schakelaar handrem verklikker

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2004 23:30 #69697 door
Beantwoord door in topic schakelaar handrem verklikker
Het lampje op mijn dashboard brand dus juist niet, onder mijn handrem haalde ik vanmiddag een witdopje, met een half verroest rond plaatje eronder, waar ook nog een ijzer staafje aan zit. Ik moest hierbij denken aan zo`n soort schakelaar als ook bij het rempedaal zit. Verder ligt er geen draad o.i.d. naar de handrem toe. Moet ik nou dus een nieuwe schakelaar kopen, en die eronder monteren, zoja hoe? Of moet ik dus die contacten op dat blokje controleren en de draden doormeten? De een spreekt de ander tegen hier. <br>wie geeft mij het verlossende woord?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2004 23:36 #69696 door
P.S. <br>De remlichten worden bij het dubbel systeem bediend door een schakelaar bij het rempedaal. Met het kortsluiten van de twee vlakstekers kun je de remlichten in werking zetten zonder het rempdaal in te trappen (handig bij het controleren van de remlichten zonder hulp).<p>Het blokje op de binnenzijde van het spatscherm bevat de waarschuwingsschakelaar voor drukverlies in één der systemen. Het èchte verdeelblok zit iets daaronder op de voorbrug (crossmember) geschroefd en bevat geen schakelaar.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2004 23:40 #69695 door
het wordt zo ingewikkeld, dat mensen als Lennard er niet meer uitkomen. Het gaat dus om dat het waarschuwingslampje (vanaf amazon 1969) niet meer gaat branden als de handrem uitgetrokken is. Het remlicht enzo heeft hier niks mee te maken, dat doet het prima.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2004 23:46 #69694 door
Zonder draad naar de handrem kan het verklikkerlichtje sowieso niet werken bij het aantrekken van de handrem. Bij mij ligt die draad onder de mat. Als de schakelaar vergaan is zul je een nieuwe moeten monteren. Hoe dat precies moet weet ik niet. Ik heb de mijne juist losgekoppeld omdat het ding het wat <i>te</i> goed deed, en ik heb er nog geen zin in gehad om er wat aan te doen. En zoiets is er bij jouw auto waarschijnlijk ook gebeurd: het is een weinig essentieel onderdeel dat uit gemak niet is gerepareerd (dat verklaart de afwezigheid van de draad).<p>Of het lampje überhaupt nog werkt kun je controleren door het draadje van de drukverlieswaarschuwingsschakelaar (da's pas een mooie woordwaarde) los te halen en tegen een kaal stuk ijzer van de auto aan te houden. Dan moet het lampje aangaan.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2004 23:48 #69693 door
Nee, niets ingewikkeld. De handrem heeft inderdaad niets met de remlichten te maken, maar dat heb ik in een bericht een minuut eerder al gepost. We werken langs elkaar heen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2004 10:33 #69692 door
Dat mensen zoals Lennard er niet meer uitkomen? Onzin, Lennard is hier de enige die de werking van de/het (hand)remverklikkerlichtje perfect omschrijft. De draad op het verdeelblok dient alleen om (druk)verschil in remwerking rechts tov links te signaleren. De handremverklikker wordt inderdaad aangestuurd dmv een draad vanaf het draaipunt van de handrem naar datzelfde lichtje. Het systeem waar het letterlijk om draait, is helaas niet meer leverbaar bij het VOD, maar m.i. makkelijk na te maken. Het gaat er ter plaatse alleen maar om dat een contact schakelaar massa gaat maken zodra de handrem wordt aangetrokken. Een lipje op de handrem-as dat op en neer beweegt, is daarvoor voldoende, de/een schakelaar kan, afhankelijk van grootte en uitvoering, feitelijk op elke willekeurige manier, naar eigen inzicht, worden gemonteerd. O ja, bij onze '69 combi,bij alle orginele AMA's met deze voorziening trouwens, zit de schakelaar IN de auto, dus niet er onder oid.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2004 11:40 #69691 door
Beste mensen, ik moet tot mijn schaamte bekennen dat lennard deze keer gelijk heeft.Er zit wel degelijk een schakelaartje bij de handrem. Doordat het handremlampje ook gaat branden bij drukverlies, heb ik de verkeerde conclusie getrokken. Dit remdrukverdeelblokje zit bij mij wel degelijk op het schutboard en niet op het linker binnenscherm

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2004 11:46 #69690 door
Het leek mij al zo vreemd, ik meende toch echt eens iets over een schakelaar bij de handrem te hebben gezien, en ik werdt daar later gelukkig ook al in bevestigd. Ik heb de v-44 cd-rom er maar eens even bijgezocht, flink aan het snuffelen geweest en uiteindelijk toch het onderdeelnummer gevonden. Het VOD wijst daarbij door naar het nummer van de deurschakelaar (tsja, dat werkt natuurlijk hetzelfde) Ik ga op de eerstvolgende markt/beurs maar eens even opzoek naar zo`n soort schakelaartje, ik vindt het namelijk wel leuk dat alle dingen in mijn zonnetje ook werken. <br>Iedereen hier bedankt voor de informatie.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2004 13:13 #69689 door
Je hoeft je niet te schamen, hoor. Het remsysteem waar we het in deze thread over gehad hebben zit slechts op een relatief klein aantal Amazons, n.l. die van de laatste twee modeljaren. Maar omdat ik een 70-er Amazon heb, waarvan ik ook al e.e.a. aan het remsysteem heb gedaan, ben ik vrij bekend met dat systeem.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2004 14:57 #69688 door
Het antwoord van Lennard is het enige juiste. Bij mijn combi van '68 zat er dus (origineel) geen schakelaar voor een handremverklikkerlichtje. Heb dus gewoon een rempedaal schakelaar (inderdaad - ook op de beurs gekocht) genomen en een stripje op maat gemaakt en het daarop gemonteerd - simpel.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD