Ophanging Simons uitlaatsysteem B20 + fix voor 140/164

Lees meer
06-06-2022 01:26 #199264 door Stijn v.d. Linde
Ophanging Simons uitlaatsysteem B20 is gemaakt door Stijn v.d. Linde
Hoi allemaal,
Mijn gereviseerde B20 mag uitblazen door een Simons uitlaat en dat geeft een ontzettend mooi geluid (vind ik dan). Op mijn auto was de steun aan de bak al verdwenen dus die heb ik nieuw gekocht om te plaatsen, maar toch is de ophanging niet ideaal. De rubbers zitten mooi en op de goede plek, hij lijkt recht te hangen, maar hij trilt (vooral bij koude motor en warm niet meer) tegen de schaal op de achteras waar de veer in staat. 
Als de uitlaat verder naar links zou hangen kan dat niet, maar dan zou de achterdemper tegen de benzinetank aankomen. Mogelijk moet dus alleen de bocht om de achteras iets worden gedraaid, maar hoe ver? Ofwel: waar zit bij jullie de knik tov de auto? Bijna in het midden van de auto of juist ver naar rechts? 

Wie o wie heeft een Simons die volgens het boekje op zijn plek hangt? Statistisch gezien moet er toch iemand zijn of hangt hij nou echt bij niemand 'origineel' onder de auto?

De achterste ophanging hangt bij mij prima, maar wel met gebruik van ringen om 'uitlubberen' te voorkomen.
​​​​

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-06-2022 08:10 #199265 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Ophanging Simons uitlaatsysteem B20
Mijn ervaring is dat het altijd gek#$%'t is met de ophanging van een Simons.
Als je het echt goed wilt doen dan heb je een autogeen vlam nodig om de uitlaat bij te buigen / netjes in model te brengen.
En die ophanging bij de versnellingsbak; vroeg of laat breekt die altijd af. Dus die ophangbeugel heb ik 20 jaar geleden al afgezworen.  

Als je het geluid van een Simons mooi vindt dan zal je een beetje pijn moeten lijden. Door schade en schande wijs geworden kies ik voor origineel.
En minder geluid is ook meer comfort, zeker op de snelweg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-06-2022 09:43 #199266 door Bob Marcelis
Beantwoord door Bob Marcelis in topic Ophanging Simons uitlaatsysteem B20
Ik heb de mijne 8 jaar geleden eronder gehangen en inderdaad verschillende manieren geprobeerd om hem nergens tegen aan te laten komen. Dat is uiteindelijk wel gelukt, maar het blijft een gekloot.
Met de steun bij de versnellingsbak heb ik geen problemen, net als bij de achterdemper.
De achterdemper heb ik wel met een stevigere band opgehangen dan het origineel.
Wat bij mij altijd problemen gaf was de ophanging vlak bij de achteras, deze rubbers scheurden elk half jaar ongeveer. 
Twee jaar geleden heb ik hem weer tijdelijk gerepareerd met grote tie wraps. De bedoeling was om deze weer te vervangen door de rubbers, maar dat kwam door drukte er even niet van.
Sindsdien zit hij stevig vast onder de auto en heb geen problemen meer gehad.
Sommige denken dat dan gelijk heel dat je hele auto apk onwaardig is en dat dit het perfecte voorbeeld is om de afschaffing apk aan te tonen, terwijl ik ook tegen die afschaffing ben. Maar dat is een andere discussie dan deze uitlaatophanging.

www.mostardyvonneregister.nl
instagram : @mostardyvonne
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • 17681-dummy
  • 17681-dummy's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Ouwe meuk is leuk
Lees meer
06-06-2022 11:30 #199268 door 17681-dummy
Beantwoord door 17681-dummy in topic Ophanging Simons uitlaatsysteem B20
Ik heb een Simons systeem onder mijn 164 gezet en ik onderschrijf het montageprobleem. Ook mijn uitlaat hangt nog niet zoals ik wil, maar ik krijg dat wel voor elkaar met de vlam en wat buigen. Maar ook ik ervaar een lichte dreun. Die moet er ook uit. Ik zelf ga beginnen met een kort flexibel stukje. Kost ongeveer 15 euro op internet (motointergator.de). Dit zorgde er bij mijn vorige klassieker (een Mercedes uit ‘64) voor dat ik verlost was van dreunen en trillen uit de uitlaat. Dat flex stukje monteer je na de voorste vlampijp en daar achter de rest van de uitlaat. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-06-2022 19:10 #199271 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Ophanging Simons uitlaatsysteem B20
De rubbers bij mijn originele uitlaat waren juist een ramp omdat deze teveel naar buiten stond. Gevolg: het binnenste rubber was binnen 10 km gebroken en de uitlaat trilde dan tegen de cardanas aan (een minder prettig geluid dan nu). Die zat sindsdien vast met ijzerdraad wat elk half jaar werd vervangen. Ik was wel wat gewend qua gerammel, maar dan constant!

Ik zal jullie op de hoogte houden want het is dus maar een minimale klacht als ik het vergelijk met jullie verhalen (alleen bij koude motor gerammel).
Opties die ik wil proberen:
1. Ik kan nog proberen om de ophanging bij de achterdemper iets uit te vullen zodat hij iets meer naar het midden komt te hangen (is mogelijk net voldoende);
2. Als dat niet werkt kan ik dus de achterste bocht wat proberen te verdraaien zodat deze naar in het midden van de auto zit. Hopelijk met als gevolg dat het einde van de bocht ook iets meer naar binnen staat (maar niet teveel zodat hij niet tegen de brandstoftank komt);
3. Als dat nog niet werkt ga ik het gewoon negeren en als het echt irritant gaat worden kan ik nog met een vlam aan de gang. Ik ben maar een beetje een 'beun' die net is begonnen met sleutelen dus met een vlam te werk gaat is mogelijk iets voor de toekomst  .

@Yuri: Dat is op zich een idee! Ik weet alleen niet of het plaatsen van een flexibel het trillen gaat voorkomen. Houd ons op de hoogte!
Kort je de uitlaat op een andere plek in? Lastige is dat de uitlaat van de 140 / 164 en Amazon ontzettend verschillen dus of dat een optie is voor de Amazon weet ik niet (daar is niet zoveel ruimte om in te korten).
@Han: dank voor de tip, wel vreemd dat deze breekt omdat het op zich een geheel is tussen motor, bak en voorste deel van de uitlaat, of ben ik nu gek?
@Bob: dit geeft de burger moed! Het kan dus wel  . Met wat voor een band heb jij hem achter opgehangen? Ik heb er een stuk van die achtervering vangband bij gekregen.

Ik ga niet terug naar origineel omdat ik deze set uiteindelijk (veel vertraging en gedoe met levering) gratis heb gekregen en ik kijk een gegeven paard niet in de bek  . Bij veel ongeluk (motor kaduuk) mag je soms ook wel wat geluk hebben vond ik zelf.

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-06-2022 19:18 #199272 door Bob Marcelis
Beantwoord door Bob Marcelis in topic Ophanging Simons uitlaatsysteem B20
Ik heb ook vangband gebruikt. Hierin heb ik met een holpijp gaten gemaakt voor de bouten.
Volgens mij heb ik ook hem ook met wat extra ringen uitgelijnd toen.
Zijn je motor en versnellingsbakrubbers ook goed? Dit kan ook een groot verschil maken.

www.mostardyvonneregister.nl
instagram : @mostardyvonne
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-06-2022 19:21 #199273 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Ophanging Simons uitlaatsysteem B20
Yes die zijn nieuw zelfs! Dan begin ik ook met de achterste ophanging. Mogelijk is dat al voldoende!

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-06-2022 00:27 #199276 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Ophanging Simons uitlaatsysteem B20
Ik heb het bij mij zo gedaan; www.volvokv.nl/forum/brandstofsysteem/25...imons-demper-amazone
www.volvokv.nl/forum/brandstofsysteem/24...mons-uitlaat-amazone
Flet belt rond achterste demper is verandert naar bijgevoegde fotos fltbelt werkt goed als je niet aan je demper wilt lassen.
En inderdaad een Simons ophangen met het standaar matriaal geeft altijd rammel of wel de midden demper of einddemper.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-06-2022 22:19 #199284 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Ophanging Simons uitlaatsysteem B20
Zowel onder mijn Amazon als onder de 145 had ik altijd Simons uitlaten. Grappig genoeg herken ik jullie problemen niet. Helemaal ophangen, goed kijken of hij overal vrij hangt en dan pas de klemmen vastzetten. Iets draaien van met name de bocht over de achteras doet wonderen qua afstelling.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-06-2022 23:15 #199285 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Ophanging Simons uitlaatsysteem B20
Ha Hans,

Kijk, dat antwoord wil ik lezen! Hahah dank!

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.