Wat nu nog??

Lees meer
04-04-2016 20:56 #159336 door T. Sertons (GAST)
Beantwoord door T. Sertons (GAST) in topic Wat nu nog??
Bedankt voor al jullie reacties. Ik waardeer het meedenken.

Ik vraag me af in hoeverre de rembekrachtiger effect heeft op dit probleem. Voor zo ver ik weet is de rembekrachtiger enkel een hulpmiddel om de kracht die je op het pedaal moet zetten te verminderen. De bekrachtiger helpt, door middel van vacuum aan de hoofdremcilinder zijde van de bekrachtiger, je hoofdremcilinder in te drukken. Volgens mij heeft deze nergens effect op de slag die je met je pedaal maakt. Of je nu wel of niet bekrachtigd bent, er moet altijd dezelfde slag gemaakt worden om genoeg vloeistof te verplaatsen om alle remcilinders genoeg te bedienen. Mèt rembekrachtiger gaat dit enkel makkelijker.

Zie onderstaand een schematische weergave van hoe mijn remsysteem is aangesloten.

https://lh3.googleusercontent.com/bUtz7PsIuSPJo4BuUjWNnibw9IDQ7N-7JNz9Ovp6zPXiKHBPqhRAXypGI_SXJE28ZNFyocxb5pOhZO3TOS0OVMmGPEe-ohxptKSAUtNZxMHXM-BSXMdVrtTC_dt1si9_JOLrFED6MlGicl-QdIdYNnSI1GNbXaRFc4TjQZHFYftpmx4CeZlI_vSW73iLowtfxQgC1DxpeEJJwFMrjcm8MKPpvl0tdu90LzVu9Y2xGdyqR2XTmyAFDh7c51BJcOijkfTChAqUsy-LeRTHmuB5zLRT8ASNLfUwMzqQIwbwJm6jNvfcUhJsQOEwy-nnlQm_rpqbusvu3ZcW9a8HQWD9Ue9v__qQPJ1hSNRoXk18mRy2FebnAdLOwnghVER0CInlFkyJ3ypahf0d0_AdM5OpO0f4SYbi7sXRXCP3Px8Rvie_Gd0b8a2jIlU-DtbGE7Ak9K8VeNSpfjN0KmkLZDG05ZscQHS9jPTwmsg7OS_wBJRlIro7ti2hFeYpR3lqu7BzRZf4TkKIxRH94ZvoRJ-L9nNSaZMV6fO4rWsJRkfCrQ4vR8md9njkFHdxbYCBRBnB0jEu=w800

Normaal gezien zal deze HRC dus twee remklauwen voor en 1 remklauw achter bedienen per zuiger. Bij mij doet iedere zuiger slechts 2 remmen. Op deze manier zal ik dus altijd bij een failure of al mijn voorremmen, of al mijn achterremmen nog hebben.
Ik vermoed dat de verplaatsing van remvloeistof niet genoeg is om de remmen hard genoeg te bedienen. Ik heb er veel over na zitten denken afgelopen weekend, maar ik kan me gewoon niet indenken dat dit de reden kan zijn. Ik zou hiermee juist een kortere slag van mijn rempedaal moeten hebben want ik hoef maar twee zuigers weg te drukken

Als ik alle remmen op 1 zuiger aansluit en dus (bijvoorbeeld) de achterste zuiger afblind, dan zal er nog minder remvloeistof zijn om de remmen aan te drukken. Waarschijnlijk als ik beide voorremmen afzonderlijk op iedere zuiger aansluit (daarbij de achterremmen even negerend) dan zal het pedaal halverwege de slag die ik nu moet maken al volledig aangrijpen?
Dit is de enige logica die ik eraan kan verbinden.

De enige oplossing die ik me kan bedenken is dat ik op een of andere manier de verplaatsing van remvloeistof moet zien te vergroten waardoor de remmen eerder zullen aangrijpen. Als ik dat kan realiseren dan heb ik een goed remmende auto. Denk ik.
Iemand die mijn verhaal durft te beamen, of die dit beargumenteerd kan weerleggen? Heel graag.
Het liefst ga ik de boel niet te veel verbouwen eigenlijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-04-2016 02:10 #159339 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Wat nu nog??
Beste Serton,je hoeft dit ook niet te verbouwen want ik heb hetzelfde gedaan op mijn 67er amazon en dat werkte perfekt.
De voorste aansluiting zat bij bij mij op de voorremmen de achterste op de achterremmen.
Maar heb je de test al gedaan die ik voorstelde handrem er op en dan het rempendaal intrappen?
Wat was het resultaat?
Ik ben benieuwd?

success

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-04-2016 08:59 #159340 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Wat nu nog??
Toch denk ik dat er nog lucht in het systeem zit.
ik zou nog een keer ontluchten en wel op de oude manier .
1 persoon in de auto , rem op druk brengen en 1 persoon de ontluchtingsnippels lossen waarbij de persoon in de auto de luchtbellen wegpompt , ontluchtingsnippel vast met ingetrapte rem , en de procedure herhalen tot alle lucht eruit is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
05-04-2016 11:04 #159341 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Wat nu nog??
Jou foto kan ik helaas niet zien.
Ik heb er zelf nog geen last van gehad, maar er kan naar het schijnt lucht vast komen te zitten in de rem bekrachtiger die er met ontluchten niet uit komt, als de bekrachtiger niet juist zit gemonteerd.
Hij moet licht hellend met de punt omhoog, en met het ventiel (of hoe noemt die ufo erop) meer dan 90 graden omlaag.
Er staat elders op dit forum een beter beschrijving hierover.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-04-2016 12:15 #159343 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Wat nu nog??

"Ivo Van Antwerpen (GAST)" schreef:
... er kan naar het schijnt lucht vast komen te zitten in de rem bekrachtiger die er met ontluchten niet uit komt, als de bekrachtiger niet juist zit gemonteerd.

Dat lijkt mij hier niet van toepassing, omdat het alleen speelt bij de Lockheed/Powertune servo voor een niet gescheiden systeem. En zo'n type bekrachtiger heeft hij immers niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-04-2016 11:45 #159532 door T. Sertons (GAST)
Beantwoord door T. Sertons (GAST) in topic Wat nu nog??
Heren, bedankt voor alle tips en tricks. Ik ga alles zo snel mogelijk uitproberen. Echter, nu ik afgelopen week vader ben geworden van een prachtige gezonde dochter zijn de prioriteiten even verschoven.
Als ik weer meer info hebben kom ik er hier op terug! ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-04-2016 15:39 #159534 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Wat nu nog??
Nog mooier dan Volvo's: kinderen! ;) Gefeliciteerd met je dochter!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-04-2016 08:19 #159709 door T. Sertons (GAST)
Beantwoord door T. Sertons (GAST) in topic Wat nu nog??
Ik heb even snel wat dingen kunnen bekijken vanochtend.

Als ik de handrem er op zit kan ik het pedaal niet merkbaar minder ver intrappen. Voorheen had het wel effect als ik de handrem aantrok. Dan was het rempedaal merkbaar een stuk minder ver in te trappen.

Ook heb ik gekeken naar hoe de remmen aangesloten zitten. De leidingen zitten op de HRC precies andersom dan wat ik eerder meldde. Voorremmen zitten op achterste aansluiting wn achterremmen op de voorste aansluiting. Maar ik kan me noet voorstellen dat dit effect heeft op de werking van de remmen.

Ik heb nog niet ontlucht op de oude manier want daar heb ik hulp bij nodig en die heb ik nog niet gehad.

Iemand nog ideeën? Toch de afstelling van de achterremmen zoals Johan al aangaf?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-04-2016 18:20 #159718 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Wat nu nog??
"Als ik de handrem er op zit kan ik het pedaal niet merkbaar minder ver intrappen. Voorheen had het wel effect als ik de handrem aantrok. Dan was het rempedaal merkbaar een stuk minder ver in te trappen."

Dan stonden ze vroeger dus te los gesteld en zijn ze nu dus tenminste beter of zelfs goed afgesteld.

groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-04-2016 12:37 #159962 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Wat nu nog??
Ik kan nog 1 ding bedenken wat volgens mij nog niet benoemd is:

1 van de 2 circuits (voor of achter) zal per definitie minder slag nodig hebben om 100% remkracht te geven.
Stel dat de achterremmen minder slag nodig hebben (ze staan immers keurig strak afgesteld, dus de remcilinders hoeven maar iets naar buiten om vol aan te grijpen). Als die cilinders maximaal naar buiten gedrukt zijn, kun je het pedaal niet verder indrukken, waardoor de remmen aan de voorkant niet (stevig) aan kunnen grijpen.

Je zou deze theorie kunnen testen door de achterremmen expres veeel te los te zetten, en te proberen of de voorremmen dan beter gaan remmen. (test eens op een zandweggetje, flink remmen en kijken welke wielen wel of niet blokkeren).

Theoretisch kan deze manier van aansluiten (voorremmen op het ene circuit, achterremmen op het andere circuit) nooit perfect blijven; zelfs al krijg je het precies zo afgesteld dat je ca. 80% remkracht op de voorwielen hebt en 20% naar de achterwielen, door slijtage zal die verhouding veranderen.. Toch maar een koppelstukje en dus naar een enkel circuit? Of alles verbouwen naar een 'echt' dubbel systeem, maar je geeft al aan dat niet te willen (flinke verbouwing..)

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.