- Berichten: 746
turbo op een B18
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
Ik heb voor het eerst met de motor gereden op LPG en op benzine, van het brandstof/luchtmengsel klopt nog helemaal niets maar ik kan al wel voelen dat de motor een heel stuk sneller is!
Vanmiddag ben ik naar Budel geweest naar een groot VW treffen daar ga ik elk jaar heen, leuk om rond te lopen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 746

Nu is 1 van de olieslangen lek bij de aansluiting, alles moet er weer af om het probleem te verhelpen.
Eerst maar weer oplossen voor we verder kunnen, gewoon doorzetten ik kom er wel!!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
Laat het maar onder het kopje 'Kinderziektes' ben benieuwd hoe het uiteindelijk gaat rijden!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
that's the spirit..."C.L.J. Buiting" schreef:
gewoon doorzetten ik kom er wel!!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 746
Deze keer lekt de oliedruksensor, niet langs de schroefdraad maar ik denk tussen het kunsstof en de aluminium behuizing.
Ik kan er godsonmogelijk bij dus dat word weer alles demonteren, ik kan het ondertussen met 2 vingers in mijn neus.
Wel heb ik er een stuk mee gereden en het loopt best snel (LPG) de turbo druk heb ik nu maximaal op 0,7bar gehad.
De afstelling is nog niet optimaal, bij gewoon een constante snelheid is de lucht/brandsof verhouding goed ga ik versnellen dan word hij snel veel te rijk.
Dit zou kunnen komen doordat ik de compensatielucht voor achterop de verdamper voor de interkoeler aftap, waarschijnlijk heb ik een erg groot drukverschil over de interkoeler dit komt natuurlijk door de koker die ik gemaakt heb om de interkoeler aan te kunnen sluiten.
Wat ik kan doen is om gecontroleerd lucht/druk te laten ontsnappen in de slang die naar de verdamper loopt.
Zo nu eerst opkraamvisite, ik ben weer oom geworden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 746
Eigenlijk loopt hij hartstike lekker wel wat meer lawaai maar lekker snel, alleen teveel brandstof!
Ik heb de motor flink aan zijn ba@#$en gezeten en het ging lekker totdat ik de snelweg op ging en even flink van katoen ben gegaan, in een mum van tijd naar de 170km/uur (tom tom kilometers) een stuk zo gereden en zelfs bij die snelheid nog voldoende vermogen over en toen in één keer een grote rookwolk achter mij, snel van de snelweg af (was toevallig bij een afrit) en even later het olielampje aan, motor meteen uitgezet en geken wat er aan de hand is.
Wat is het probleem, de retour leiding van de turbo is losgeraakt en alle olie loopt zo op de hete uitlaat!!
Ik moet zeggen dat de olietemperatuur ook was opgelopen in het carter tot 120gr. waarschijnlijk zal de olie die net door de turbo is gegaan nog heter zijn en is het soldeer gesmolten.
Nou vrouwlief maar even gebeld en zij heeft mij opgehaald.
Op het olie systeem rust een vloek!!! :twisted: :twisted:
Maar al bij al werkt het toch heel redelijk en heb ik vandaag echt wel het uiterste gevraagd.
Ik zeg maar zo, een kleinigheid blijf je toch houden.
Zondag een bromfiets oltimerrid in zuid limburg dus maandagavond maar weer verder.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2280
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 746
"R Minnebo" schreef:
Kleine tip, solderen dmv van hardsolderen. Dit kan veel hogere temperaturen hebben doordat je met een acytileen brander het spul moet verhitten om het hardsoldeer tedoen smelten. Als je goed gesoldeerd hebt kan het 16 bar hebben. In mijn loodgieters tijdperk meerdere malen hardgesoldeerd en afgeperst op 16 bar waterdruk.
Het probleem is dat ik geen acytileen brander heb, ik pak er wel vaker op mis misschien toch eens aanschaffen.
Ik ben ergens mee bezig om iets te maken als het klaar is plaats ik wel een berichtje/foto
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Hardsolderen gaat zeer goed met zuurstof en propaan, dit is ook veel goedkoper.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 746
Op het moment dat de leiding losschoot was de olietemp 120gr (gemeten in het carter dicht bij de uitlaat, misschien heeft dit nog invloed op de meting).
Ik denk dat de leiding door trillingen los is gekomen, het was tenslotte een vaste starre leiding.
Nou ik hoop dat het nu eindelijk goed is!
Ik heb een RVS slang gepakt (ook de binnenkant is RVS) deze heb ik ingekort en opnieuw gelast, de binnenkant die gelast moest worden was 0,5mm dik dit heb ik op het werk laten doen door een profesionele lasser.

Uploaded with ImageShack.us
en zo hij gemonteerd!

Uploaded with ImageShack.us
Morgen maar weer een testrit maken!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.