- Berichten: 1953
geen remdruk...
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
het gaat om een 145 uit '71 met gescheiden remsysteem.
voor het eerst in m'n leven de ANWB maar eens gebeld die snel ter plaatse was. ik had zelf al gezien dat het achterste potje remvloeistof leeg was. het bleek dat de onlangs voor de APK vervangen remleiding naar het rechter achterwiel lekte op de koppeling slang-leiding bovenop de achteras :evil: op straat kreeg de ANWB 'm niet helemaal dicht, dus na bijvullen systeem naar een ANWB-servicestation in de buurt om het euvel op de brug te verhelpen (vastdraaien...).
so far so good. achteraf kwamen er echter wel een aantal vragen bij me op:
* klopt het wel dat je het rempedaal tot op de bodem kan intrappen, inclusief zeer matig remmen, als slechts het achterste deel van het reservoir leeg is? zou je in zo'n geval met het onvolprezen dubbel gescheiden remsysteem niet gewoon remdruk moeten houden? mogelijk een probleem in de hoofdremcilinder?!?
* nog iets vreemds: het rem alarmlampje ging niet aan, terwijl er toch wel degelijk drukverschil in de beide systemen geweest moet zijn. lampje werkt wel op handrem. mogelijk zit drukverschilklepje vast oid?!?
* ik hoop dat de ANWB het remsyteem met de juiste remvloeistof heeft bijgevuld; ik zag DOT-4 op de fles staan. wat waren de juiste spec's ook alweer en wat zijn de gevolgen van verkeerde remvloeistof? misschien beter om helemaal maar te verversen?!?
ben benieuwd naar jullie reacties en tip's!
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
In onze overzichtelijke onderdelenshop trouwens aangeduid met "HFDR.CIL.DUBB.SYST." , maar dat is logisch he?!!!
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2052
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
morgen eerst maar eens terug naar het garagebedrijf dat de remleiding vervangen heeft...
aanvullende tip's/opmerkingen blijven natuurlijk welkom
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2144
"Hans Latenstein" schreef:
dat verdeelblokje, is dat nou alleen ter signalering dat er een drukverschil is, of wordt het lekke circuit daar ook daadwerkelijk door afgesloten :
Er wordt ook daadwerkelijk een deel van het circuit afgesloten. Zou heb je altijd 2 voorremmen en 1 van de twee achterremmen, geloof ik
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
ik vermoed dat het zuigertje in het verdeelblokje vast zit, zoals gezegd ging het rode lampje ook niet branden.
:ugeek: even hardop redeneren:
het achterste deel van het reservoir was leeg, dus ook geen druk meer tussen de secundaire en primaire zuiger in de hoofdremcilinder waardoor de secundaire zuiger mechanisch (ipv door oliedruk) door de primaire zuiger werd bediend.
dit verklaart waarschijnlijk het slechte remmen met één systeem.
als het zuigertje in het veiligheidsventiel wel had gewerkt dan was dus het lekkende circuit geïsoleerd van de rest van het systeem, was het primaire reservoir niet helemaal leeggelopen en had ik oliedruk behouden tussen de primaire en secundaire zuiger waardoor de 145 waarschijnlijk nog wel beter had geremd dan dat hij nu deed.
is deze redenatie juist, of sla ik de plank hiermee volledig mis : : :
indien juist dan is het correct functioneren van het verdeelblokje met het alarmcontactje wellicht belangrijker dan menigeen denkt!
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Hier ook nog even ingevoegd:
Hier zie je dat het zuigertje inderdaad ook een eventueel lek systeem (onderdruk kant) zal afsluiten als er nog wel druk is in het andere circuit (overdruk kant). Daarbij moet dat zuigertje natuurlijk wel voldoende gangbaar zijn en ook daadwerkelijk kunnen schuiven.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Spoon
- Offline
- Platinum-lid
Het lekken van het beschadigde circuit zal uiteraard ophouden als het reservoir leeg is. Dat gaat best hard!
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1953
wellicht dat er iets in het secundaire deel van de hoofdremcilinder niet goed is en ik altijd al rij met slechts 85% remvermogen (b.v. 80% van het primaire en 5%van het secundaire deel); als er dan een lekkage ontstaat in het primaire circuit hou je maar circa 5% over.
ik hoop dat ik nog te volgen ben
is de hoofdremcilinder op één of andere manier te testen?
en om nog even op de theorie terug te komen van de afsluitfunctie van de veiligheidsklep bij drukverschil: nogmaals, ik kom hier in de doku niets van tegen. als je naar het tekeningetje kijkt zou je inderdaad kunnen denken dat er zoiets in zit, maar ik twijfel toch sterk of dat werkelijk zo is. in de meeste "normale" (sorry) auto's zit ook een tandemhoofdremcilinder maar niet de veiligheidsklep; waarmee ik bedoel te zeggen dat het principe van een goed werkend gescheiden systeem niet afhangt van deze klep. alles met elkaar vermoed ik toch dat dit onderdeel slechts bedoeld is als verdeelstuk van de leidingen met als bijkomende functie het signaleren van drukverschil in de beide circuits.
Groet, Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.