- Berichten: 799
Remmen blijven 4 tellen hangen na loslaten pedaal [Amazon]
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
tellen blijven werken? Indien het vertraagd loskomen enkel bij de VOORremmen
vastgesteld wordt, dan kan dit ook nog liggen aan de remklauwen die blijven
hangen (flex.remleidingen zijn vervangen las ik). Indien slechts 1 remklauw defect,
dan zou bij remmen de wagen enkele tellen scheef trekken. De kans dat de 2
klauwen tegelijk blijven hangen (met dan geen scheef trekken tot gevolg),
is waarschijnlijk klein, tenzij de wagen enkele maanden stil heeft gestaan,
of dat de gummi stofkappen kapot zijn wegens ouderdom of iets dergelijks
(met dan stof en/of roest van binnen, zie ook foto).
Uiteraard is dit terug enkel te controleren bij afgekoppelde remservo.
Als de wagen niet te lang stil heeft gestaan, kunnen de remklauwen met niet
al te veel moeite terug gangbaar gemaakt worden (in de onderstelling dat de
stofkappen nog OK zijn).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Maickel van Rossum
- Senior lid
-
- Berichten: 58
"Danny Meeuwessen" schreef:
Ik heb bij de mijne nog gekeken of het membraan er verkeerd-om in zat, maar dit leek niet het geval. Aangezien het mijn leven betreft, ruil ik de hele pot maar om.
Het membraam moet met de bolle kant naar boven aldus Nordicar. Het middenstuk met het plastic pennentje naar beneden en het rubber membraam dus met de bolle kant naar boven. (dat kan dus los van het middenstuk)
Groeten,
Maickel van Rossum
Amazon Combi 122s [1967] "Flip"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Maickel van Rossum
- Senior lid
-
- Berichten: 58
Enige probleem is bij de nieuwe rembekrachtiger, welke Nordicar heeft gecontroleerd of het membraam goed zit, komt een sissend geluid van het membraam en filter bij stationair lopen van de motor. Ik denk dat de afdichting niet optimaal meer is na het controleren en omdraaien van het membraam. Ik zal dit nog even melden aan Nordicar.
De remklauwen heb ik compleet uit elkaar gehad en schoongemaakt. (wat wel nodig was) Dit had het probleem echter niet opgelost. Het vervangen van de rembekrachtiger nu dus wel!
Groeten,
Maickel van Rossum
Amazon Combi 122s [1967] "Flip"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
- Berichten: 1916
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Maickel van Rossum
- Senior lid
-
- Berichten: 58
"N.M. de Boer" schreef:
Je schrijft ,dat je de remklauwen uit elkaar hebt gehaald.Ik hoop niet dat je de helften van elkaar hebt gehaald en weer hebt gemonteerd,want als dat wel het geval is ,kun je beter meteen nieuwe remklauwen kopen.Het scheiden van de remklauwen en ze daarna weer monteren schijnt erg gevaarlijk te zijn.
Ik weet niet waar je dat hebt gehoord, en als je er echt geen kaas van hebt gegeten kan je er wellicht beter vanaf blijven, maar verder kan er niet veel mis gaan. Als je er maar voor zorgt dat alles weer op z'n plek zit en goed vast zet, is er niks aan de hand. Ik heb al bij vele auto's de klauwen uit elkaar gehaald om te reviseren en het is nog nooit mis gegaan met remmen daarna.
Groeten,
Maickel van Rossum
Amazon Combi 122s [1967] "Flip"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2145
"Maickel van Rossum" schreef:
"N.M. de Boer" schreef:
Je schrijft ,dat je de remklauwen uit elkaar hebt gehaald.Ik hoop niet dat je de helften van elkaar hebt gehaald en weer hebt gemonteerd,want als dat wel het geval is ,kun je beter meteen nieuwe remklauwen kopen.Het scheiden van de remklauwen en ze daarna weer monteren schijnt erg gevaarlijk te zijn.
Ik weet niet waar je dat hebt gehoord, en als je er echt geen kaas van hebt gegeten kan je er wellicht beter vanaf blijven, maar verder kan er niet veel mis gaan. Als je er maar voor zorgt dat alles weer op z'n plek zit en goed vast zet, is er niks aan de hand. Ik heb al bij vele auto's de klauwen uit elkaar gehaald om te reviseren en het is nog nooit mis gegaan met remmen daarna.
Heb je ze echt gescheiden?? Of alleen de zuigers eruit gehaald?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
- Berichten: 799
verleden is op dit forum ook al bij herhaling gemeld dat men, zonder speciaal
gereedschap en uitrusting, daar best zelf afblijft. Als men de info in de Volvo
service manuals mag geloven, dan is het toch iets ingewikkelder dan "Als je er maar
voor zorgt dat alles weer op z'n plek zit en goed vast zet" zoals Maickel van
Rossum schrijft. In een service manual "part_5_brakes_disc_brakes.pdf" lees ik
bvb. op pag.10:
"NB. The brake caliper should not be taken apart. The reason for this is
that pressure testing equipment is required when assembling and special
locking fluid is required for the bolts."
Weet iemand hier op forum iets meer over dit "pressure testing equipment",
en over de gebruikte "special locking fluid"? Als men dit weet, en toepast,
kan men waarschijnlijk zelf de beide helften uit mekaar halen, en deze terug
veilig aan mekaar bevestigen. Indien niet: dan inderdaad best afblijven!
Nog ander vraagje: hoe haalt men de zuigers eruit, bvb. als die helemaal vast
zitten? Op die zelfde pag.10 spreekt men van "Place a piece of wood between
the plungers and press these out against the disc with the help of
compressed air, see Fig. 18. The plungers can then easily be removed. Prise
off the rubber covers". Heeft iemand hier ervaring mee?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Maickel van Rossum
- Senior lid
-
- Berichten: 58
Ik zal een foto bijvoegen in hoerverre ik hiermee ga. Nieuwe boutjes met blauwe locktide gebruiken is natuurlijk wel handig.
Groeten,
Maickel van Rossum
Amazon Combi 122s [1967] "Flip"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-
- Berichten: 534
Wat dan de risico's zijn als je dat advies in de wind slaat en de boel toch weer in elkaar draait zullen weinig mensen kunnen inschatten, wellicht dat een remmenspecialist met veel praktijkervaring daar wat zinnigs over kan zeggen, maar gezien de enorme krachten en temperatuurschommelingen in een nogal essentieel veiligheidsonderdeel doe ik er liever niet al te lichtzinnig over.
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.