Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)
- Mark Smeets
- Moderator
-
Maak die oldtimers nu maar gewoon belasting vrij, de meeste mensen houden het toch niet uit in 'zo'n oud hok', ook niet als het financieel voordeel opleverd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
En de belastingvrije leeftijd blijft op 25 jaar?
Dan ga ik eens kijken voor een MB 560 SEC van 1989 in Duitsland.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Fran?ois;135100 schreef : Dus geen kilometerheffing en geen bevriezing van de oldtimerdatum?
En de belastingvrije leeftijd blijft op 25 jaar?
Dan ga ik eens kijken voor een MB 560 SEC van 1989 in Duitsland.
Kijk, dat bedoel ik nou.
Die grens blijft toch wel, alleen de kmheffing is onzeker. En in het geval van typische hobby-auto's is de kmheffing een vooruitgang t.o.v. het huidige systeem.
- V300 register
- Verbannen
-
kilometerheffing moet gaan, wordt deze afgerekend op gewicht en een
factor voor het bouwjaar. ondanks de 2 standaard aanwezige geregelde
3 weg katalysatoren. En dan kom je misschien op een kilometerprijs van 0.25
euro per kilometer. Daar komt de brandstof dan nog bovenop. Ik denk dat de
lol er dan snel af is als je in die auto 30.000km per jaar af wil leggen.
En 432 Euro wegenbelasting staat gelijk aan 4320 km per jaar bij een
kmheffing van 0.10 Euro per kilometer. Meer rijden betekent dat je duurder
uit bent.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-

Of je bij hobbymatig gebruik van de auto (zeg 3.000 km per jaar) gunstiger uitkomt met de kilometerheffing is, zoals Fran?ois al aangeeft, geheel afhankelijk van de bouwjaarfactor. Die is en blijft nog onbekend. Ik gebruik mijn 340 niet louter hobbymatig (rijd er 10.000 km per jaar mee) maar ik weet nu al dat mijn mobiliteitskosten gaan toenemen. Dat heb ik al eerder berekend door mijn afdrachten aan motorrijtuigenbelasting om te slaan naar het aantal kilometers. Het vervallen van de BPM wordt nu echter verdisconteerd met alle automobilisten, ook met mij, terwijl ik een auto bezit waarvan alle aanschafbelastingen reeds lang zijn betaald en afgeschreven. Maar dat verhaal is al gevoerd.
Puur wat de discussie over vrijstelling aangaat, denk ik dat de starre grens niet meer opgerekt zal worden omdat er nu al weinig redenen zijn te bedenken waarom er ?berhaupt vrijstelling voor oude voertuigen verleend zou moeten worden. Waarom betaalt een Toyota Prius straks wel kilometerheffing, en een Opel Kadett uit '78 niet? Waarom betalen bezitters van een nieuwer, schoner voertuig wel belasting en worden rijders van ouwe meuk bevoordeeld? Hoe kan er nog sprake zijn van het behoud van historisch mobiel erfgoed als het gros van de klassiekers simpelweg uit het buitenland is ge?mporteerd, en dus voor Nederland geen erfgoed zijn? Waarom zou Nederland een schuivende grens moeten hanteren als Engeland het ook niet doet (grens op 1973), terwijl ook daar een levendige scene is van klassiekers van na die tijd? Niet per se mijn mening maar wel de tegenwerpingen die je kunt verwachten. De regeling in zijn huidige vorm is simpelweg veel te vrijblijvend om houdbaar te zijn.
- V300 register
- Verbannen
-
Goed gebruik is tegen misbruik aan, zegt men wel eens.
Is er een tussenweg mogelijk door als voorwaarden te stellen dat:
a) het kenteken van de bewuste auto voor het eerst in Nederland afgegeven
dient te zijn, om massale import uit andere EU landen en USA te voorkomen?
b) alleen belastingvrijstelling verleend wordt over de eerste 5.000km en elke
meer gereden kilometer via kilometerheffing zal worden verrekend?
Vraag is alleen: wie gaat dat controleren en hoe?
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Zoiets zal er wel uitkomen.
Wat ik bedoel te zeggen je hebt ook mensen met 5 of 10 oldtimers. Natuurlijk hebben die mannen geld genoeg maar als ze amper rijden en wel 4 a 5 duizend euro aan wegenbelasting kwijt zijn per jaar dan gaan ze natuurlijk wagens weg doen.
- V300 register
- Verbannen
-
Mark:Daarnaast wil ik het kastje uit principe niet. Nee ik heb niks te verbergen, maar moet de staat weten waar ik overal naar toe ga?
Dat kastje zit me ook wel tegen. Eigenlijk vooral omdat je NOOIT een gespecificeerde rekening kan krijgen en kan zien waar je bent geweest. Enkel het aantal kilomters wat je hebt gereden..
Eigenlijk zou je dus je eigen KM registratie ook bij moeten gaan houden om te controleren of alles wel klopt.
Zo wordt de consument ??n groot administratiekantoor lijkt het wel.
Daarnaast is KM heffing voor de autoverkoop natuurlijk wel enorm voordelig! Wie wil er nou niet voor ? 22.000,- een Jeep Patriot 2.4 170pk 4x4 met leer, stoelverwarming, privl. glass etc. rijden. Een luxe Mazda 2 kost dan ook niet meer dan ? 14.000,-. Nadeel is wel dat gebruikt enorm omlaag gaat in waarde. Die BPM zouden ze eigenlijk aan de consument/autobedrijven terugmoeten betalen (rest-bpm)... !