Remmen blijven 4 tellen hangen na loslaten pedaal [Amazon]

• Maickel van Rossum
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
18-09-2011 12:10 #106121 door Maickel van Rossum
Beste Volvo vrinden,

Na wat geklus aan mijn remmerij heb ik nu een probleem waar ik zo mijn twijfels over heb wat ik er aan moet doen. Het betreft "Flip", mijn Amazon Combi uit '67, enkel remsysteem, bekrachtigd, schijven voor en trommels achter.

Het is een heel verhaal, maar ik hoop dat jullie het willen lezen!

Mijn probleem nu is dat als er geremd wordt en het pedaal wordt los gelaten, dan blijven de voorwielen nog een tel of 5 door remmen. Ik heb het dan echt over remmen en niet over ligt aanlopen. Bij heel licht remmen is er niks aan de hand, maar bij gewoon en stevig remmen blijven de voorremmen dus ongeveer 5 tellen hangen na loslaten van het rempedaal.

Wat er aan vooraf ging is het volgende:

* Auto gekocht met hard rempedaal, rembekrachtiger was stuk en de remleidingen waren er dan ook omheen gelust.
* Rembekrachtiger bij Nordicar gekocht en gemonteerd volgens handleiding. (leek mij vrij eenvoudig en goed gegaan te zijn)
* Na +/- 2 weken en +/- 200 km later kwam dit probleem met het blijven hangen van de remmen aan het licht.
* Op het Forum gezocht naar dit euvel, paar dingen gevonden zoals hoofdremcilinder en poreuze flexibele remslangen.
* Om maar met het goedkoopste te beginnen de flexibele remslangen vervangen. Vervolgens een harde remleiding van T-stuk naar rv kapot gedraaid....Die dus ook vervangen.
* Alles netjes ontlucht, ra begonnen, dan la, dan rv en dan lv.

Probleem is echter nog niet opgelost.....De voorremmen blijven nog steeds hangen nadat je het pedaal al hebt losgelaten.

Om nu de hoofdremcilinder te vervangen a EUR 130.- en er dan achter komen dat het nog steeds zo is heb ik weinig zin in, daarom graag jullie mening.

Is het toch echt de hoofdremcilinder? Is dit te testen of deze defect is? Als hij defect is moet er dan een nieuwe op of zou een revisie set voldoende zijn?
Is het toch wellicht de rembekrachtiger die niet goed gemonteerd zit? Ik heb de inbouwhandleiding er nog eens bij gepakt en het enige wat wellicht niet goed is gegaan zou kunnen zijn is dat hij een kwartslag gedraaid moet worden, zodat het witte ventiel niet bovenop zit,maar aan de zijkant. (stond iets in de handleiding dat dit 30 graden onder hartlijn moet zitten om het ontluchten te helpen) Maar zou dit het probleem met de remmen verhelpen? Ik heb daar mijn twijfels over.

Ik heb er een paar foto's bijgedaan van de bekrachtiger, misschien zien jullie zo dat ik toch iets verkeerd heb gedaan. (hij werkt wel mijn inziens, want het rempedaal is niet mee keihard als voorheen)

Groeten,
Maickel van Rossum
Amazon Combi 122s [1967] "Flip"
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-09-2011 12:15 #106122 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Remmen blijven 4 tellen hangen na loslaten pedaal [Amazon]
Het lijkt er toch op dat je bekrachtiger blijft hangen? Bij mijn Amazon hoorde je 2 seconden na het remmen een kloenk uit de rembekrachtiger, na schoonmaken van het filtertje is het weg. Zou dus iets te maken hebben met de ontluchting als het membraan moet terugkeren?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-09-2011 12:54 #106123 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Remmen blijven 4 tellen hangen na loslaten pedaal [Amazon]
ik heb exact hetzelfde probleem gehad , ook na montage van deze rembekrachtiger.
na alles te hebben vervangen bleef toch echt de rembekrachtiger over.
nordicar deed absoluut niet moeilijk en gaf een andere rembekrachtiger mee.
overigens moet de bekrachtiger andersom worden gemonteerd , met het membraam naar beneden , ik kan je echter nu al vertellen dat dit het probleem niet oplost maar dan weet je het voor de volgende keer.
dus terug met de bekrachtiger en omruilen , je bent niet de eerste die hiermee terugkomt.

• Maickel van Rossum
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
18-09-2011 14:17 #106125 door Maickel van Rossum
Beantwoord door Maickel van Rossum in topic Remmen blijven 4 tellen hangen na loslaten pedaal [Amazon]
Bedankt voor de reacties zover.

Ik zal Nordicar eens contacten.

"R. Brandt" schreef:
ik heb exact hetzelfde probleem gehad , ook na montage van deze rembekrachtiger.
na alles te hebben vervangen bleef toch echt de rembekrachtiger over.
nordicar deed absoluut niet moeilijk en gaf een andere rembekrachtiger mee.
overigens moet de bekrachtiger andersom worden gemonteerd , met het membraam naar beneden , ik kan je echter nu al vertellen dat dit het probleem niet oplost maar dan weet je het voor de volgende keer.
dus terug met de bekrachtiger en omruilen , je bent niet de eerste die hiermee terugkomt.

Moet het membraam helemaal onderop zitten, dus 90 graden draaien, of aan de zijkant, dus een kwartslag draaien? Dit werd mij niet helemaal duidelijk uit de handleiding...

Groeten,
Maickel van Rossum

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-09-2011 21:05 #106135 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Remmen blijven 4 tellen hangen na loslaten pedaal [Amazon]
helemaal onderop , 180 graden= een halve slag :)

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-09-2011 23:00 #106140 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Remmen blijven 4 tellen hangen na loslaten pedaal [Amazon]
een rembekrachtiger+steun, ooit in VOD aangeschaft, kon slechts
gemonteerd worden zoals op onderstaande fotos te zien is (dus zoals
bij M.Rossum). De 2 bevestigingsbouten aan de voorkant staan onderaan,
en laten waarschijnlijk niet toe de bekrachtiger 180gr te draaien. In deze
stand heeft de bekrachtiger reeds vele 100duizenden Kms foutloos gewerkt.

Bijlagen:

• Danny Meeuwessen (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
19-09-2011 06:49 #106143 door Danny Meeuwessen (GAST)
Beantwoord door Danny Meeuwessen (GAST) in topic Remmen blijven 4 tellen hangen na loslaten pedaal [Amazon]
Dit type rembekrachtiger heeft hier helaas nog al eens last van. Mijn 1800s is hier laatst op afgekeurd omdat de remmen een volle minuut bleven hangen. Ik had hem vorig jaar gekocht bij het VOD en vond de remmen altijd al een beetje plakkerig, maar had nog nooit door hoeven remmen zoals ze dat bij de keur doen. Ik mag hem gelukkig omruilen.

1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.

• Maickel van Rossum
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
19-09-2011 13:34 #106146 door Maickel van Rossum
Beantwoord door Maickel van Rossum in topic Remmen blijven 4 tellen hangen na loslaten pedaal [Amazon]

"W. de Baere" schreef:
een rembekrachtiger+steun, ooit in VOD aangeschaft, kon slechts
gemonteerd worden zoals op onderstaande fotos te zien is (dus zoals
bij M.Rossum). De 2 bevestigingsbouten aan de voorkant staan onderaan,
en laten waarschijnlijk niet toe de bekrachtiger 180gr te draaien. In deze
stand heeft de bekrachtiger reeds vele 100duizenden Kms foutloos gewerkt.

Exact om deze reden heb ik de rembekrachtiger op deze manier gemonteerd. De inbouwinstructie had het inderdaad over minimaal 30 graden onder de hartlijn, maar gezien de steun kon dat niet, of er moesten nieuwe gaten geboord worden in de steun. Als ik de inbouwinstructie goed begrijp zou dit moeten om het ontluchten te vergemakkelijken. Als hij zo in deze positie werkt, vindt ik het prima. Ontluchten was ook gelukt want de pedaaldruk was prima.

Inmiddels heb ik contact gehad met Nordicar en zij geven aan dat zij inderdaad een aantal van deze bekrachtigers terug gestuurd hebben gehad. Bij al deze exemplaren bleek het membraam onder het witte plastic kapje af fabriek andersom gemonteerd te zitten. Ik wordt verzocht om dit om te draaien en te kijken of dit werkt. Werkt dit niet, dan kan ik hem terug sturen en krijg ik een andere. Prima service dus. Ik zal even aan een maat vragen die in de buurt van mijn klus locatie woont om dit even te proberen. Ik zal het resultaat dan nog laten weten!

Groeten,
Maickel van Rossum

• Maickel van Rossum
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
22-09-2011 12:27 #106214 door Maickel van Rossum
Het omdraaien van het membraam zorgde wel voor een beter gevoel in het pedaal en de remmen bleven ook minder lang plakken, maar nog niet 100%. Bijkomend euvel is een sissend geluid bij stationair. Bij hard remmen is dit sissende geluid weer weg.

Van Nordicar heb ik een andere rembekrachtiger toegestuurd gekregen, welke gecontroleerd is of het membraam goed zit.

Komend weekend dus weer even gezellig klussen en de rembekrachtiger wisselen!

Groeten,
Maickel van Rossum

• Danny Meeuwessen (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
22-09-2011 12:56 #106217 door Danny Meeuwessen (GAST)
Beantwoord door Danny Meeuwessen (GAST) in topic Remmen blijven 4 tellen hangen na loslaten pedaal [Amazon]
Ik heb bij de mijne nog gekeken of het membraan er verkeerd-om in zat, maar dit leek niet het geval. Aangezien het mijn leven betreft, ruil ik de hele pot maar om.

1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD