Remschijven Amazon zonder naaf bruikbaar?

Lees meer
20-04-2012 18:57 #112973 door Lars Rengersen
Remschijven Amazon zonder naaf bruikbaar? is gemaakt door Lars Rengersen
De remschijven van mijn Amazon moeten binnenkort worden vervangen.
Even twee nieuwe vind ik nogal een investering ( bij het VOD 110 per stuk op ruilbasis ), dus was even verder aan het kijken.

Op eBay kom je veel aanbiedingen tegen van remschijven (vooral op eBay Duitsland).
Sommige verkopers kunnen niet zeggen of het met of zonder naaf is.
Deze verkoper wel, maar is zonder naaf BREMSSCHEIBEN + BELÄGE VORNE VOLVO P 122 S AMAZON 2.0 11/1968 bis 05/1971
Dat is een set van twee remschijven met vier remblokken voor 100 euro + 25 euro verzenden
Heb je daar überhaupt iets aan?
Is de naaf van de oude schijf over te zetten? Of heb je daar speciaal gereedschap voor nodig?

Als alternatief ga ik even in de berg reserveonderdelen kijken of er nog goede tussen zitten.
Of als iemand een setje nieuwe over heeft voor een zacht prijsje, dan hoor ik het ook graag.
Het heeft in elk geval geen haast.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-04-2012 23:51 #112977 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Remschijven Amazon zonder naaf bruikbaar?
Ik heb al een tijdje neit aan een Amazon gewerkt, maar de voorschijf is toch hetzelfde systeem als de 1800E, klauw eraf, 2x schroef los en je tikt de schijf zo van de naaf. Of zie ik het probleem niet...

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-04-2012 08:24 #112980 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Remschijven Amazon zonder naaf bruikbaar?
Een Amazon is helaas anders dan een 1800E/ES of 140 etc.
Daar zit de naaf vast op de schijf.


Het lijkt erop of de wielbout deze twee aan elkaar houdt.


Het is dus de vraag of het gewoon een kwestie is van die eruit persen, de naaf op een nieuwe schijf leggen en de wielbouten en weer doorheen persen. Of denk ik dan te simpel?
En moet je dan sowieso altijd nieuw wielbouten pakken en is de uitlijning schijf-naaf niet zo triviaal?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan Verhagen (GAST)
  • Jan Verhagen (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
21-04-2012 14:28 #112988 door Jan Verhagen (GAST)
Beantwoord door Jan Verhagen (GAST) in topic Remschijven Amazon zonder naaf bruikbaar?
ha Lars,heb ik ook geprobeerd met mijn ama.er losse schijven erop te zetten/persen, lukt niet,kreeg ze niet meer recht op de naaf,pers langzaam naar volle druk gezet en toen brak de nieuw schijf in stukken.ik heb toen bij scandcar 2 nieuwe remsch. besteld incl naaf vast erop gemonteerd, en dat is vlgs mij de enige oplossing voor de ama.vooras.ik heb nog wel 2 gebruikte liggen die vlak afgedraaid zijn en nog wel enige jaren meekunnen.
gr.Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-04-2012 20:28 #112998 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Remschijven Amazon zonder naaf bruikbaar?
Jan, dankje voor het delen van die ervaring. Dan vervalt die optie voor mij ook.
Ik ga even in de onderdelenverzameling kijken voor een setje goede gebruikte en houd m'n ogen gewoon open voor een setje nieuwe voor een zacht prijsje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
22-04-2012 01:14 #113008 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Remschijven Amazon zonder naaf bruikbaar?

"Jan Verhagen" schreef:
ha Lars,heb ik ook geprobeerd met mijn ama.er losse schijven erop te zetten/persen, lukt niet,kreeg ze niet meer recht op de naaf,pers langzaam naar volle druk gezet en toen brak de nieuw schijf in stukken.ik heb toen bij scandcar 2 nieuwe remsch. besteld incl naaf vast erop gemonteerd, en dat is vlgs mij de enige oplossing voor de ama.vooras.ik heb nog wel 2 gebruikte liggen die vlak afgedraaid zijn en nog wel enige jaren meekunnen.
gr.Jan


Als ik dit goed begrijp ging het dus mis met her-monteren, maar heb je beide delen wel kunnen scheiden. Als die er niet recht op komt en je gaat dan door persen tot volle druk lijkt het mij aannemelijk dat die dingen dan gaan breken. Vraag is waarom dit niet meer mooi recht te monteren is, en is het pas te maken door bv de hindernis af te vlakken, schuren, vijlen of draaien?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marcel Smelter (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
22-04-2012 14:00 #113027 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Remschijven Amazon zonder naaf bruikbaar?

"als iemand een setje nieuwe over heeft voor een zacht prijsje"

Ik betwijfel of er mensen zijn die een nieuw setje 'over' hebben.
Schijven van een amazon zijn echt dik en je zou ze moeten vervangen? Wil je aangeven waarom?
Met het ruilsysteem spaar je 100 euro uit, dat klopt maar dan heb je het risico van een stevig defect. Heb je dat ervoor over?

Amazon Combi '66

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-04-2012 14:17 #113030 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Remschijven Amazon zonder naaf bruikbaar?

"marcel Smelter" schreef:
Ik betwijfel of er mensen zijn die een nieuw setje 'over' hebben.

Tja, je weet nooit wat mensen allemaal inslaan voor toekomstige projecten en dan op een gegeven moment de zolder gaan opruimen oid.

"marcel Smelter" schreef:
Schijven van een amazon zijn echt dik en je zou ze moeten vervangen? Wil je aangeven waarom?

Ik voel een lichte trilling in het stuur tijdens het remmen. Dat duidt volgens mij op een kromming in de schijf. Verder is hij een beetje ingeroest. De dikte heb ik eigenlijk nog niet opgemeten. Wellicht dat ze nog dik genoeg zijn om te laten afdraaien.

"marcel Smelter" schreef:
Met het ruilsysteem spaar je 100 euro uit, dat klopt maar dan heb je het risico van een stevig defect. Heb je dat ervoor over?

Waarom zou ik met ruilschijven het risico hebben van een stevig defect? Dan is er toch gewoon een naaf op een nieuwe schijf gemaakt? Ik kan me voorstellen dat dat met de juiste gereedschappen wel kan, maar dat het gewoon geen doe het zelf klus is. Net als echt splitsen en reviseren van remklauwen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marcel Smelter (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
22-04-2012 14:37 #113031 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Remschijven Amazon zonder naaf bruikbaar?
je hebt gelijk dat er mensen zijn die toevallig een nieuw setje hebben liggen, wie zal het zeggen.
Met de 'besparing' bedoel ik dat het ruilsysteem 100 euro duurder is en dat je met het Duitse systeem 100 euro goedkoper uit bent maar wel het risico moet lopen om het netjes te krijgen.
Meet de remschijfslingering eens op, het kan nog een fuseekogelspeling zijn . Wiellagers goed afgesteld?
Mijn Amazon schijven heb ik ook al eens laten afdraaien bij een revisiebedrijf, kostte toen 30 euro
De wiellagers had ik ook bij datzelfde bedrijf kunnen afnemen, voor een derde van de gebruikelijke prijs....
Gewoon de lagernummers die op de lagers stonden teruggezocht in het SKF boek.
gr marcel

Amazon Combi '66

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-04-2012 14:47 #113034 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Remschijven Amazon zonder naaf bruikbaar?

"marcel Smelter" schreef:
Met de 'besparing' bedoel ik dat het ruilsysteem 100 euro duurder is en dat je met het Duitse systeem 100 euro goedkoper uit bent maar wel het risico moet lopen om het netjes te krijgen.

Ah, zo! Van die optie was ik na het verhaal van Jan al direct afgestapt.
Ik dacht dat je de 100 euro verschil tussen schijven op ruilbasis en losse nieuwe bedoelde.

M'n schijven waren ook een adviespunt bij de APK keuring afgelopen week.
Kan dus nog wel even, maar moeten op niet al te lange termijn toch vervangen.

Prijs van afdraaien valt me reuze mee. Ik ga eens kijken in de eigen voorraad onderdelen. Daar zitten vast ook nog wel voldoende dikke tussen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.