rem problemen bij hogere snelheid
- Lars Rengersen
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
14-02-2011 18:17 #100504
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic rem problemen bij hogere snelheid
Wellicht goed als de plaatser aangeeft wat er precies volstaan wordt onder "bonkerig remmen".
Mijn aanname was dat het niet gepaard ging met scheef trekken.
Vandaar dat ik de ophanging ook niet direct zou verdenken.
Trekt hij wel ook scheef, dan inderdaad (ook) naar ophanging kijken.
Naast al genoemde bovenste draagarm ook de onderste rubbers checken.
Mijn aanname was dat het niet gepaard ging met scheef trekken.
Vandaar dat ik de ophanging ook niet direct zou verdenken.
Trekt hij wel ook scheef, dan inderdaad (ook) naar ophanging kijken.
Naast al genoemde bovenste draagarm ook de onderste rubbers checken.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 799
14-02-2011 20:21 #100508
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic rem problemen bij hogere snelheid
het is bijna zeker een combinatie van 1) het lange stilstaan, 2) te dunne
schijven (12.2 volgens boekje, 12mm nog net aanvaardbaar volgens sommigen, zie bvb bij:
schijfremmen
),
en 3) te ver afgesleten remblokken.
Tengevolge van 1) zal de gladheid van 1 of van beide schijven niet overal gelijk
zijn, daardoor ook ongelijk remmen bij elke omwenteling, en die ongelijkheid
kan vanaf bepaalde snelheid ev. dan nog versterkt worden. Afdraaien is
oplossing. Een goede schijf zal echter nog niet zo vlug scheeftrekken, ook al heeft
die een tijd bijzonder heet gestaan.
Zouden enkel 2) en 3) het geval zijn, dan kunnen de remcilinders in de
remklauw zo ver uitgeduwd moeten worden, dat ook die beginnen te trillen en
opnieuw ongelijk op schijf drukken.
Om te weten of schijf rap genoeg vrij komt: auto opkrikken, eens goed
rempedaal induwen, terug lossen, en iemand, of zelf, nagaan of wiel direct
vrij is. Of na een rit eens met vinger door wielgat aan schijf voelen, is
vinger verbrand, dan weet men genoeg.
schijven (12.2 volgens boekje, 12mm nog net aanvaardbaar volgens sommigen, zie bvb bij:
schijfremmen
),
en 3) te ver afgesleten remblokken.
Tengevolge van 1) zal de gladheid van 1 of van beide schijven niet overal gelijk
zijn, daardoor ook ongelijk remmen bij elke omwenteling, en die ongelijkheid
kan vanaf bepaalde snelheid ev. dan nog versterkt worden. Afdraaien is
oplossing. Een goede schijf zal echter nog niet zo vlug scheeftrekken, ook al heeft
die een tijd bijzonder heet gestaan.
Zouden enkel 2) en 3) het geval zijn, dan kunnen de remcilinders in de
remklauw zo ver uitgeduwd moeten worden, dat ook die beginnen te trillen en
opnieuw ongelijk op schijf drukken.
Om te weten of schijf rap genoeg vrij komt: auto opkrikken, eens goed
rempedaal induwen, terug lossen, en iemand, of zelf, nagaan of wiel direct
vrij is. Of na een rit eens met vinger door wielgat aan schijf voelen, is
vinger verbrand, dan weet men genoeg.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Robert van Werkhoven
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
12-05-2011 17:51 #102794
door Robert van Werkhoven
Beantwoord door Robert van Werkhoven in topic rem problemen bij hogere snelheid
het blijkt toch een kromme remschijf te zijn! Deze kromme schijf is veroorzaakt doordat er roest (wel 2-3 mm) in het remblokje is gekomen! Nieuwe schijf en nieuwe remblokken. Probleem nu opgelost.
Conclusie: als een Amazone zolang heeft stilgestaan toch even de remblokken controleren op roest, ondanks dat de auto goed remde!
Conclusie: als een Amazone zolang heeft stilgestaan toch even de remblokken controleren op roest, ondanks dat de auto goed remde!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.