- Berichten: 58
Remmen blijven 4 tellen hangen na loslaten pedaal [Amazon]
- Maickel van Rossum
- Senior lid
-
"Daan van Oosten Slingeland" schreef:
Tja, uiteindelijk zal iedereen zich baseren op 1 en dezelfde bron: de volvo service manual. Maar daarin wordt duidelijk en expliciet vermeld dat het scheiden van de klauwen, zoals jij dat hebt gedaan, niet de bedoeling/verstandig is. Ik sluit me daarbij aan.
Wat dan de risico's zijn als je dat advies in de wind slaat en de boel toch weer in elkaar draait zullen weinig mensen kunnen inschatten, wellicht dat een remmenspecialist met veel praktijkervaring daar wat zinnigs over kan zeggen, maar gezien de enorme krachten en temperatuurschommelingen in een nogal essentieel veiligheidsonderdeel doe ik er liever niet al te lichtzinnig over.
Zoals gezegd heb ik dit al vaak gedaan. Bij eigenlijk al mijn oude bakken die ik tot nu toe gehad heb (ben nu toe aan nummer 14 geloof ik), heb ik de remmen op deze manier gedaan bij vervangen van schijven en blokken. Altijd gebruik maken van nieuwe bouten met blauwe locktide als je alles weer vast zet. Sommige manuals (BMW en Mercedes die ik heb gehad) vermelden ook aanhaalkoppels voor de bouten, dus dan neem ik aan dat je die ook los mag maken.
Maar inderdaad moet iedereen voor zich bepalen of hij/zij dit wel of niet wil doen. Je kan altijd nieuwe klauwen kopen. (of gerviseerde, maar die zijn op de zelfde manier uit elkaar geweest waarschijnlijk)
Groeten,
Maickel van Rossum
Amazon Combi 122s [1967] "Flip"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2145
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Maickel van Rossum
- Senior lid
-
- Berichten: 58
"W. de Baere" schreef:
Nog ander vraagje: hoe haalt men de zuigers eruit, bvb. als die helemaal vast
zitten? Op die zelfde pag.10 spreekt men van "Place a piece of wood between
the plungers and press these out against the disc with the help of
compressed air, see Fig. 18. The plungers can then easily be removed. Prise
off the rubber covers". Heeft iemand hier ervaring mee?
In mijn geval zaten de zuigers nog vrij los en kon ik op 1 kant na ze er zo uit trekken met een waterpomptang. De kant die vast zat heb ik inderdaad met perslucht gedaan. Een kunststof dopje gebruikt wat op de leiding-openingen van de nieuwe rembekrachtiger zat die ik had gekocht. Daarna tussen de bankschroef gezet, vanaf de andere kant perslucht erop en toen kwam de zuiger los genoeg om ook deze vervolgens met waterpomptang eruit te krijgen. Het dopje zat daarna wel dusdanig erin dat je die er niet meer met schroevendraaier of tang eruit kan krijgen, maar die blaas je er vervolgens zo weer uit als de zuiger weer terug zit.
Groeten,
Maickel van Rossum
Amazon Combi 122s [1967] "Flip"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Maickel van Rossum
- Senior lid
-
- Berichten: 58
"Boele Braaksma" schreef:
Voor het vervangen van schijven/blokken hoef je ze niet zo uit elkaar te halen hoor! Zelfs niet voor het vervangen van de rubbers.
I know, maar bij de oude bakken die ik meestal koop is het wel verstandig om meteen alles goed schoon en gangbaar te maken vanwege langere stilstand of achterstallig onderhoud. Dan weet ik in ieder geval zeker voor mezelf dat alles weer gangbaar is en goed werkt.
Groeten,
Maickel van Rossum
Amazon Combi 122s [1967] "Flip"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
- Berichten: 799
bedankt voor de info en tips ivm losmaken vd zuigers. Ik denk ook aan
perslucht om de zuigers 1 voor 1 terug gangbaar te maken, terwijl ik de andere
telkens blokkeer of belet er helemaal uit te komen. Dit moet lukken want klauwen
(zie eerdere foto) hebben minder dan 100.000Km dienst gedaan, en auto stond
steeds binnen, dus beschut tegen weer en wind.
Groeten, Willy DB
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Maickel van Rossum
- Senior lid
-
- Berichten: 58
Enige probleem is bij de nieuwe rembekrachtiger, welke Nordicar heeft gecontroleerd of het membraam goed zit, komt een sissend geluid van het membraam en filter bij stationair lopen van de motor. Ik denk dat de afdichting niet optimaal meer is na het controleren en omdraaien van het membraam. Ik zal dit nog even melden aan Nordicar.quote]
Afgelopen zondag het deksel even gelost en aan het membraam een beetje getrokken. Bleek dus gewoon dat de ovale openingen in het membraam rubber niet goed om de ovale uitsparingen van het plastic deel vielen. Het gesis is nu ook over en de auto remt weer al een malle!
Nu alleen nog een keer de remschoenen achter vervangen, dan is het hele remsysteem weer nagelopen en vernieuwd daar waar nodig.
Groeten,
Maickel van Rossum
Amazon Combi 122s [1967] "Flip"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.