Rem trommels vast

• Rob Funcke
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
18-11-2025 21:31 - 18-11-2025 21:34 #1479096 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic Rem trommels vast
Ik leg de spie met de schuinekant op de onderzijde van de spiebaan op de as richting ankerplaat.
De voorkant van de spie vlak achter de schroefdraad van de as.
Doe een beetje kopervet op het konische deel van de as. 
Schuif de trommel voorzichtig op de as. Spie mag niet verplaatsen. 
Als de spie uit de trommel steekt voorzichtig gelijk tikken met de voorkant van de trommel. 
De spie moet goed passen in de spiebaan. 
Alle delen natuurlijk goed schoonmaken voor montage. 

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.
Laatst bewerkt 18-11-2025 21:34 door Rob Funcke.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-11-2025 23:29 #1479098 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Rem trommels vast
De spiebaan in de steekas loopt richting ankerplaat schuin omhoog uit, daarom heeft de spie een schuine kant, die moet dus zoals Rob al schreef met de schuine kant in de spiebaan en naar de ankerplaat wijzend geplaatst worden anders zou eventueel de spie bij montage kunnen gaan klemmen. De spie laat men normaal iets uitsteken bij de montage en tikt hem daarna gelijk met de trommel of laat de spie meeschuiven als men de schijf ervoor zet en de moer aantrekt, hij mag zeker niet te diep zitten.
Naar mijn weten mag er trouwens geen kopervet op de konus, anders zou de remtrommel speling "kunnen werken" en de konus vernielen, maar in het werkplaatshandboek zie ik helaas niets over moeten of niet mogen invetten (waarschijnlijk wist iedere monteur toen wat wel of niet mocht).
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Rob Funcke
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
19-11-2025 06:23 #1479099 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic Rem trommels vast
Rudi heeft helemaal gelijk dat er geen vet mag op het conische deel van de steekas.
Er wordt zelfs geadviseerd om de conische delen te reinigen met remreiniger.
Wat ik wel doe dat ik de spie en na montage van de trommel de schroefdraad van de steekas van een beetje kopervet voorzie. 
Rudi, dank voor je oplettendheid.

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

• Fred Kok
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-11-2025 10:11 #1479103 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Rem trommels vast
 Aad, Rudi en Rob,
Ik wou er toch nog even op wijzen, dat dat kopervet niet zalig makend is , in tegen stelling wat meerdere beweren.
 Waarom? het kopervet heeft ten opzichte van staal  hogere potentiale waarde (veel beter geleidend voor de electronen) vooral onder druk zoals bij deze verbinding, is er kans op corrosie  en vooral in een vochtige omgeving. Electrolitische werking.

Bij dit soort verbindingen is het beter om te zorgen dat het conische asdeel en de passing in de trommel als ook spie en spiebaan absoluut schoon is en dan z.g. koud monteren.

Kopervet/ koper slib is een z.g "anti size" dus demontabel. Als oud scheeps wertuigkundige, gebruikten wij dat op de schroefdraad van de bouten van hoge druk stoomflenzen. Temperaturen tot makkelijk 500 grC en met onze hobby aan te bevelen op de pakking vlakken + draad einden van de uitlaat spruitstukken.
 Die worden heet en je kunt ze later makkelijk loshalen en ook de pakking laat zich dan makkelijk verwijderen! 

Succes Fred

In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer IEn opnieuw lid PV544 (1963 helaas verkocht)verder gehad 2x Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70

• Aad Grootscholte
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2025 12:00 #1479104 door Aad Grootscholte
Beantwoord door Aad Grootscholte in topic Rem trommels vast
Bedankt Rob, Rudi en Fred voor de onderbouwde adviezen. Hier kan ik wat mee!

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-11-2025 13:46 #1479107 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Rem trommels vast
Hoi Aad, de discussie gaat ergens anders heen geloof ik.. , heb je de trommels er al af? 

Ik heb een trekker die erg lijkt op de zeer solide versie die Fred ook gemaakt heeft. Bepalend bij mijn gevallen was/ is dat alles massief voelt en zit. Ik bedoel geen grote bandenlepel om de trommels tegen te houden maar een stuk steigerpijp, evt de trommels (voorzichtig) op een assteuntje laten steunen. 

Vervolgens de trekker goed vastzetten met de vijf wielbouten omgedraaid (vlakke kant naar de trommel), de spindel zo vast mogelijk zetten, in jouw geval moer 32mm denk ik, een vervolgens een enorme hijs met een vuistje op de spindel. 
Werkt bij mij altijd en ik heb zelfs nog gewone schroefdraad op de trekker. Met fijne schroefdraad zou de kracht overbrenging nog groter zijn. 

Kopervet gaf bij mij altijd een licht voelbare speling met rijden, best bijzonder eigenlijk want het is hooguit 1-2 honderdste mm denk ik. Ik maak nu de contactvlakken schoon met fijne scotchbride, smeer de vlakken in met een druppeltje olie en maak vervolgens het vlak goed schoon met een schone doek.  Voor mijn gevoel zorgt dat er voor dat er vocht er later minder kans krijgt om wat corrosie te vormen. 

Ik vroeg waar je woonde omdat je anders wel langs mocht komen rijden maar naar de Veluwe is wel een stukje... 😏

• Aad Grootscholte
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2025 16:44 #1479110 door Aad Grootscholte
Beantwoord door Aad Grootscholte in topic Rem trommels vast
Ja Hans je hebt gelijk dat het ineens over de spie ging , maar ook belangrijk natuurlijk.
1 remtrommel is eraf en de 2e nog niet. Hij staat nog steeds onder druk nogmaals warm gemaakt maar meneer heeft er geen zin in.
Ja heel vriendelijk dat je je trommel trekker aanbied, maar ook wel weer heel wat om helemaal naar ....... de Veluwe te rijden.
Is opsturen een optie?  Mocht je daartoe genegen zijn dan hoor ik het wel en kosten zijn voor mij natuurlijk.
Evt. kan je me rechtstreeks mailen naar m'n volledige voor en achternaam en dan @gmail.com
Alvast bedankt zover

• Derk Idsardi
  • Moderator
  • Moderator
Meer
19-11-2025 18:17 #1479111 door Derk Idsardi
Beantwoord door Derk Idsardi in topic Rem trommels vast
Mooi dat er in ieder geval één los is! 👍🏻

Dit soort gereedschap is vaak ook te leen bij iemand van de technische commissie in jouw buurt, of via de regiocoördinator. 

Gegevens vind je op de site of achter in het magazine.

Amazon Combi 1965

• Fred Kok
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-11-2025 20:38 #1479112 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Rem trommels vast
Hoi Aad,
Ik had je al eerde een PBtje gestuurd met vermelding van mijn E- mail adres en dat je bij mij zo'n zware trekker kunt lenen,  ik woon niet zo ver bij vandaan.day Voordeel = dat de dikke spindle voorzien is van zeer fijne schroefdraad en daardoor veelkrach/druk kan over brengen. Enen paar zware klappen en dan komt ie los.
Ik hoor wel Succes Fred 

In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer IEn opnieuw lid PV544 (1963 helaas verkocht)verder gehad 2x Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70

• Johan Geers (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
19-11-2025 23:32 #1479115 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Rem trommels vast
Enkel spaning er op is niet genoeg, gewoon doordraaien totdat je een grote klap hoor.
De moer zit toch nog wel met een  paar gangen op de as anders vliegt de tromel rond je oren als hij loskomet.
Maar geoon door draaien met de vijf wielmoeren, geloof mij dan komt hij.

succes

Johan Geers.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD