turbo op een B18

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-06-2011 19:11 #103951 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic turbo op een B18
Vandaag (tot 10.00uur) toch nog even de tijd gehad om aan de amazon te werken, de olielekkage is weg het was veel werk maar gelukkig gelukt.
Ik heb voor het eerst met de motor gereden op LPG en op benzine, van het brandstof/luchtmengsel klopt nog helemaal niets maar ik kan al wel voelen dat de motor een heel stuk sneller is!

Vanmiddag ben ik naar Budel geweest naar een groot VW treffen daar ga ik elk jaar heen, leuk om rond te lopen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-06-2011 20:53 #104126 door Joost Buiting (GAST)
Het blijft een vet probleem (letterlijk) :D

Nu is 1 van de olieslangen lek bij de aansluiting, alles moet er weer af om het probleem te verhelpen.
Eerst maar weer oplossen voor we verder kunnen, gewoon doorzetten ik kom er wel!!

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-06-2011 08:45 #104132 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic turbo op een B18
He das balen Joost!

Laat het maar onder het kopje 'Kinderziektes' ben benieuwd hoe het uiteindelijk gaat rijden!

• Arjan Vrielink (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-06-2011 10:28 #104134 door Arjan Vrielink (GAST)
Beantwoord door Arjan Vrielink (GAST) in topic turbo op een B18

"C.L.J. Buiting" schreef:
gewoon doorzetten ik kom er wel!!

that's the spirit...

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-06-2011 13:03 #104160 door Joost Buiting (GAST)
Vandaag alles weer gemonteerd en wat denk je, juist een olielekkage.
Deze keer lekt de oliedruksensor, niet langs de schroefdraad maar ik denk tussen het kunsstof en de aluminium behuizing.
Ik kan er godsonmogelijk bij dus dat word weer alles demonteren, ik kan het ondertussen met 2 vingers in mijn neus.

Wel heb ik er een stuk mee gereden en het loopt best snel (LPG) de turbo druk heb ik nu maximaal op 0,7bar gehad.
De afstelling is nog niet optimaal, bij gewoon een constante snelheid is de lucht/brandsof verhouding goed ga ik versnellen dan word hij snel veel te rijk.
Dit zou kunnen komen doordat ik de compensatielucht voor achterop de verdamper voor de interkoeler aftap, waarschijnlijk heb ik een erg groot drukverschil over de interkoeler dit komt natuurlijk door de koker die ik gemaakt heb om de interkoeler aan te kunnen sluiten.
Wat ik kan doen is om gecontroleerd lucht/druk te laten ontsnappen in de slang die naar de verdamper loopt.

Zo nu eerst opkraamvisite, ik ben weer oom geworden. :D

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-06-2011 23:50 #104179 door Joost Buiting (GAST)
Toch nog even tijd gehad om de oliesensor te wisselen, ik kon er met veel pijn en moeite bij maar het is gelukt zonder het spruitstuk te demontern, motor laten lopen goed gekeken en gelukkig alles dicht, tijd om een stuk te rijden!!!!
Eigenlijk loopt hij hartstike lekker wel wat meer lawaai maar lekker snel, alleen teveel brandstof!

Ik heb de motor flink aan zijn ba@#$en gezeten en het ging lekker totdat ik de snelweg op ging en even flink van katoen ben gegaan, in een mum van tijd naar de 170km/uur (tom tom kilometers) een stuk zo gereden en zelfs bij die snelheid nog voldoende vermogen over en toen in één keer een grote rookwolk achter mij, snel van de snelweg af (was toevallig bij een afrit) en even later het olielampje aan, motor meteen uitgezet en geken wat er aan de hand is.
Wat is het probleem, de retour leiding van de turbo is losgeraakt en alle olie loopt zo op de hete uitlaat!!
Ik moet zeggen dat de olietemperatuur ook was opgelopen in het carter tot 120gr. waarschijnlijk zal de olie die net door de turbo is gegaan nog heter zijn en is het soldeer gesmolten.
Nou vrouwlief maar even gebeld en zij heeft mij opgehaald.

Op het olie systeem rust een vloek!!! :twisted: :twisted:

Maar al bij al werkt het toch heel redelijk en heb ik vandaag echt wel het uiterste gevraagd.

Ik zeg maar zo, een kleinigheid blijf je toch houden.

Zondag een bromfiets oltimerrid in zuid limburg dus maandagavond maar weer verder.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-06-2011 19:51 #104305 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic turbo op een B18
Kleine tip, solderen dmv van hardsolderen. Dit kan veel hogere temperaturen hebben doordat je met een acytileen brander het spul moet verhitten om het hardsoldeer tedoen smelten. Als je goed gesoldeerd hebt kan het 16 bar hebben. In mijn loodgieters tijdperk meerdere malen hardgesoldeerd en afgeperst op 16 bar waterdruk.

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-06-2011 21:30 #104307 door Joost Buiting (GAST)

"R Minnebo" schreef:
Kleine tip, solderen dmv van hardsolderen. Dit kan veel hogere temperaturen hebben doordat je met een acytileen brander het spul moet verhitten om het hardsoldeer tedoen smelten. Als je goed gesoldeerd hebt kan het 16 bar hebben. In mijn loodgieters tijdperk meerdere malen hardgesoldeerd en afgeperst op 16 bar waterdruk.

Het probleem is dat ik geen acytileen brander heb, ik pak er wel vaker op mis misschien toch eens aanschaffen.
Ik ben ergens mee bezig om iets te maken als het klaar is plaats ik wel een berichtje/foto

• Arjan Vrielink (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-06-2011 00:27 #104310 door Arjan Vrielink (GAST)
Beantwoord door Arjan Vrielink (GAST) in topic turbo op een B18
Voor hardsolderen zou ik geen acetyleen aanschaffen, veel te duur.
Hardsolderen gaat zeer goed met zuurstof en propaan, dit is ook veel goedkoper.

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-06-2011 21:23 #104327 door Joost Buiting (GAST)
Het kan trouwens niet zo zijn dat het soldeer er bij de vorige leiding tussenuit gesmolten is, dat zou dan betekenen dat de olie 180graden is geweest dit kan natuurlijk niet ook al word de olie erg heet in de turbo.
Op het moment dat de leiding losschoot was de olietemp 120gr (gemeten in het carter dicht bij de uitlaat, misschien heeft dit nog invloed op de meting).
Ik denk dat de leiding door trillingen los is gekomen, het was tenslotte een vaste starre leiding.

Nou ik hoop dat het nu eindelijk goed is!
Ik heb een RVS slang gepakt (ook de binnenkant is RVS) deze heb ik ingekort en opnieuw gelast, de binnenkant die gelast moest worden was 0,5mm dik dit heb ik op het werk laten doen door een profesionele lasser.
[img

Uploaded with ImageShack.us

en zo hij gemonteerd!
[img

Uploaded with ImageShack.us

Morgen maar weer een testrit maken!

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD