Clutch booster

Lees meer
08-05-2020 00:02 #188316 door Johan Geers
Clutch booster is gemaakt door Johan Geers
Wie heeft er wel eens met een clutch booster (koppelingsbekrachtiger) gewerkt/
Werkt zo'n ding nu op luchtdruk of op vacuum.
Clutch boosters worden in de vrachtwagen wereld gebruikt dus vrachtwagenmonteurs zouden dit moeten weten.
Ik heb het snode plan om zo'n ding in mijn amazone te bouwen.

alvast bedankt


m.vr.gr.


Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-05-2020 00:45 #188317 door Dick Spieard (GAST)
Beantwoord door Dick Spieard (GAST) in topic Clutch booster
Volgens mij zou je gewoon een 1 krings bekrachtiger er tussen kunnen zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-05-2020 10:08 #188323 door Ronald Sluijter
Beantwoord door Ronald Sluijter in topic Clutch booster
Er zijn die de Olie bekrachtigen.

Maar ook vacuum systemen net als bij de vw kever.

In de modere tijd worden ze nog steeds gebruikt maar dan met een electroMotor.
Google maar eens naar click and go

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-05-2020 13:31 #188330 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Clutch booster
Ronald,

Misschien kun je een iets specifieker antwoord geven ?

Tenslotte : een serieuze vraag van Johan verdient een serieus antwoord !

Als ik google op ´click and go´ kom ik alleen onzin / niet relevante zaken tegen (zoals zo vaak met google), en zelfs ´click and go clutch´ helpt me niet direct verder .....

Bvd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-05-2020 14:19 #188333 door Ronald Sluijter
Beantwoord door Ronald Sluijter in topic Clutch booster
Hallo rob,
Denk dat de informatie serieus Genoeg was Om te delen.
Probeer het eens met Click 'n Go ik had het verkeerd geschreven.
Wil natuurlijk niet zeggen dat ik dan niet serieus ben ;)
Autobedrijf ed hemmink doet het systeem in bouwen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-05-2020 15:19 #188336 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Clutch booster
Hoi Ronald,

Misschien komt het omdat ik google vanuit het buitenland ? Ook bij ´click ´n go´ kom ik alleen zaken tegen die erg weinig met dit onderwerp van doen hebben (´travel warmers´ - wat dat ook moge zijn - sneeuwploegen ??? verkoopsystemen ??). Misschien is een directe link naar een product / fabrikant toch handiger ?

Fantastisch hoor, dat google ... :dry:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-05-2020 19:52 #188339 door Ronald Sluijter
Beantwoord door Ronald Sluijter in topic Clutch booster

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-05-2020 00:28 #188341 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Clutch booster
Beste medeleden, ik denk dat dit bedoeld wordt www.bosch-mobility-solutions.com/en/prod...ronic-clutch-system/
Ik zit nog in de engineringsfase dus ik moet nog veel aftasten.
Het systeem van Bosch ziet er leuk uit maar zal ook wel wat kosten en is het hier verkrijgbaar?
Ik heb al uitgevonden dat er systemen op luchtdruk werken en systemen op vacuum.


m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-09-2020 07:46 #189925 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Clutch booster
Beste medeleden, het is er toch van gekomen heb zo’n ding ingebouwd en het werkt nog ook.
Ik heb voor een drie inch booster gekozen echter als ik het over moest doen zou ik voor een vier inch gaan die ruimte is er.
Een drie inch geeft al een verbetering maar een vier inch schat ik, hoef je alleen maar naar het pendaal te kijken en dat is helemaal lachen.

Ik had nog een zelf gemaak mechanisch systeem zie www.volvokv.nl/forum/aandrijflijn/21008-...-als-koppelingskabel
Ik heb voor de modificatie een hoofdkoppelingscilinder en een hulpcilinder met slangen en koperlijn moeten kopen.
De hoofdkoppelingscilinder heb ik hier kunnen kopen voor de prijs van 20euro incl verzenden.
Het is Chinees dat is zeker dus de kwalilteit zullen we af moeten wachten maar een ding is zeker de schroefdop is van betere kwaliteit dan de orginele Volvo en de maatvoering stipt hetzelfde als de Volvo cilinder. shopee.ph/product/91090600/7633140125

Wat te doen voor deze ombouw:
De hoofdkoppelingscilinder moet aan het uiteinde wat afgehaald worden tot bijna de sluitring van de zuiger zie foto. (stukje van een hoofdkoppelings cylinder)
Dan moeten de ogen van de cylinder wat uitgeveild worden om cylinder passend op de booster te krijgen.
In de booster zit een pin die de hoofdkoppelings cylinder moet gaan bedienen deze is echter te lang.
Voordat moet je het contramoertje verwijderen en de stelpin een paar mm inkorten tot deze tot het einde in de pin gedraaid kan worden.
Dan moeten er vulplaatjes gemaakt worden die er voor moeten zorgen dat de zuiger van de hoofdkoppelingscilinder net de bedieningspin van de booster raakt.
Om de booster op het schutbord te monteren moet je aan de rechter zijde een stukje hoekprofiel monteren of een lipje aan het schutbord lassen met een gat er in om de booster te monteren.
Tevens moet men ook een gat in het schutbord boren links van het grote gat waar de booster doorheen gaat. (dit gezien vanaf voorzijde auto)
Het grote gat in het schutbord moet naar rechts toe wat uitgeveild worden anders lukt het niet om een moertje op de booster te krijgen daar waar het lipje zit.
Het oog dat aan de zuiger zit die uit de booster komt om aan het pendaal te monteren is lang genoeg om aan het pendaal te monteren en kan men het standaart oog voor gebruiken wat aan de hoofdkoppelings cylinder zat.

Dit in een notedop wat ik gedaan heb om een lichtere bediening te krijgen van mijn kopplingspendaal.

M.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.