Mijn ervaring is dat men weliswaar een zeer grote spanning erop moet zetten, maar niet moet forceren dat alles direct los komt. Dus zover mogelijk op spanning zetten, weer wat tijd laten dat het geheel zich zet, dan kan men meestal weer wat natrekken, enz.
De moer erop laten zitten zoals Johan al schreef is zeker goed om verwondingen te voorkomen, het zware geheel kan redelijk ver eraf springen. Tevens beschermd de moer het steekasuiteinde (en dus ook de schroefdraad erop), anders stuikt men eventueel dat uiteinde en krijgt naderhand de moer er niet meer op. Het spindeluiteinde van de trommeltrekker dat tegen de steekas drukt mag nooit spits zijn, anders wordt het steekasuiteinde uit elkaar gedrukt. De originele Volvo trommeltrekkers hebben daarom op het spindeluiteinde een platte schotel, die echter gelagerd is / tov van de spindel kan draaien. Daardoor is er bij het aandraaien geen wrijving tussen het spindeluiteinde en de steekaskop maar glijdt de schotel op het spindeluiteinde, en kan men de spindel vaster aandraaien. Ik neem een grote sleutel waarop ik met een zwaardere rubber hamer sla, en ook tegen de spindelkop sla, de schokken laten eerder iets bewegen/losgaan dan alleen maar kracht.
Succes,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.