remtrommel achter

  • R.P. Leuvenink
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Al vanaf 2002 in bezit van een Amazon.
Lees meer
18-08-2018 21:21 #178402 door R.P. Leuvenink
Beantwoord door R.P. Leuvenink in topic remtrommel achter
Ah, ok, ik heb de wielmoeren maar een klein beetje gelost, maar wellicht was dat gewoon niet genoeg. Het leek me trouwens verstandig om de wielmoeren dan kruiselings steeds wat vaster te draaien, of is dat weer overdreven/werkt dat niet?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
18-08-2018 21:33 #178403 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic remtrommel achter
Je wilt je achternaaf van je steekas verwijderen als ik het goed begrijp?

Ik zou met het achterwiel nog op de auto en achterwielen nog rustend op de grond met blok hout er achter eerst de grote centrale moer een paar slagen losdraaien. Wel eerst even de splitpen verwijderen natuurlijk.
Dan alle wielmoeren 1 slag los en auto opkrikken aan achterzijde, bokje of stapel hout/stenen voor de veiligheid onder achteras en achterwiel afnemen.

Smeer nu de hoofdspindel / schroefdraad van je trommeltrekker over de hele lengte goed met motorolie of vet, even paar cm op en neer draaien zodat de binnenzijde van de schroefbus ook goed gesmeerd raakt. Heeft jouw trekker een los puntstuk dan smeer je dat ook vantevoren goed in. Het doel van goed smeren is tweeledig;

- het spaart je trekker
- je haalt maximale trekkracht uit je trekker bij de minste krachtinspanning

Je kijkt nu op de 5 draadeinden waar je wielmoeren vanaf gekomen zijn, plaats daarop je trommeltrekker en span de trekker flink aan. Als de trekker met steekas dan mee wil gaan draaien zet je de auto in z'n eerste versnelling, dat geeft een aardige tegenkracht.

Als op gegeven moment de maximale kracht bereikt hebt op je trekker en de naaf komt nóg niet los, geen paniek, gewoon wachten helpt soms al. Pas had ik nog een grote conische verbinding op een industriele motor, die wilde ook niet los..... Ik heb de trekker op spanning gelaten en ben wat anders gaan doen. Binnen een kwartier hoorde ik een knal en was de naaf los.

Stel dat na een uur of zelfs nacht de trommel nog niet los is dan kan je nog wat meer geweld toepassen; een paar ferme tikken op de kop van de schroefdraadspindel wil de steekas nog wel eens uit de naaf schrikken.

Als dat ook niet helpt gewoon een hobbybrandertje pakken en de naaf even opwarmen terwijl je de trekker nog gewoon op maximale spanning hebt staan, de naaf zal dan net genoeg uitzetten om zich over te geven.


Als het dan nog niet lukt meld je je hiervmaar weer ;-)

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-08-2018 09:54 #178417 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic remtrommel achter
Beste meneer Leuvink, Intussen is er al veel gepraat en gediscussieerd over het demonteren van de resten van een nooit meer te gebruiken trommel. Wordt het zo langzamer hand niet eens tijd om "die koe werkelijk bij de horens te pakken?" Ik zou intussen een slijptol nemen , met een dunne schijf, de naaf radiaal in het verlengde van de as juist boven de spiebaan door slijpen. Dit onder het motto " de remtrommel is toch al naar de "ratsmodee". Vermoedelijk hoef je hem niet eens door te slijpen, de "spanning" gaat er soms al gauw af.
Succes fred, ( of een echt zware trekker, met veel kruipolie)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-08-2018 11:14 #178420 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic remtrommel achter
Ja, bij mij kun je een 'nieuwe' remtrommel ophalen….

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • R.P. Leuvenink
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Al vanaf 2002 in bezit van een Amazon.
Lees meer
19-08-2018 11:30 #178422 door R.P. Leuvenink
Beantwoord door R.P. Leuvenink in topic remtrommel achter
Haha, Fred, dat is inderdaad een oplossing als het allemaal niet lukt! Maar ik wil de andere kant nu natuurlijk ook meteen aanpakken dus bovenstaande informatie is toch wel nuttig! Dank allemaal!
Ik moet inderdaad nog andere trommels hebben, Ed! Maar goed, eerst deze stap maar eens doen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
19-08-2018 11:39 - 19-08-2018 11:41 #178423 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic remtrommel achter
Ja, en los daarvan, laten we ook een beetje geduld hebben met elkaar zeg!

De een is verpleegkundige en heeft thuis aan gereedschap een verdwaald inbussleuteltje van een Ikea kast overgehouden, de ander is beroepsmatig zijn hele leven al met auto's bezig en mag van zijn baas alle mogelijke faciliteiten gebruiken. ( en alle personen die daar tussenin zitten :-) )

Inmiddels sleutel ik ook al een tijdje maar ik weet nog goed hoe onzeker ik zelf was, vragen hier, vragen daar en nóg twijfelen. Maar ik heb liever mensen die met wat terughoudendheid aan de slag gaan dan de stoere types die "de remmetjes wel ff fixen" zonder er echt van af te weten.

Dus wat mij betreft, relax en gewoon vragen wat je wilt.
Af en toe een foto werkt dan wel handig, gaat stukken sneller dan hele situatie uitleggen.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • R.P. Leuvenink
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Al vanaf 2002 in bezit van een Amazon.
Lees meer
19-08-2018 15:02 #178437 door R.P. Leuvenink
Beantwoord door R.P. Leuvenink in topic remtrommel achter
Dankjewel, Jan. Ik heb de aanbevelingen niet als vervelend ervaren, hoor! Maar update: Ik had de boel op spanning laten staan vanaf donderdag. ik heb vandaag idd de auto in de eerste versnelling gezet, de trekker weer losgedraaid en de wielmoeren wat verder gelost (daar was ik oorspronkelijk gewoon wat te voorzichtig mee geweest). Toen de centrale moer op spanning gebracht en vervolgens de wielbouten. en ja hoor daar kwam hij! Sjonge wat staat daar een spanning op, zeg! Ik ga binnenkort de andere kant proberen! Heel hartelijk dank, allen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • R.P. Leuvenink
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Al vanaf 2002 in bezit van een Amazon.
Lees meer
20-08-2018 15:07 #178466 door R.P. Leuvenink
Beantwoord door R.P. Leuvenink in topic remtrommel achter
Wer een stapje verder in de soap: ik heb de remschoenen verwijderd en er vallen me twee dingen op: De stelnok doet niets meer (en ik denk zelfs dat de glij-nokjes verkeerd om zitten, nu: met de schuine, glij-kant richting de achterplaat, ipv naar buiten) Maar daar heb ik een vraag over: is er een speciale sleutel om die stelnok te draaien? (ik heb het met een afgeslepen achterkant van een dop gedaan, maar lekker gaat dat niet) Wat gebruiken jullie?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-08-2018 16:48 #178471 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic remtrommel achter
Beste meneer Leuvink,
ik (met een beperkte volvo ervaring van slechts 45 jaar) zal trachten u een tip te geven.
De plunjers die tegen de stel nok lopen moeten inderdaad met de schuin kant naar de ankerplaat gekeerd zijn. Immers als de nok wordt ingedraaid gaan de plunjers naar buiten
Het aluminium huis is meestal zwaar gecorrodeerd, geheel goed in de kruipolie en een nachtje laten weken (geduld is een schone zaak). Om de stelnok (vierkant) goed te bedienen, is daar een mooie sleutel voor (geen over gebleven imbus van IKEA), zie onderstaand plaat je Nog met excuses voor de rigoureuze oplossing die ik eerder voor her verwijderen van de naaf voorgesteld had, wens ik u toch veel succes. Fred N.b deze sleutel is fabrikaat williams, maar bestaat ook van MIDLOCK
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • R.P. Leuvenink
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Al vanaf 2002 in bezit van een Amazon.
Lees meer
20-08-2018 19:22 #178476 door R.P. Leuvenink
Beantwoord door R.P. Leuvenink in topic remtrommel achter
ah, ok, dan snap ik t nu: dan zat die stelnok niet goed: die was helemaal ingedraaid, verder dan de glijnokjes! Ik zal eens kijken of ik m nog kan herstellen, anders moet ik maar een nieuwe kopen. En over je tip: geen probleem natuurlijk! Dat was ook een oplossing geweest! ik ben er blij mee!
bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.