- Berichten: 30
Remdruk volledig weggevallen 140
- D.B. Platvoet
- Offline
- Junior Lid
Vorige week had ik dat de remdruk geheel wegviel bij het intrappen van het pedaal (gelukkig stond ik al bijna stil). Er was een stukje koperen remleiding niet helemaal goed gemonteerd door de vorige eigenaar waardoor deze tegen de bout van de fuseekogel kwam en dus scheurde.
Inmiddels het stukje koperen leiding vervangen en weer een goed remmende 142.
Wat ik me afvraag; geeft het volledig wegvallen van de remdruk aan dat een van de 2 remsystemen niet werkt? Bij het wegvallen van de druk in het ene systeem zou het andere systeem het moeten gaan overnemen toch?
Als dit zou is, er is geen lekkage nu of voorheen dus dit betekent dat dan de remcilinder niet goed voor de gescheiden systemen functioneerd?
Alvast dank en groet,
Daniël
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Daar zou ik eens goed naar kijken, ik zou het hele systeem flushen dan zie je of alle nippels oliedruk hebben.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Dus andere remsysteem/triangel werkt niet...
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Kees Vos
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 386
Ik vraag dit omdat ik denk dat de oorzaak in het verdeelblokje zit, welke onder de motorkap zit en waar alle remleidingen samen komen.
In dit verdeelblokje zit een plunjertje welke bij het uitvallen van een circuit het betreffende circuit afsluit, en dan gaat het waarschuwingslampje branden ,dat is bij jouw niet gebeurt. Dus ik denk dat het plunjertje, wat er al veertig jaar zit, vast zit, en zodoende zijn werkt niet meer naar behoren doet.
Misschien zijn andere techneuten die er anders over denken, maar ik houw het voorlopig hier op. Bovendien is het erg moeilijk om op afstand dit te beoordelen omdat na zoveel jaren en eigenaren er van alles aan een auto verandert kan zijn, en vaak niet professioneel. Dat zie je maar weer aan de remleiding dit niet goed gemonteerd was.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Offline
- Platinum-lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
- Berichten: 680
Nog even in de documentatie gekeken, het waarschuwingsblokje geeft alleen een signaal, als het niet werkt zouden de circuits toch gewoon gescheiden moeten blijven.
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- D.B. Platvoet
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 30
Allereerst allen dank voor het meedenken tot zover.
Nog niet zo lang bekend met de Volvo en tot nu toe dacht ik dat de hoofdremcilinder de enige scheiding was, maar het is me nog niet helemaal duidelijk of het waarschuwingsblokje wel of niet beide triangels kan afsluiten? Uit het laatste bericht van Arnold lees ik dat alleen de hoofdremcilinder zorgt voor scheiding?
Het waarschuwingsblokje heeft sowieso een defect aangezien deze niets aangaf dus deze zal ik gaan opsporen, dit zou ook zomaar elektrisch kunnen zijn aangezien de bekabeling ook niet al te netjes is.
Maar morgen andere wielen erop, dus dan kunnen we gelijk even aan de gang met ontluchten en kunnen we kijken of een kant meer druk op de nippels heeft dan de ander.
Fijn weekend en groet,
Daniël
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Het was de hoofdremcilinder en dan heb je niets aan een gescheiden circuit..
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- D.B. Platvoet
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 30
Het eufel is verholpen.
@Tom, de remdruk was geheel weggevallen door een geknapte remleiding van een van de triangels. Die was alweer vervangen en inmiddels was er ook weer remkracht maar het waarschuwingslampje ging ook niet branden dus nu opzoek waarom alles gelijk wegviel. En inderdaad als de hoofdcilinder ermee ophoud dan is er ook geen drukverschil om te kunnen waarschuwen.
Afgelopen zaterdag als eerst het waarschuwingsblokje opnieuw elektrisch aangesloten, toen kwam de melding binnen van een drukverschil. Daarna het gehele remsysteem geflusht/ontlucht (er kwam me een partij smerige vloeistof uit), het waarschuwingsblokje even losgehad en nu lijkt het weer allemaal goed. En zal ik dus de volgende keer ook een melding krijgen zolang de hoofdcilinder het niet begeeft.
Bedankt voor de hulp en prettige week allen,
Daniël
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2034
als er 1 circuit lek gaat moet de hoofdremcilinder dit afsluiten cq ervoor zorgen, dat het andere circuit nog werkt en je dus nog kunt remmen (zie ook werkplaatshandboek, daarin staat dit alemaal uitgebreid). Als het bij jou niet het geval was dat een circuit nog gewerkt heeft moet er iets niet in orde zijn met je hoofdremcilinder en moet deze dus nagekeken/vervangen worden. Het verdeelblokje heeft alleen een waarschuwingsfunctie, geen circuit-afsluitfunctie.
Ik zou het niet zo laten en er dus niet op gokken dat een eventuele volgende keer ook niets gebeurd als weer de complete remmen wegvallen, je hebt nu in feite een enkel remsysteem, dus met alles-of-niets.
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.