remmentrommel wordt warm

• Teun Hoogeveen
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
30-11-2025 11:17 #1479236 door Teun Hoogeveen
remmentrommel wordt warm is gemaakt door Teun Hoogeveen
Beste allemaal,
Ik heb een PV544 B16B uit 1958. Ik heb al een tijdje een probleem met de remtrommel rechts achter. Na een langere rit blokkeert hij soms bij plotseling remmen. Ik ben er al een paar keer mee naar de garage geweest, daar is van alles gedaan, maar dit heeft het probleem niet opgelost. Vorige week heb ik een test gedaan voor mezelf. Ik heb een rit van 30 km gemaakt op binnenwegen, waar ik regelmatig moest remmen. Na thuiskomst heb ik met de hand de temperatuur van de remtrommels van de achteras gecontroleerd. Het bleek dat de trommel links nauwelijks warm was, rechts was erg warm, maar nog niet heet. Ik heb toen de auto naar binnen gereden en ik heb hem vierkant op bokken gezet. Daarna bleek dat de remtrommel links achter betrekkelijk licht ronddraaide. De rechtertrommel achter loopt een halve omwenteling licht zoals links, daarna loopt hij de volgende halve omwenteling vrij zwaar. Het zelfde voor achteruit. Wat kan dit betekenen? Ovale trommel? Ik hoor graag jullie commentaar c.q. advies. Vast hartelijk dank en tot horens.
Teun Hoogeveen.
lidnr 16535.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Cor Kraaijeveld
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Meer
30-11-2025 20:22 #1479247 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic remmentrommel wordt warm
Dag Teun,
verschillende oorzaken zijn mogelijk:
=een of beide zuigertjes van de remcilinder zitten vastgeroest;
=de linker en rechter achterrem zijn ongelijk afgesteld;
=de handremkabel loopt ongelijk;
=trommel ovaal, gemakkelijk te controleren door links en rechts te wisselen (denk aan de linkse en rechtse draad van de wielbouten op de trommels)

gr. Cor.

• Teun Hoogeveen
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
30-11-2025 21:08 #1479248 door Teun Hoogeveen
Beantwoord door Teun Hoogeveen in topic remmentrommel wordt warm
Dag Cor,
Bedankt voor je snelle reactie.
Ik neem eerst maar even aan dat het niet aan de zuigertjes van de remcilinder ligt of aan de afstelling van de rem, want ik heb het al twee keer door mijn garage laten controleren, zowel links als rechts. Ze hebben het probleem opgelost zeggen ze, zelfs twee keer een proefrit gemaakt. Bovendien zijn alle remcilinders 6 jaar geleden vernieuwd en de auto heeft altijd warm binnen gestaan. 
Ik ga maar eens beginnen met de trommel te controleren op onrondheid. Ik denk dat ik die wel kan opmeten als ik het wiel er af haal. Ik heb al een manier bedacht. Hopelijk werkt het. Dan ga ik eens kijken wat ik met de handremkabels kan doen. Als ik ze losmaak van de stang naar de handrem, moeten ze in het midden van de auto bij elkaar komen.
Daarna zien we verder.
Hartelijke groet,
Teun Hoogeveen. Lid 16535.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD