Remschijven Amazon zonder naaf bruikbaar?
- Marijn de Koning
- Offline
- Elite-lid
Mijn schijven zijn ondertussen wat dun geworden, zo'n 10.5 mm waar nieuwe 12.7 zijn dus tijd voor vervanging.
Via de club kan je tegenwoordig ook schijven zonder naaf krijgen voor zo'n 60 euro:
www.volvokv.nl/categories/product/5376-r...gory_pathway-2429822
Heeft iemand ervaring met deze schijven? Kun je met pers eenvoudig de naven overzetten? Kun je dan gewoon de oude wielbouten gebruiken? Of moet ik ook meteen 10 van deze bestellen, dan ben ik wel alweer 45 euro armer: www.volvokv.nl/producten/product/4528-wi...t/category_pathway-2
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 538
Ik heb de afgelopen maanden (achteraf) ontzettend lopen hannesen met mijn remschijven, en had achteraf vele malen liever gekozen voor de volgende oplossing: nieuwe schijven met naven, zoals geleverd door Skandix / Dries Bakkenes / ongetwijfeld ook VKV Webshop.
allesvooruwvolvo.nl/remschijf-voorzijde-herproductie.html
Inderdaad twee keer zo duur, maar geen extra kosten voor 10 stuks wielbouten en het benodigde afdraaien van een losse schijf van 15 naar 12.7 mm. Mochten je huidige lagerschalen nog goed zijn en net zo makkelijk loskomen als die van mij, is dat ook geen punt van zorgen meer, en anders zijn ze nu in de aanbieding in de webshop.
Mocht je toch liever de kosten besparen en voor 2 losse schijven kiezen: koop de schijven en 10 nieuwe bouten (belangrijk!), en breng dit pakket samen met de oude naven (met wielmoeren) naar een goede remmenboer die het er netjes opperst en kan afdraaien. Mocht je in de omgeving Den Haag / Westland wonen heb ik nog wel een goed adres voor je.
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- S.P.H Simon
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 645
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 782
Volgens de service manual voor de Amazon moet de schijfdikte nieuw tussen de 12,7 en 12,8 mm bedragen met een slingering van 0,1 mm.. Moeten dus nog worden afgeslepen.
Al met al alleen weggelegd voor de ervaren sleutelaar. Een goed alternatief is de nieuwe schijf met naaf nr 80666525 uit het VKO, kost 139 euro.
Succes, Cor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
Wielbouten heb ik er gewoon uit geslagen met flinke hamer, als je ze goed haaks op hun kop slaat beschadigd er niets.
Wat bij mij nog een extra instinker was; de schijven hadden geen schuin kantje op de pasrand van de naaf, daardoor lag de schijf bèta los van het montagevlak en dus slingerend.
Dat heb ik vervolgens dus eerst uit moeten draaien voordat het vlakdraaien begon.
Hier een impressie inclusief ffilmpje;
www.volvokv.nl/forum/body-exterieur/2223...mbi-project?start=80
"Best veel werk" ik zou het niet nóg eens zo doen.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marijn de Koning
- Offline
- Elite-lid
Ik had eerlijk gezegd verwacht dat de schijven wel al de juiste dikte en vorm/rand hebben en dus niet meer hoeven te worden afgedraaid. Ik zal dat bij het VKO even navragen. Als de bouten en naaf simpel over te zetten zijn (met pers) dan is het een mooie goedkope optie. Als je nog veel werk er aan hebt ga ik liever voor een complete nieuwe.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gideon Los
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 139
Ikzelf heb ook 2 losse remschijven gemonteerd op schoongemaakte naven en dat werkt prima. Naaf hoefde niet aangepast te worden, maar raakvlakken moeten wel zuiver zijn . Achteraf controle in de bankschroef met naaf en wiellager leverde mij een zijdelingse speling remschijf van minder dan 0.5 mm. Dit is acceptabel denk ik, al heb ik het een en ander nog niet geprobeerd op de auto en in de praktijk. Bouten hoeven niet nieuw , gebruik ze met beleid en uitpersen doe je met de moeren erop(zodat draad niet beschadigd). Prima klusje vind ik en scheelt je veel geld...
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 538
Gideon: Ik zou ook alvast even de remklauwen 'proefpassen', met de remblokken gemonteerd. Je komt er waarschijnlijk het liefst zo snel mogelijk achter of het wel of niet gaat passen. Dan kom je er ook gelijk achter of de slinger te groot is: als je ook maar iets voelt aanlopen (naast het gebruikelijke 'slepen' van de blokken), zul je ze waarschijnlijk nog eens moeten laten afdraaien.
Bouten zou ik absoluut vervangen. Niet vanwege de draad, maar vanwege de 'tandjes' die de bouten vastzetten in de naaf. Op het moment dat je erachter komt dat je bouten meedraaien bij het aandraaien van je wielmoeren ga je ontzettende spijt krijgen, en mag je alles weer losnemen en kan je weer opnieuw beginnen (en alsnog nieuwe bouten kopen).
Lees even de instructies van Skandix aandachtig door, en je weet exact waar je aan toe bent:
www.skandix.de/en/spare-parts/brakes/dis...-front-axle/1001507/
www.skandix.de/en/spare-parts/brakes/dis...to-original/1001829/
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gideon Los
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 139
Heb niet de kans gehad om de klauw te passen met deze nieuwe schijven en blokken, maar verwacht wel dat ze passen. Een maand of 3 geleden heb ik het gehele project verkocht zonder het af te maken. Proefrijden was dus niet mogelijk.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marijn de Koning
- Offline
- Elite-lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.