geen remdruk...
- Rob Spoon
- Offline
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
12-06-2012 14:08 #114515
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic geen remdruk...
Hoi Hans,
Heb je de signaalschakelaar al gecontroleerd? Of uitgewisseld met een andere waarvan je weet dat die goed is? Dan zou je de HRC kunnen uitwisselen. Als je voorheen geen lek/verlies van remvloeistof had, kan je ervan uitgaan dat er niks ernstig verkeerd is.
Heb je de signaalschakelaar al gecontroleerd? Of uitgewisseld met een andere waarvan je weet dat die goed is? Dan zou je de HRC kunnen uitwisselen. Als je voorheen geen lek/verlies van remvloeistof had, kan je ervan uitgaan dat er niks ernstig verkeerd is.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 2049
12-06-2012 17:46 #114532
door Rudi Dortangs
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic geen remdruk...
Het verdeelblokje met het waarschuwingsschakelaartje heeft geen enkele afsluitende functie, de zuigertjes erin kunnen alleen maar heen en weer bewegen om het schakelaartje te bedienen (als ze helemaal vast zitten wordt bij een defect niets gemeld, als ze door drukverschil wel veschoven zijn maar niet meer terug komen, door de veertjes die in de tekening niet te zien zijn, zal er als het schakelaartje en zo goed zijn steeds een defectmelding zijn).
De afsluiting van een defect circuit zit in de hoofdremcylinder, bij de genoemde problemen zou ik deze zeker reviseren (of vervangen). Als "alleen" het probleem met de lekkende leiding aanwezig was zou je nog ongeveer 80% remkracht gehad moeten hebben. Dus er is iets mis in de hoofdremcylinder (waarschijnlijk heeft alleen het gedeelte dat nu uitgevallen is voorheen goed gewerkt) en/of met een of meerdere remcylinders. Voordat ik er mee op de weg zou durven zou ik het geheel rondom eens nalopen.
succes, Rudi
De afsluiting van een defect circuit zit in de hoofdremcylinder, bij de genoemde problemen zou ik deze zeker reviseren (of vervangen). Als "alleen" het probleem met de lekkende leiding aanwezig was zou je nog ongeveer 80% remkracht gehad moeten hebben. Dus er is iets mis in de hoofdremcylinder (waarschijnlijk heeft alleen het gedeelte dat nu uitgevallen is voorheen goed gewerkt) en/of met een of meerdere remcylinders. Voordat ik er mee op de weg zou durven zou ik het geheel rondom eens nalopen.
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
12-06-2012 19:05 #114538
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic geen remdruk...
Juist Rudi, helemaal mee eens.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 1953
12-06-2012 23:16 #114551
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic geen remdruk...
dank weer voor de reacties. Rudi's reactie komt eigenlijk, in wat andere bewoordingen, overeen met mijn laatst geplaatste conclusie.
ik zal voor de zekerheid dus toch maar de hoofdremcilinder vervangen, want wat heb je aan een dubbel remsysteem als de helft niet goed functioneert...
ik heb weinig ervaring met reviseren van de hoofdremcilinder en als ik de prijs van een revisiesetje vergelijk met een nieuwe dan kies ik waarschijnlijk maar voor de laatste optie. bovendien is reviseren niet altijd succesvol heb ik begrepen.
maare, voor ik hier aan begin, is er een methode om de hoofdremcilinder te testen? of zijn deze symptomen voldoende om aan te nemen dat hij z'n beste tijd gehad heeft?
ik zal voor de zekerheid dus toch maar de hoofdremcilinder vervangen, want wat heb je aan een dubbel remsysteem als de helft niet goed functioneert...
ik heb weinig ervaring met reviseren van de hoofdremcilinder en als ik de prijs van een revisiesetje vergelijk met een nieuwe dan kies ik waarschijnlijk maar voor de laatste optie. bovendien is reviseren niet altijd succesvol heb ik begrepen.
maare, voor ik hier aan begin, is er een methode om de hoofdremcilinder te testen? of zijn deze symptomen voldoende om aan te nemen dat hij z'n beste tijd gehad heeft?
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 2049
13-06-2012 08:40 #114559
door Rudi Dortangs
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic geen remdruk...
Hallo Hans,
als het de eerste HRC is zal hij waarschijnlijk minstens wat aandacht nodig hebben, sommigen reviseren nooit maar vervangen altijd (dat moet je zelf bepalen).
Een testen ervan zal alleen gaan als voor de rest alles in orde is, want pas dan zullen er in de HRC (als alles in de HRC in orde is) overal de drukken en drukverschillen aanwezig zijn zoals ze ontworpen zijn. Als dan een circuit niet of amper meedoet zal op een remmentestbank remverschil tussen links en rechts achter vaststelbaar moeten zijn omdat het linker en rechter achterwiel gescheiden zijn (verschil kan natuurlijk ook optreden als een kant achter niet goed is). Voren is het bovenste deel van de remklauw van het onderste deel gescheiden en dat aan beide kanten, dus daar is bij uitvallen van een circuit geen verschil tussen links en rechts aanwezig.
Ik heb al enkele dergelijke HRC gedemonteerd en gereviseerd, hoe hij van buiten uit ziet zegt niet altijd iets over de binnenkant. De meeste hadden geen problemen met de binnenwand (hooguit een fijn schuurpapiertje erdoor vanwege wat aanslag, die de rubbertjes echter al kan beschadigen, vooral in het deel waar de rubbers normaal niet komen) en waren dus te reviseren, de rubbers waren dan niet meer goed. Bij revisie altijd goed opletten dat de rubbers op de juiste manier geplaatst worden en daarbij niet beschadigd worden. Ook moet alles goed schoon zijn (inclusief de kleine gaatjes in de wand van de HRC).
Je had al problemen en nu zullen door het lekke circuit (een deel van) de rubbers door delen van de HRC geduwd zijn waar waarschijnlijk de wand niet helemaal schoon was, wat eventueel beschadigingen van de rubbers tot resultaat had. (Maar het kan ook goed gegaan zijn, sommigen ontluchten zo dat hetzelfde gebeurt, maar soms met het resultaat dat de HRC daarna inwendig lekt). In jouw geval zou ik de HRC zeker reviseren of vervangen.
succes, Rudi
als het de eerste HRC is zal hij waarschijnlijk minstens wat aandacht nodig hebben, sommigen reviseren nooit maar vervangen altijd (dat moet je zelf bepalen).
Een testen ervan zal alleen gaan als voor de rest alles in orde is, want pas dan zullen er in de HRC (als alles in de HRC in orde is) overal de drukken en drukverschillen aanwezig zijn zoals ze ontworpen zijn. Als dan een circuit niet of amper meedoet zal op een remmentestbank remverschil tussen links en rechts achter vaststelbaar moeten zijn omdat het linker en rechter achterwiel gescheiden zijn (verschil kan natuurlijk ook optreden als een kant achter niet goed is). Voren is het bovenste deel van de remklauw van het onderste deel gescheiden en dat aan beide kanten, dus daar is bij uitvallen van een circuit geen verschil tussen links en rechts aanwezig.
Ik heb al enkele dergelijke HRC gedemonteerd en gereviseerd, hoe hij van buiten uit ziet zegt niet altijd iets over de binnenkant. De meeste hadden geen problemen met de binnenwand (hooguit een fijn schuurpapiertje erdoor vanwege wat aanslag, die de rubbertjes echter al kan beschadigen, vooral in het deel waar de rubbers normaal niet komen) en waren dus te reviseren, de rubbers waren dan niet meer goed. Bij revisie altijd goed opletten dat de rubbers op de juiste manier geplaatst worden en daarbij niet beschadigd worden. Ook moet alles goed schoon zijn (inclusief de kleine gaatjes in de wand van de HRC).
Je had al problemen en nu zullen door het lekke circuit (een deel van) de rubbers door delen van de HRC geduwd zijn waar waarschijnlijk de wand niet helemaal schoon was, wat eventueel beschadigingen van de rubbers tot resultaat had. (Maar het kan ook goed gegaan zijn, sommigen ontluchten zo dat hetzelfde gebeurt, maar soms met het resultaat dat de HRC daarna inwendig lekt). In jouw geval zou ik de HRC zeker reviseren of vervangen.
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 1953
13-06-2012 20:15 #114576
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic geen remdruk...
wederom dank Rudi, m'n auto gaat volgende week nog even terug naar de garage om de aansluiting op de achteras te checken en dan laat ik gelijk de hoofdremcilinder vervangen. de desbetreffende monteur was zelf toch ook wel geschrokken van m'n verhaal en zal voor deze actie geen arbeidsloon rekenen als goedmakertje, hetgeen ik een heel mooi gebaar vind
ben wel benieuwd of de 145 dan beter remt als voorheen, m.a.w. of de hoofdremcilinder al langer niet 100% funtioneerde maar ik dat nooit gemerkt heb omdat het andere circuit het nog wel goed deed.
to be continued!
ben wel benieuwd of de 145 dan beter remt als voorheen, m.a.w. of de hoofdremcilinder al langer niet 100% funtioneerde maar ik dat nooit gemerkt heb omdat het andere circuit het nog wel goed deed.
to be continued!
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Afwezig
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 1877
14-06-2012 17:18 #114616
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic geen remdruk...
Ze hebben de remleiding niet goed vastgezet.dat is al ernstig.Maar wat nog veel erger is,is dat ze ook niet hebben gecontroleerd na een proefrit (als die al is gemaakt) of de aansluiting wel goed dicht was.Ik zou er niet meer naar toe gaan!
Het is een gevolg van de haast die men tegenwoordig alom heeft.
Het is een gevolg van de haast die men tegenwoordig alom heeft.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 1953
15-06-2012 10:01 #114644
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic geen remdruk...
dat was ook mijn eerste reactie, Niek.
aan de andere kant; de garagist is niet de eerste de beste prutser, hij reageerde in mijn ogen correct en het wordt nu netjes opgelost.
waar gewerkt wordt, worden helaas fouten gemaakt; een (bijna-)ramp is altijd een opeenhoping van fouten en foutjes...
aan de andere kant; de garagist is niet de eerste de beste prutser, hij reageerde in mijn ogen correct en het wordt nu netjes opgelost.
waar gewerkt wordt, worden helaas fouten gemaakt; een (bijna-)ramp is altijd een opeenhoping van fouten en foutjes...
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.