- Berichten: 86
remtrommel achter
- R.P. Leuvenink
- Offline
- Expert lid
- Al vanaf 2002 in bezit van een Amazon.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
Ik zou met het achterwiel nog op de auto en achterwielen nog rustend op de grond met blok hout er achter eerst de grote centrale moer een paar slagen losdraaien. Wel eerst even de splitpen verwijderen natuurlijk.
Dan alle wielmoeren 1 slag los en auto opkrikken aan achterzijde, bokje of stapel hout/stenen voor de veiligheid onder achteras en achterwiel afnemen.
Smeer nu de hoofdspindel / schroefdraad van je trommeltrekker over de hele lengte goed met motorolie of vet, even paar cm op en neer draaien zodat de binnenzijde van de schroefbus ook goed gesmeerd raakt. Heeft jouw trekker een los puntstuk dan smeer je dat ook vantevoren goed in. Het doel van goed smeren is tweeledig;
- het spaart je trekker
- je haalt maximale trekkracht uit je trekker bij de minste krachtinspanning
Je kijkt nu op de 5 draadeinden waar je wielmoeren vanaf gekomen zijn, plaats daarop je trommeltrekker en span de trekker flink aan. Als de trekker met steekas dan mee wil gaan draaien zet je de auto in z'n eerste versnelling, dat geeft een aardige tegenkracht.
Als op gegeven moment de maximale kracht bereikt hebt op je trekker en de naaf komt nóg niet los, geen paniek, gewoon wachten helpt soms al. Pas had ik nog een grote conische verbinding op een industriele motor, die wilde ook niet los..... Ik heb de trekker op spanning gelaten en ben wat anders gaan doen. Binnen een kwartier hoorde ik een knal en was de naaf los.
Stel dat na een uur of zelfs nacht de trommel nog niet los is dan kan je nog wat meer geweld toepassen; een paar ferme tikken op de kop van de schroefdraadspindel wil de steekas nog wel eens uit de naaf schrikken.
Als dat ook niet helpt gewoon een hobbybrandertje pakken en de naaf even opwarmen terwijl je de trekker nog gewoon op maximale spanning hebt staan, de naaf zal dan net genoeg uitzetten om zich over te geven.
Als het dan nog niet lukt meld je je hiervmaar weer
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 306
Succes fred, ( of een echt zware trekker, met veel kruipolie)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- R.P. Leuvenink
- Offline
- Expert lid
- Al vanaf 2002 in bezit van een Amazon.
- Berichten: 86
Ik moet inderdaad nog andere trommels hebben, Ed! Maar goed, eerst deze stap maar eens doen...
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
De een is verpleegkundige en heeft thuis aan gereedschap een verdwaald inbussleuteltje van een Ikea kast overgehouden, de ander is beroepsmatig zijn hele leven al met auto's bezig en mag van zijn baas alle mogelijke faciliteiten gebruiken. ( en alle personen die daar tussenin zitten )
Inmiddels sleutel ik ook al een tijdje maar ik weet nog goed hoe onzeker ik zelf was, vragen hier, vragen daar en nóg twijfelen. Maar ik heb liever mensen die met wat terughoudendheid aan de slag gaan dan de stoere types die "de remmetjes wel ff fixen" zonder er echt van af te weten.
Dus wat mij betreft, relax en gewoon vragen wat je wilt.
Af en toe een foto werkt dan wel handig, gaat stukken sneller dan hele situatie uitleggen.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- R.P. Leuvenink
- Offline
- Expert lid
- Al vanaf 2002 in bezit van een Amazon.
- Berichten: 86
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- R.P. Leuvenink
- Offline
- Expert lid
- Al vanaf 2002 in bezit van een Amazon.
- Berichten: 86
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 306
ik (met een beperkte volvo ervaring van slechts 45 jaar) zal trachten u een tip te geven.
De plunjers die tegen de stel nok lopen moeten inderdaad met de schuin kant naar de ankerplaat gekeerd zijn. Immers als de nok wordt ingedraaid gaan de plunjers naar buiten
Het aluminium huis is meestal zwaar gecorrodeerd, geheel goed in de kruipolie en een nachtje laten weken (geduld is een schone zaak). Om de stelnok (vierkant) goed te bedienen, is daar een mooie sleutel voor (geen over gebleven imbus van IKEA), zie onderstaand plaat je Nog met excuses voor de rigoureuze oplossing die ik eerder voor her verwijderen van de naaf voorgesteld had, wens ik u toch veel succes. Fred N.b deze sleutel is fabrikaat williams, maar bestaat ook van MIDLOCK
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- R.P. Leuvenink
- Offline
- Expert lid
- Al vanaf 2002 in bezit van een Amazon.
- Berichten: 86
bedankt!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.