Hoe rol ik een Amaz-om?

Lees meer
13-07-2012 19:56 #115695 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Hoe rol ik een Amaz-om?
Mooi dat het gelukt is, Erik.

Elektra nalopen zal voor jou geen problemen opleveren denk ik zo..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-07-2012 16:03 #115716 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Hoe rol ik een Amaz-om?

"Boele Braaksma" schreef:
Mooi dat het gelukt is, Erik.

Elektra nalopen zal voor jou geen problemen opleveren denk ik zo..


Dank je! Aantal stekkers schoongemaakt/gesoldeerd/wat strakker vast gezet en de noodreparatie maar snel verwijderd. Probleem opgelost.

Het steeds erger wordende kabaal was inderdaad een lek bij de uitlaat: er ontbrak een boutje tussen uitlaatspruitstuk en uitlaat :oops: . Nieuw boutje erin en de andere twee aangedraaid, en het klinkt weer een stuk beschaafder. De motor loopt nu ook nog wat mooier.

Eens zoeken of ik de Smiths toerenteller ook nog werkend kan krijgen. En iets van een radio erin, het zingen van de achteras zullen we na een paar km wel zat zijn.. :)

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-07-2012 13:15 #116011 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Hoe rol ik een Amaz-om?
Elektra was toch niet 100% in orde. Het viel me op dat wanneer ik de tweede zekering van boven (8A) uit de houder haalde, dat de ruitenwissers ophielden... dat kan niet! Die horen via de dikke 25A zekering gevoed te worden.

Bedrading van de ruitenwissers bekeken, en gek genoeg zat dat gewoon volgens het elektrisch schema aangesloten op de 25A zekering.. Heeel vreemd.

Na vele draden 1 voor 1 gevolgd te hebben heb ik de volgende problemen gevonden:
1) De 'uitgang' van de 8A zekering liep naar de remlichtschakelaar. Vanaf daar liep er weer een draad terug naar de 25A zekering! Alles wat normaal op de 25A zekering zit, liep dus ook via de 8A zekering en andersom. Heel vreemd, niet veilig, onverstandig, onduidelijk, onlogisch, maar toch was het zo.

2) De 25A zekering maakte 'af en toe' slecht contact. Op die momenten loopt alle stroom dus door de 8A zekering, dus het is niet zo gek dat die er regelmatig uitvloog, op de slechtste momenten: in de regen dus, want dan staan de stroomvretende ruitenwissers aan..

3) Het zekeringhuisje zelf was ook niet goed: het verbindingsstripje tussen de 'ingangen' van de 25A en 8A zekering (zit rechtsboven in het zekeringkastje) maakte niet altijd goed contact. Je zag er niks aan, maar het ene moment kreeg de bobine keurig spanning, het andere moment niet meer.

Ik heb op aanraden van een tip hier op het forum alle popnagels in de zekeringkast volledig doorgesoldeerd, de vreemde verbinding tussen de 8A en 25A circuits weggehaald en alle zekeringen nog eens schoongemaakt.
Nu werkt het ding elektrisch weer zoals het hoort.

Behalve de toerenteller, die heb ik aangesloten maar die leidt een compleet eigen leven. Soms telt ie toeren, soms lijkt het meer een thermometer, en na het uitzetten van contact kun je nog minuten lang zien hoeveel toeren je aan het maken was op het moment dat je de motor uit zet.

Na een paar uur in de volle zon doet de teller dit.. De auto staat nu uit dus de meter krijgt nu geen spanning. Hoe hij toch dit gedrag vertoont is mij een raadsel.. Iemand?



Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-07-2012 15:53 #116016 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Hoe rol ik een Amaz-om?
Hoi Erik,
Geen oplossing voor dit raadsel; wel twee suggesties.
1. Of de spiraalveren waarop de taatsen van de wijzer draaien worden door het zonlicht opgewarmd en daardoor verandert de veerspanning waardoor je je wijzer ziet draaien.
2. Of er zit ijzervijlsel in je meter; heb ik een keer meegemaakt waardoor mijn toerenteller ook de meest wonderlijke aanwijzingen gaf (en de verkoper op de beurs met een stalen smoelwerk beweren dat die meter 100% in orde was….)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-07-2012 17:41 #116019 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Hoe rol ik een Amaz-om?
Leuk een thermometer en toerenteller in 1 :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.