Remdruk volledig weggevallen 140

Lees meer
06-04-2020 14:09 #187760 door D.B. Platvoet
Beantwoord door D.B. Platvoet in topic Remdruk volledig weggevallen 140
Beste Rudi,

Bedankt voor je bericht en bezorgdheid maar het is in orde.

Klopt ik snap hem. Maar nu heb ik remdruk en het verdeelblokje werkt nu en geeft geen drukverschil dus beide remcircuits werken.

Groet,
Daniël

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-04-2020 16:06 #187765 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Remdruk volledig weggevallen 140
Hallo Daniël,
zolang er geen lek naar buiten is, is er bij een inwendig (in de hoofremcilinder) lek tussen beide circuits geen merkbaar probleem. Maar als er weer eens een lek naar buiten is heb je weer helemaal geen remdruk, wat dus bij een intakt gescheiden systeem niet het geval mag zijn.
Dus het verdeelblokje geeft je nu een onterecht gevoel dat alles in orde is, terwijl er zeker nog het probleem aanwezig moet zijn waardoor je gescheiden systeem bij het lek niet gewerkt heeft.
Het blokje werkt nu, geeft geen drukverschil, en beide circuits werken nu:
maar je hebt nog altijd het probleem niet opgelost dat je nu effectief een enkel remsysteem hebt, met het al vastgestelde gevaar dat je bij een lek helemaal geen remmen meer hebt (het verdeelblokje speelt hierbij in functie en waarschuwing geen rol).
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-04-2020 16:46 #187766 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Remdruk volledig weggevallen 140
Rudi, ik ben het niet met je eens dat de hoofdremcilinder er voor zorgt dat je remdruk blijft houden op de voorwielen en een achterwiel, hoe werkt dat dan?.
Het verdeelblokje zorgt er voor dat bij lekkage van een circuit het betreffende circuit wordt afgesloten, door het plunjertje wat in het verdeelblokje zit. Een schakelaartje in het verdeelblokje zorgt er voor dat het waarschuwingslampje gaat branden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-04-2020 19:39 #187773 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Remdruk volledig weggevallen 140
Eens met Rudi.
Ik had trouwens bij de 244 toen ik hem kocht een los draadje op de remverklikker, als je hem erop zette , ging het lampje aan...
Na het hele circuit leeg te hebben gemaakt en opnieuw gevuld met verse remolie blijft het lampje uit...de wonderen van onderhoud..

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-04-2020 19:58 - 07-04-2020 10:12 #187774 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Remdruk volledig weggevallen 140
Hallo Kees,

het staat heel duidelijk en met afbeeldingen in het Volvo-werkplaatshandboek uitgelegd dat en hoe de hoofdremcilinder hiervoor alle "werk" doet, dat ga ik hier dus niet herhalen (en iedereen is vrij te denken wat hij wil, ik vertrouw echter eerder wat Volvo erover geschreven heeft).
Verdeelblokjes heb ik al meerdere gereviseerd, die kunnen echt geen circuit afsluiten (er zit niets daarvoor erin), ze kunnen alleen maar waarschuwen (precies zoals Volvo het schrijft).

Het correct werken van het verdeelblokje (en het niet waarschuwen) en het hebben van druk bij het remmen zegt helaas niets uit over een eventueel in de hoofdremcilinder aanwezig inwendig lek tussen beide circuits waardoor de scheiding erin verloren gegaan is, zoals in dit geval.

Aanvulling, daar ik me er niet zeker van ben, dat je het verdeelblokje inwenig gecontroleerd hebt: een lek tussen beide circuits (dat je dus helaas niet kunt zien aan de melding of kiet van het verdeel/waarschuwingsblokje) kan natuurlijk ook in het verdeelblokje zitten (kleine rubbertjes om beide kleine zuigertjes defekt), maar dan zou ook bij gedemonteerde schakelaar in het verdeelblokje daar remvloeistof uit komen (wat niet het geval mag zijn).

In het kort:
waarschuwingsblokjessignaal OK is niet automatisch inwendig hoofdremcilinder OK of inwendig blokje OK
(wie dat geloofd mag dat natuurlijk, maar geloven doe je naar mijn mening in de kerk, niet bij remmen, dan brengen ze je of iemand anders eventueel eens horizontaal in die kerk)
De werking cq wat waarvoor is, is dus niet mijn mening maar zie werkplaatshandboek.

groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-04-2020 01:37 #187782 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Remdruk volledig weggevallen 140
En nu, elke twee jaar de remolie verersen, niet vergeten.

Ik heb bij mij een paar jaar terug de remcilinders achter vervangen en zag toen wat oude remolie aan cilinders kan doen de cilinders waren op sommige delen gewoon weggevreten.
Sindsdien elke twee jaar nieuwe remolie.
En voor die paar Eurotjes bespaar je jezelf een sluitelwerk.


m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-04-2020 11:10 #187787 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Remdruk volledig weggevallen 140
Ik sluit me weer bij Rudi aan, en bij Johan natuurlijk.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-04-2020 10:30 #187794 door D.B. Platvoet
Beantwoord door D.B. Platvoet in topic Remdruk volledig weggevallen 140
Goedemorgen heren,

Dank voor alle reacties zover, het is me duidelijk dat de hoofdremcilinder dus ook aan vervanging toe is en dus de scheiding van beide circuits niet helemaal lekker is.

Gisteren werd dit ook nog even bevestigd door het waarschuwingsblokje. Ik was even een stukje rijden en toen begon deze weer knipperen, het lijkt dus dat de hoofdremcilinder minder druk op een kring heeft dan de ander. Verder geen lekkage van remolie dus ik verwacht dat het alleen in de hoofremcilinder zit.

Van t weekend maar weer eens verder. :)

Bedankt voor t meedenken en groet,
Daniël

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-04-2020 11:21 #187795 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Remdruk volledig weggevallen 140
Hallo Daniël,
als alles met het waarschuwingsblokje/schakelaar in orde is kan het niet knipperen, alleen maar uit of aan (na drukwegval aan een kant, en pas weer uit na het uit het blokje schroeven van de schakelaar).
Als er drukverschil is verschuiven de zuigetjes in het waarschuwingsblokje naar de lekke kant en valt het plastic pennetje van het schakelaartje in een richeltje van een zuigertje. Ook als er weer gelijke druk is kan dat pennetje niet meer vanzelf uit dit richeltje. Het schakelaartje moet dan van te voren uit het blokje geschroefd worden, en als de zuigertjes gedurende de vele jaren niet vast zijn gaan zitten (wat echter heel vaak het geval is) schuiven de zuigertjes weer in de middenstand en kan het schakelaartje weer geplaatst worden.
Als men zonder het schakelaartje te demonteren de remmen ontlucht en daarmee eenzijdig op druk brengt of een lek circuit weer op druk brengt breekt vrijwel zeker het uiteinde van het pennetje van de schakelaar eraf en is dan te kort. Indien helemaal te kort: schakelaartje/lampje continue aan, indien iets te kort zou knipperen kunnen (maar onwaarschijnlijk, waarschijnlijker slecht contact). Bij defect pennetje ander schakelaartje monteren. Ik heb mijn waarschuwingsblokjes en delen helaas nu niet hier liggen voor een foto.
Het waarschuwingsblokje uit elkaar halen en gangbaar maken is maar een kleine moeite en waarschijnlijk noodzakelijk, zeker als tegelijkertijd de hoofdremcilinder gedemonteerd/vervangen wordt.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
08-04-2020 13:25 - 08-04-2020 14:43 #187796 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Remdruk volledig weggevallen 140
klopt, bij mij zaten de zuigertjes ook vast. Ik heb de o-ringen vervangen en alles goed schoongemaakt.
Meer info www.volvokv.nl/forum/remmen/23913-wagner...itch-probleem#148936

Ik heb recent de viton ringen vervangen door EPDM o-ringen van technirub.

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.