remtrommel achter

  • R.P. Leuvenink
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Al vanaf 2002 in bezit van een Amazon.
Lees meer
10-07-2018 19:53 #177650 door R.P. Leuvenink
remtrommel achter is gemaakt door R.P. Leuvenink
Hallo allemaal,

Ik reed zojuist een stukje met mn Amazon en ik wilde mijn vrouw demonstreren hoe de auto zich gedraagt bij hard remmen: groot geknal en gerinkel: is de buitenrand van een remtrommel spontaan uit elkaar en eraf geklapt! Er was in beginsel al geen noodzaak hard te remmen en dus gelukkig verder niet in de problemen gekomen(want remmen deed ie niet meer) en de wagen rustig naar huis kunnen duwen, maar nu moet ik nieuwe remtrommel(s) hebben. Eerst maar eens orienteren, dacht ik zo dus mijn eerste vragen zijn: Hoe weet ik welke trommel ik moet hebben?( ik heb een enkel remsysteem en alleen achter trommels) En kan ik gebruikte remtrommels opzoeken of is dat onverstandig en moet ik nieuwe kopen? Kan ik volstaan met 1 trommel te vervangen of beter de ander ook ?(ik denk ook wel dat dat gevoelsmatig al een goed idee is, hij is even oud als die ander natuurlijk...) Iemand ooit zo'n verhaal gehoord, trouwens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-07-2018 20:01 #177651 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic remtrommel achter
Ik zou niet bezuinigen op de remmen, ofwel koop twee nieuwe trommels. Waarschijnlijk zijn beide trommels nog origineel en dus meestal 50+ jaar oud. Als de ene versleten is, is de ander vast niet nieuw meer.

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
10-07-2018 20:14 - 11-07-2018 10:57 #177653 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic remtrommel achter
Je hebt wel geluk gehad dat dit niet bij een noodstop is gebeurd; door slijtage is de trommel veel te dun geworden. Ik zou beide trommels vernieuwen; je hebt de keuze uit nieuw met naaf of alleen de trommel en de naaf (laten) overzetten. Beide uitvoeringen zijn bij de club te koop. De achtertrommels zijn bij alle amazones gelijk.
Mocht je kiezen voor gebruikte trommels, let dan goed op de binnendiameter, de dikte van de trommel dus.
www.volvokv.nl/forum/remmen/11493-remtrommel
gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-07-2018 01:06 #177655 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic remtrommel achter
Altijd nieuw nemen of je moet de history weten van gebruikte trommels, b.v. net nieuw gekocht en over van een ongeluk.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-07-2018 10:24 #177656 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic remtrommel achter
Maar even een vraag wat mag de inwendige diameter maximaal zijn van een trommel achter en ook van de trommels voor, voor degene die trommels voor hebben?
En wat mag de minimale dikte zijn van schijven voor.
Is mij niet bekend, kan ik zomaar niet vinden.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
11-07-2018 10:55 - 11-07-2018 10:58 #177658 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic remtrommel achter
Johan, elders op het forum is dit al een keer uitgezocht en staat dat aangeraden wordt om de diameter van de achterste trommels niet groter te laten zijn dan 230 mm.

Gr. Cor.
www.volvokv.nl/forum/remmen/11493-remtrommel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
11-07-2018 11:41 #177659 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic remtrommel achter
Heer Leuvenink; louter om mijn-onze kennis bij te spijkeren: Ook bij de shop krijg ik veel vragen over remtrommels.

Is nog na te meten wat de binnen diameter van de gebroken trommel was? Kun je nog wel meten wat de dikte van de trommel was? Wat is de binnendiameter van de andere trommel?

Als de auto door een garage jaarlijks een beurt krijgt is m.i. toch wel sprake van nalatigheid en is jouw verhaal toch wel weer een waarschuwing en aandachtspunt voor degenen die zelf hun oldtimer onderhouden. Zou ik de kapotte trommel kunnen krijgen om een verhaaltje te schrijven in het clubblad?
Ik ben ook al in het bezit van een gescheurde voorwielnaaf van een amazon en kan dit dan combineren.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-07-2018 11:44 #177660 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic remtrommel achter
Geachte volvo oldtimer bezitters/sleutelaars,
Ik verbaas me eerlijk gezegd vaak over de vragen en discussies over diverse technische onderwerpen en vooral in deze tijd, met de geweldige informatie via internet/ faceboek en wat al dies meer.
Ik houd het maar eenvoudig bij vriend Oyslager en of Haynes, die beantwoorden de meeste vragen ook van trommels en schijven:
Schijven vlgs Olyslager minimaal 12,2 mm, max 12,7-12,8 en diam. 10,86 inch= 275, 8 mm
maximaal slingering 0,1mm
Remtrommels: inwendig dia maximaal =228,6 mm max. ( bij oudere trommels stond er wel eens 230 mm ingegoten.
( alles vlgs vriend Olyslager)
Succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • R.P. Leuvenink
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Al vanaf 2002 in bezit van een Amazon.
Lees meer
11-07-2018 12:57 #177661 door R.P. Leuvenink
Beantwoord door R.P. Leuvenink in topic remtrommel achter
Hartelijk dank voor de antwoorden, mensen. Ik ga ermee aan de gang als mn tijd en gezondheid het toelaat. En zal hier rapporteren wat mijn bevindingen zijn!

Cor, natuurlijk mag je de spullen hebben als ik het er af heb. Ik weet alleen niet precies wanneer ik hiermee aan de gang kan. (wat persoonlijke troubles) Zodra ik iets meer weet (bv diameter andere trommel) dan zal ik wel contact opnemen. Ik moet alleen nog een trekker regelen en dergelijke, en dat wil ik pas na mijn vakantie gaan doen (dus op zijn vroegst eind augustus?) Ik hoop dus dat je wat geduld kan opbrengen?

De diameter vaststellen van de buitenrand van de trommel wordt wel wat onnauwkeurig, denk ik (zie foto)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-07-2018 18:55 - 11-07-2018 18:56 #177665 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic remtrommel achter
Bij onze Duett knapte laatst de remtrommel aan de voorkant tijdens een korte remtest (we hadden net alle remvoeringen vervangen). Deze trommel bleek veel te ver uitgesleten te zijn.

Vanwege de uitdaging heb ik de trommels aan de voorkant vervangen voor remschijven van een Amazon, de Duett heeft nog nooit zo goed geremd. Ik heb alles afgekeken van beschrijvingen in oude clubbladen en info van Han Misdom.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.