheffing van 0.10 Euro per kilometer. Meer rijden betekent dat je duurder
uit bent.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-02-2010 00:31 #818737 door V300 register
O ja, en dan nog een extra belasting per auto om de provincie te compenseren voor gedorven belastinginkomsten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-02-2010 01:07 #818745 door V300 register
In elk geval zijn nu een aantal dingen 'duidelijk' geworden, en dat is dat het voordeel voor de kilometerheffing voor de burger voor een groot deel is gebaseerd op de aanname dat mensen minder gaan rijden zodra het is ingevoerd. Da's dus een beetje hetzelfde als beweren dat een roker voordeliger uit is met de komende accijnsverhoging omdat hij door diezelfde verhoging een pakje per week minder koopt :)

Of je bij hobbymatig gebruik van de auto (zeg 3.000 km per jaar) gunstiger uitkomt met de kilometerheffing is, zoals Fran?ois al aangeeft, geheel afhankelijk van de bouwjaarfactor. Die is en blijft nog onbekend. Ik gebruik mijn 340 niet louter hobbymatig (rijd er 10.000 km per jaar mee) maar ik weet nu al dat mijn mobiliteitskosten gaan toenemen. Dat heb ik al eerder berekend door mijn afdrachten aan motorrijtuigenbelasting om te slaan naar het aantal kilometers. Het vervallen van de BPM wordt nu echter verdisconteerd met alle automobilisten, ook met mij, terwijl ik een auto bezit waarvan alle aanschafbelastingen reeds lang zijn betaald en afgeschreven. Maar dat verhaal is al gevoerd.

Puur wat de discussie over vrijstelling aangaat, denk ik dat de starre grens niet meer opgerekt zal worden omdat er nu al weinig redenen zijn te bedenken waarom er ?berhaupt vrijstelling voor oude voertuigen verleend zou moeten worden. Waarom betaalt een Toyota Prius straks wel kilometerheffing, en een Opel Kadett uit '78 niet? Waarom betalen bezitters van een nieuwer, schoner voertuig wel belasting en worden rijders van ouwe meuk bevoordeeld? Hoe kan er nog sprake zijn van het behoud van historisch mobiel erfgoed als het gros van de klassiekers simpelweg uit het buitenland is ge?mporteerd, en dus voor Nederland geen erfgoed zijn? Waarom zou Nederland een schuivende grens moeten hanteren als Engeland het ook niet doet (grens op 1973), terwijl ook daar een levendige scene is van klassiekers van na die tijd? Niet per se mijn mening maar wel de tegenwerpingen die je kunt verwachten. De regeling in zijn huidige vorm is simpelweg veel te vrijblijvend om houdbaar te zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-02-2010 09:48 #818750 door V300 register
Inderdaad, te vrijblijvend, en daar maakt men dan graag `gebruik` van.
Goed gebruik is tegen misbruik aan, zegt men wel eens.
Is er een tussenweg mogelijk door als voorwaarden te stellen dat:
a) het kenteken van de bewuste auto voor het eerst in Nederland afgegeven
dient te zijn, om massale import uit andere EU landen en USA te voorkomen?
b) alleen belastingvrijstelling verleend wordt over de eerste 5.000km en elke
meer gereden kilometer via kilometerheffing zal worden verrekend?

Vraag is alleen: wie gaat dat controleren en hoe?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-02-2010 12:29 #818770 door V300 register
Dat weet ik niet Fran?ois, maar wat ik wel weet is dat belangenorganisaties als de FEHAC zich blijvend zullen moeten wapenen tegen het tornen aan de vrijstelling. Het is namelijk maar moeilijk verkoopbaar aan een politicus, want oldtimerbezitters zijn vaak geen 'onrendabelen' dus die kunnen de centen best opbrengen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-02-2010 12:53 #818773 door V300 register
Ik denk dat de regeling wel terug moet komen, omdat er heel veel mensen zijn met oldtimers waarvoor ze dan ineens allemaal wegenbelasting moeten betalen of schorsen. Immers met een kastje en ze rijden niet veel betalen ze ook amper iets. Wat wel kan is dat ze zeggen wegenbelasting vrij voor 87 vanaf 25 jaar na 86 vanaf 30 jaar.

Zoiets zal er wel uitkomen.

Wat ik bedoel te zeggen je hebt ook mensen met 5 of 10 oldtimers. Natuurlijk hebben die mannen geld genoeg maar als ze amper rijden en wel 4 a 5 duizend euro aan wegenbelasting kwijt zijn per jaar dan gaan ze natuurlijk wagens weg doen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-02-2010 09:42 #818885 door V300 register

Mark:Daarnaast wil ik het kastje uit principe niet. Nee ik heb niks te verbergen, maar moet de staat weten waar ik overal naar toe ga?


Dat kastje zit me ook wel tegen. Eigenlijk vooral omdat je NOOIT een gespecificeerde rekening kan krijgen en kan zien waar je bent geweest. Enkel het aantal kilomters wat je hebt gereden..

Eigenlijk zou je dus je eigen KM registratie ook bij moeten gaan houden om te controleren of alles wel klopt.

Zo wordt de consument ??n groot administratiekantoor lijkt het wel.

Daarnaast is KM heffing voor de autoverkoop natuurlijk wel enorm voordelig! Wie wil er nou niet voor ? 22.000,- een Jeep Patriot 2.4 170pk 4x4 met leer, stoelverwarming, privl. glass etc. rijden. Een luxe Mazda 2 kost dan ook niet meer dan ? 14.000,-. Nadeel is wel dat gebruikt enorm omlaag gaat in waarde. Die BPM zouden ze eigenlijk aan de consument/autobedrijven terugmoeten betalen (rest-bpm)... !

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD