remdrukverdeler instaleren in p 1800

Lees meer
15-06-2023 07:48 #203466 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic remdrukverdeler instaleren in p 1800
Hallo Johan,
dat klopt niet helemaal of zorgt voor het omgekeerde effect.
Het semi-gescheiden USA  systeem heeft origineel de rembekrachtiging alleen op de voorremmen, maar toch een remdrukbegrenzer voor de achterremmen. Dat is zo omdat hierbij een ander achterremsysteem geplaatst werd zodat de achterremmen onbekrachtigt toch genoeg remmen tot aan het remdrukbegrenzingspunt, daarna zorgt de remdrukbegrenzer ervoor dat de achterremmen niet te veel remmen.
Als men de rembekrachtiger alleen op de voorremmen zet zonder de andere erbij horende achterremmen zullen de achterremmen in verhouding tot de voorremmen te weinig remmen, dus het omgekeerde effect van wat de remdrukbegrenzer normaal probeert te vermijden. Natuurlijk zullen de achterremmen dan niet eerder blokkeren dan de voorremmen, maar maar de voorremmen blokkeren dan eerder omdat de achterremmen steeds te weinig remmen, wat minder op zal vallen omdat het meeste remvermogen steeds van de voorremmen komt.
Ik ga er altijd vanuit dat Volvo niet zonder reden de moeite gedaan heeft bepaalde combinaties te monteren, het kan natuurlijk altijd zijn dat een verbetering aan een oud remsysteem gedaan werd door bijvoorbeeld alleen een remdrukbegrenzer te plaatsen omdat men gemerkt heeft dat de achterwielen vanaf een bepaald punt blokkeren, maar ik ben geen fan ervan om zelf combinaties uit te proberen.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-06-2023 00:56 #203474 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic remdrukverdeler instaleren in p 1800
De auto is toch door de remtest gekomen, verschil op de achterremmen links rechts 2 % lijkt mij niet slecht.
Ik had het een keer ergens gelezen en ik dacht dat moet ik proberen en het werkt goed.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-08-2023 18:48 - 21-08-2023 19:24 #204325 door Bas Kruiswijk
Beantwoord door Bas Kruiswijk in topic remdrukverdeler instaleren in p 1800
Dag Johan, 

Wat bedoel je met een semi gescheiden usa systeem en waar herken ik dat aan. Onze p1800 S uit 1967 komt uit de USA en heeft een enkel remsysteem met remkrachtbegrenzer. De wens is meer remvermogen voor de auto in zijn geheel. Is het monteren van een rembekrachtiger op de schijven voor icm aanpassing naar dubbel remsysteem met behoud van de bestaande begrenzer een goeie keuze? 
Zie foto, Europese versie (500,-)of die van de VKO? (370,-)
Zit daar veel kwaliteitsverschil tussen
hoor graag van je.

gr Bas 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-08-2023 00:51 #204331 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic remdrukverdeler instaleren in p 1800
Het remvermogen zit in de remblokken en de schoenn op de trommels, die oppervalktes bij elkaar is het vermogen wat op de remmmen gezet kan worden.
Als ik het goed begrijp wil jij een lichtere pendaaldruk in dat geval moet je voor een andere rembekrchtiger gaan of je zu een extra bekrachtiger tussen je hoofdremcilinder kunnen monteren zola ik gedaan heb met mijn koppeling zie foto's www.volvokv.nl/forum/aandrijflijn/29643-clutch-booster
Maar of dat in Nederland toegetsaan is weet ik niet.
Wat ik bij mijn vorige Amazone had was een rembekrachtiger van een 140 dat remt ook en stuk beter en is toegestaan.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-08-2023 08:57 #204332 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic remdrukverdeler instaleren in p 1800
Hallo Bas,
bij de amazon was er eerst een enkel remsysteem zonder rembekrachtiger, daarna kwam een enkel remsysteem met rembekrachtiger dat standaard was in de eerste P1800'ers en dat jij waarschijnlijk nu hebt.
Daarna kwam het semi gescheiden USA systeem, dat is voren en achteren gescheiden ipv het latere driehoeks-gescheiden:
voren schijfremmen en met rembekrachtiger, achter trommelremmen in de versie zonder rembekrachtiger (oud systeem dat vroeger met trommelremmen voren gebruikt werd) en remdrukbegrenzer 20. Daarvoor is er een speciale hoofdremcylinder die (zonder vacuurm pot / rembekrachtiger ertussen zoals bij driehoeks-gescheiden systeem) past op de plek van de hoofdremcylinder van het enkel systeem. De twee uitgaande leidingen van deze hoofdremcylinder gaan op een speciaal verdeelblokje met waarschuwingsschakelaar met maar 2 uitgangen (ipv 4 zoals bij driehoeks-gescheiden systeem). Een uitgang gaat naar een rembekrachtiger zoals van het enkel remsysteem en van daar naar de voorremmen. De andere uitgang gaat onbekrachtigd naar de remdrukverdeler en dan verder naar de achterremmen. Zie werkplaatshandboek en onderdelenboek.
Ombouw van enkel remsysteem naar dit systeem is het minst ingrijpende, maar de onderdelen ervoor zijn relatief zeldzaam.
Ombouw naar dubbel remsysteem is nogal ingrijpend, daarvoor heb je veel andere onderdelen nodig, onder andere andere rembekrachtiger, andere hoofdremcylinder, andere remklauwen, andere bevestigingsplaten voor de remklauwen, speciaal verdeelblokje, andere remslangen en remleidingen.
Ombouwen naar eigen ontwerp kan natuurlijk ook, maar daar ben ik geen fan van, Volvo niet voor niets niet alleen maar enkele delen uitgewisseld.
Maar als je enkel remsysteem in orde is moet het ook goed remmen, ombouw is vooral vanwege veiligheid indien een defect aan het hydraulisch remsysteem is, bij een enkel remsysteem is bij een hydraulisch probleem alleen de mechanische handrem nog functioneel.
groeten,
Rudi


 

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Wouter Vansteenkiste
  • Wouter Vansteenkiste's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • 1800S van 24/03/1967
Lees meer
24-08-2023 16:11 #204384 door Wouter Vansteenkiste
Beantwoord door Wouter Vansteenkiste in topic remdrukverdeler instaleren in p 1800
Dag Bas,
Jouw 1967 1800S (modeljaar M) heeft standaard een rembekrachtiger (zit op de binnenwielkast van het linker voorwiel).
Tenzij jouw rembekrachtiger defect is, zal een andere rembekrachtiger monteren geen verschil in remkracht maken.
Rudi is m.i. helemaal correct dat een gescheiden remsysteem niet krachtiger remt dan een enkelvoudig systeem.
Als je te weinig remkracht ervaart, zou ik eerst de rembekrachtiger (laten) nakijken. Is deze ok, dan kan je makkelijker andere (zachtere) remblokjes vooraan monteren. Deze slijten sneller maar "bijten" beter.
Groet en succes, Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-08-2023 17:08 - 25-08-2023 17:10 #204425 door Bas Kruiswijk
Beantwoord door Bas Kruiswijk in topic remdrukverdeler instaleren in p 1800
Bedankt voor jullie reacties. Heeft me veel nuttige informatie opgeleverd. 
Ding is dat er nu geen rembekrachtiger op de plek zit waar die hoort te zitten, cq heeft gezeten in het verleden. 
met het weer aanbrengen van een rembekrachtiger wilde ik van de gelegenheid gebruik maken om van een enkel naar gescheiden systeem om te gaan. ( meer remdruk plus meer bedrijfszekerheid indien voor of achter de geest geeft.
is dat verstandig of is het eerst de rembekrachtiger plaatsen kijken hoe dat uitpakt en in de toekomst o: naar een gescheiden systeem.
zit er trouwens   nog veel kwaliteitsverschil in de rembekrachtigers?

Gr Bas 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-08-2023 20:04 #204427 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic remdrukverdeler instaleren in p 1800
BESTE BAS,
Ter verduidelijking heb ik bijgaand een afdrukken uit het onderdelen boek gevoegd
Afbeelding C is wel een rembekrachtiger, maar geen rem druk begrenzer ( verdeler, zoals hier en daar genoemd wordt)
Vermoedelijk omdat die eerste series naar mijn weten geen schijfremmen voor hadden

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF


Later een zelfde soort systeem (B) maar wel met een remdruk begrenzer, omdat toen schijfremmen op de voor wielen zaten (anders zou de druk op de achter remmen te hoog worden (vandaar de naam remdruk begrenzer)  

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF


Wil je echt een gescheiden systeem, dan volgt een aardige ombouw (Zie A)
  Dit was eigenlijk het z.g amerikaanse systeem
 

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF


Ik hoop je hiermede eea verduidelijkt te hebben.
succes fred

 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-12-2023 19:34 #1043186 door Sytse v.d. Meer
Beantwoord door Sytse v.d. Meer in topic remdrukverdeler instaleren in p 1800
Tav Cor Kraaijenveld,
Avond Cor. Heb jou antwoord gelezen. Ben zelf bezig met restauratie van P1800 bj 1963.  Heb enkele specifieke vragen aan jou.  Wil je mij als je gelegenheid hebt bellen. Gaat makkelijker dan over en weer mailen. 
Sytse 0615047931

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.