Wat nu nog??

Lees meer
02-04-2016 20:27 - 02-04-2016 21:50 #159276 door T. Sertons (GAST)
Wat nu nog?? is gemaakt door T. Sertons (GAST)
Heren,

Ik heb een vraag waarop ik het antwoord niet kan vinden.

De remmen van mijn Amazon waren hoog nodig aan vervanging toe. Afgelopen maand heb ik besloten dan toch maar alles te vervangen. De auto trok 1 kant op met remmen en ik moest het pedaal altijd een keer indrukken voordat de auto goed remde. Dan deed de auto wel de rest van de dag echt goed remmen, hard en zeker (wel trekken naar 1 kant).

Nu heb ik alles vervangen op de meeste leidingen na. Schijven, klauwen, blokken, slangen, lagers en veertje en pennetjes voor. Trommels, remschoenen, cilinders, slang en alle veertjes, pennetjes etc achter.
De auto is voorzien van een enkel remsysteem met bekrachtiger.

Nadat ik de remmen heb ontlucht vond ik het pedaal nog steeds een hele grote slag hebben. Kon het pedaal bijna tot de bodem intrappen. Na zoeken op het forum kwam ik steeds hoofdremcilinder tegen. Deze heb ik dus ook maar vervangen.

Vandaag heb ik voor het eerst weer met de auto gereden. Het remt echt strak in rechte lijn nu, dus dat is heerlijk. Maar de remkracht is echt slecht te noemen. Ik kan de wielen niet eens laten blokkeren, iets dat eerder wel ging. Ook is het pedaal niet heel hard.

Ik geloof niet dat er nog lucht in de remmen zit. Ik heb alles twee keer ontlucht met behulp van een pot waarmee ik de remvloeistof onder druk in de leidingen pers. Ook heb ik de remmen exact volgens het originele onderhoudshandboek afgesteld. Handrem 4 klikken vast en de achterste afstelnok heb ik vast gezet en toen 3 nokken terug gesteld. Dit horen er eigenlijk 4 te zijn, maar iets strakker doet de remwerking alleen maar goed.

Wat kan nu nog het probleem zijn? Ik weet het niet meer. Ik wil graag dat de auto goed remt en dat het pedaal hard aanvoelt ongeveer halverwege zijn slag.
Over het pedaal gesproken, ook deze staat helemaal afgesteld zoals beschreven in Volvo onderhoudshandboek. Gelijk aan koppelingspedaal.

Wie-o-wie heeft voor mij de gouden tip. Ik hoop natuurlijk op iets heel simpels.

Oh, wat ook niet onbelangrijk is om te melden, maar wat ik zelf niet verdenk is het volgende. Een van de vorige eigenaren heeft zelf een rembekrachtiger ingebouwd. Voor zo ver ik kan inschatten is het een systeem dat uit een 140 -serie komt. Dus een gescheiden systeem. Er zit een Ate hoofdremcilinder in met twee aansluitingen, de voorste aansluiting gaat naar mijn voorremmen, de achterste naar mijn achterremmen. Het heeft altijd goed gewerkt op deze manier.

Zo zit het (nog met oude hoofdremcilinder)
https://lh3.googleusercontent.com/cByi1jOLlPNJJssZQ_qUyJCSFw_Vn1FaFchPKXqu3EZjPbkX93d6yLfqa2glvkkiooNy3xG16JGs-ZS8TomzNK59nBL9lwqFzqfJzaDKv5db3aDIFGaZPpIuseQLcppihv1P-AlfOEhl6SoUSLa-ZAbmNB2yxARV328QKDwkriGXkwkOyG8HjparODkYxazJWrqXvQcnQOBPcEtFVcmn35JtF7syRfehDG87UbtJTc5VuIrUkSMnI0g0pPoWhc9W1q9r2nPNFc8ZDzmzg09G7wMk7RSEbtBcyTLQQRWPl1isK2lj_4auy39wj9tEwKMLPwkOmfRVahh49IL_QnccLOV5V4HBnS-QZ3CDJZyraE8cW_nY072xSYbi5izZ5JKW04Du98rXq5yyla6421QZakxdpgi7ReetD56qHhU5cKLxk7eNtGtgC8nMEACV4QSj5gfdy47988mDzUKZEzgjMgXtAFv8OxJLR1syPHxhC531yB7Aif6MzNYpFGlUK4FJcWMqlA6kWmRV7HiZgBJHH2_wkUZlc_93Zk-feeAydDVhuvNVEQQuGVi9gl-ONulkyLaH=w800

Deze hoofdremcilinder is er in gegaan en kwam er ook uit
https://lh3.googleusercontent.com/eXBlLDnX98KwtT-1JHqa-0XSKUvsPvEVpF-9FNvYV7FoaYQE_CSaCbJ7_vRdm1eKtR4FkVbj-iIq2lGvD1joIjNOVYVhOJE0WxLEWIACN0ofP6eIRPPfcJyYrxd179tMRLxWdYxLotBwVUowO6QV5YI0xUuScvPr9knfUzKSPc1_aLtbuxWaqMOgaeASmL9DYdolwdPwCzx_M8jDLhjV8tSLRRUiJVK7GZlY50C8f1aMDLWrAkER8t6VTN7FaTijCE_Zav1whdSFD8Riv4dQR611R4bg7iqEk4V8J7c4BFiswhnE_1ZhN4lu86T7UaUBXWZDfWkna-ILk70uygm1JFIsv9vYAsxYOKfXI_VjqchXTD963-y0U5RFV83ZojYn3qq-OS9EtN1IBp8vwX2IHIm90MKuaxURJCL3H92riy9yimsqCRSlyltjdcd_fYve-KCRkAlKtAqM60TFR0XXHrmqLIyaW3JqQt4NQEQslJ488GUw826Cd3wwMA_dc7akLepUCbLyZK05DroWXXQLIkbpMFa0r6PwrKQwORlHfCEtuXPUS-LQQgnI4hBHl_gSwfPf=h600

Het is een heel verhaal geworden. Alvast bedankt voor het meedenken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Schuller (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
02-04-2016 20:54 #159277 door Ronald Schuller (GAST)
Beantwoord door Ronald Schuller (GAST) in topic Wat nu nog??
Als je alles hebt vervangen, schijven en blokken, voering en trommels dan denk ik dat je eerst rustig
even de tijd moet nemen om alles op elkaar in te laten slijten. Mijn ervaring is dat het snel beter zal zijn.

Gr Ronald

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-04-2016 21:27 #159278 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Wat nu nog??
foto's zijn niet zichtbaar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-04-2016 21:51 #159282 door T. Sertons (GAST)
Beantwoord door T. Sertons (GAST) in topic Wat nu nog??
Bedankt voor het meedenken.

Ik heb de foto's aangepast. Zou nu wel zichtbaar moeten zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-04-2016 21:58 #159283 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Wat nu nog??
Dat het in moet slijten kan ik me haast niet voorstellen.
Het meeste remvermogen komt van de voorkant en aan blokken/schijven hoeft mijns inziens niet veel in te slijten.
Achter is een ander verhaal, maar nu denk ik niet de primaire oorzaak.
Toen ik mijn voorschijven vernieuwde had ik direct merkbaar resultaat.
Er zijn twee dingen die in me opkomen:
1) bekrachtiger stuk of op een te kleine nippel diameter aangesloten voor vacuum
2) de volumeverplaatsing van 1 compartiment van de hoofdremcilinder is te klein.
Zelf zou ik ze dan eerder nog samenvoegen en zo op het originele verdeelblokje aansluiten.
Volgens mij staat hier in het combi turbo topic van Joost wel wat over.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
02-04-2016 22:02 #159285 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Wat nu nog??
Daar heeft Ronald gelijk in, remprestaties kunnen nog wel toenemen.
Eerste paar honder KM beter ook rustig inremmen als verkeer her toe laat.
Remblokken en schijven slijten redelijk vlot op elkaar in, zijn beiden nieuw en dus ook vlak.
Nieuwe remvoering/schoenen achter hebben veel langer de tijd nodig om op elkaar in te slijten.

Zeker als de trommels gegroefd zijn en/of toegenomen diameter hebben.
Voordat de trommels en voering dan dezelfde straal hebben en dus goed op elkaar zijn ingesleten ben je bij wijze van spreken wel 5000KM verder als het verschil aanzienlijk is. In de truckbranche werd er bij trommelremmen vaak gebruik gemaakt van straaldraaien, een machine die de voering op de straal van de trommels draait (afschuurt eigenlijk).

Het feit dat je vroeger de wielen kon blokkeren en nu niet meer heeft mogelijk ook met bovenstaand te maken omdat achter veel eerder blokkeerd dan voor (maar nu is je remprestatie achter misschien (nog) te klein).
Het is vrij snel te controleren, even de trommel er af en je draagbeeld kan je "aflezen" op je voering.

Succes, groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
02-04-2016 22:07 #159286 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Wat nu nog??
Wat nu moeilijker te controleren is: zijn er soms verschillen in diepte van de hoofdremcilinder-zuiger?
Als de nieuwe HRC dieper is gaat er ook slag "verloren" aan opvullen van die ruimte bij intrappen pedaal.
De eerste (lichte) weerstand die je voelt kan dan best alleen door de bekrachtiger worden veroorzaakt.
Het is niet heel voor de hand liggend maar iets voor in het achterhoofd.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-04-2016 13:29 #159306 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Wat nu nog??
Ik denk dat er mogelijk geen of te weinig vacuum is, chek het rubber van de afsluitnippel.
Tevens kan ik niet zien of je een terugslag klep tussen de bekrachtiger en het spruitstuk hebt zitten.
Hoe zijn de leidingen aangesloten, het lijkt alsof de voorste naar de achterremmen gaan en de achterste naar de voorrem.
Het is natuurlijk een servo die voor een gescheiden systeem is bedoeld, ik zal even nakijken hoe die drukken zaten.. blokkeren de achterwielen bij hard remmen?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-04-2016 01:21 #159324 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Wat nu nog??
Nu je ermee gereden heb,moet je eens kijken of je de achterremmen niet wat bij kan stellen de schoenen hebben zich nu gezet naar de trammel.
Meestal lukt het dan om de stelnokken nog een of twee klikken te geven.
Wat je ook eens moet proberen met stilstaande auto handrem er op en dan het rempendaal intrappen.
Is de pendaalstand dan hoog en ik bedoel erg hoog dan licht het aan je achterremmen.
Met de handrem erop werken alleen je voorremmen.

success

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-04-2016 01:24 #159325 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Wat nu nog??
O ja hoge stand pendaal krijg je wel ne de tweede maal intrappen maar na de tweede maal moet het pendaal consequent hoog blijven.

nogmaals success

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.