Hoe rol ik een Amaz-om?

Lees meer
22-05-2012 23:52 #113921 door Erik Ciesluk
Hoe rol ik een Amaz-om? is gemaakt door Erik Ciesluk
Ik kan 't toch niet laten.. afgelopen zaterdag de Amazon van Edo overgenomen, in principe voor de onderdelen. Maar nu twijfel ik.. er zit erg veel laswerk aan, maar lassen kan ik wel. Er zit veel (apk-)werk aan de bodem (hoeveel weet ik nog niet). Voor de echte, echte liefhebber: misschien is het beter onderstaand, ietwat oneerbiedig, stukje niet te lezen!

Mijn plan is nu om de auto op z'n zijkant te leggen zodat ik de onderkant kan bekijken en fatsoenlijk bij de onderkant kan, want op de kop lassen is toch wel erg vervelend. Als de auto daarbij een extra deuk oploopt in de deur oid: dat valt niet echt op, zeg maar.. Een brug of smeerput heb ik niet, en bovendien moet je dan nog steeds op de kop lassen. Ook een spit heb ik niet.

Maar nu: hoe krijg ik zo'n auto zo ver? Met een lier optakelen durf ik de draagbalken in de schuur niet aan te doen, een katrol aan de muur die >600kg kan houden zie ik ook niet gebeuren (katrol dat geloof ik nog wel, maar de muur zelf...)

Wordt het dan toch opkrikken, extra pallet eronder, verder krikken, pallet eronder, etc etc? Na een tijd komt er dan het punt dat de auto over z'n zwaartepunt komt en op z'n dak wil rollen. Dat wil ik enerzijds tegengaan door de auto zo dicht bij de muur te zetten dat hij niet verder kan rollen omdat het dak dan tegen de muur komt (tegengehouden door banden/rubber/wat maar voor handen is), maar liefst wil ik het kantelen wat subtieler laten gebeuren. Op een of andere manier zou ik dan een lier aan de auto en aan de vloer moeten bevestigen die de auto tegenhoudt vanaf het moment dat hij over het zwaartepunt komt.

Heeft er stomtoevallig iemand ervaring met het kantelen van een (complete) Amazon? In het ideale geval zou ik alles strippen, een spit bouwen/lenen en 'm daarin hangen.. maar dat kost nu teveel tijd. (denk ik?)

Aan 1 puntje hoef ik alvast niet te denken: de auto heeft geen rechterspiegel.

Zijn er trouwens nog meer dingen die ik over het hoofd zie, als ik ga kantelen:
- Als ik de auto naar rechts kantel, kan de olie er niet via de oliepeilstok uitlopen, dus dat kan blijven zitten.
- Koelvloeistof blijft ook netjes zitten, want het is een gesloten systeem, toch? Of loopt 't via een overdruk ventiel leeg?
- Benzine... loopt dat er via de vulopening uit als ik de auto kantel? Ik denk het wel.. eerst de tank maar leeghevelen?
- Kan het kwaad om de gastank te kantelen? Lijkt me niet?

Beetje bizarre vragen misschien.. maar uitdagingen moeten er blijven! :lol:

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mark Murre (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-05-2012 01:00 #113923 door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic Hoe rol ik een Amaz-om?
Ik denk dat je met opkrikken een heel eind komt, een heftruck heb je zeker niet tot je beschikking anders had je ook geen brug nodig natuurlijk .

Ik heb er ook wel eens aan gedacht om zoiets te doen en dan de auto te laten vallen op dikke matrassen ,ik heb het uiteindelijk niet aangedurft omdat ik bang was dat mijn ramen eruit zouden springen doordat de boel een beetje tordeert ?

Versnellingsbakolie zou ik er ook uithalen want je weet maar nooit of dat tijdens het rollen ergens gaat lekken .

Ik ben zeer benieuwd wat je bevindingen achteraf zijn ...succes !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-05-2012 08:57 #113927 door Oscar Keur (GAST)
Beantwoord door Oscar Keur (GAST) in topic Hoe rol ik een Amaz-om?
Bedoel je toevallig zoiets:

Linkje

Lijkt me opzich, met een (gedeeltelijk) gestripte, misschien zelfs ook wel als je alleen de deuren en bumpers eraf haalt, best mogelijk..
En je beschermt je amazon ook nog eens tegen deuken!

Voor updates over de restauratie van een '70 164:
volvorestauratie.blogspot.com/
Klik hier voor het fotoalbum met (bijna) alle foto's (ook degene die niet in mijn topic of op mijn blog worden beschreven)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-05-2012 10:10 #113929 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Hoe rol ik een Amaz-om?

"Mark Murre" schreef:
Ik denk dat je met opkrikken een heel eind komt, een heftruck heb je zeker niet tot je beschikking anders had je ook geen brug nodig natuurlijk .

Ik heb er ook wel eens aan gedacht om zoiets te doen en dan de auto te laten vallen op dikke matrassen ,ik heb het uiteindelijk niet aangedurft omdat ik bang was dat mijn ramen eruit zouden springen doordat de boel een beetje tordeert ?

Versnellingsbakolie zou ik er ook uithalen want je weet maar nooit of dat tijdens het rollen ergens gaat lekken .

Ik ben zeer benieuwd wat je bevindingen achteraf zijn ...succes !


Zo'n houten stellage is ook grappig.. maar lijkt me niet stevig genoeg voor een complete auto met motorblok etc. Dan zou ik al een stalen constructie moeten bouwen, maar dat is een project op zich.

Nou, toevallig staat er wel een heftruck in de hal waar de auto's ook staan.. Ik probeer de sleutel te regelen, want naast dat 't leuker is gaat 't met een heftruck ook een stuk vlotter.

De versnellingsbakolie was ik inderdaad vergeten; die gaat er ongetwijfeld langs de pook uit lopen.

Het doel is wel om de auto in ieder geval niet uit zichzelf te laten rollen, vooral om de ramen heel te houden.
Het plan is nu om de linkerzijde op te tillen met de heftruck, en tegelijkertijd met een lier oid de auto tegen te houden zodat hij niet uit zichzelf kan gaan rollen. Dan de lier rustig laten vieren tot de auto op z'n zij ligt. Ben benieuwd, fototoestel gaat mee vanavond.. :roll:

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-05-2012 11:52 #113932 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Hoe rol ik een Amaz-om?
Toen ik nog op de sloop afdeling werkte bij Nordicar, rolden we een gestripte Amazon altijd met vier man op z'n kant op banden om de rest aan de onderkant te kunnen demonteren. Maar dan was het blok en interieur etc er wel uit.
Maar de zijkant loopt dan wel schade op.

Als je hem gaat lassen (dus opknappen), waarom zou je die schade dan niet voorkomen?
Ik heb wel een kantelbrug voor je te leen.
Twee types zelfs.
a) Een autovip (kan een complete auto aan z'n naven in)


b) Zelfbouw spit (kan verder draaien, maar moet wel leeg zijn)



Bij de autovip oplossing blijven de vloeistoffen er gewoon in. Je moet dan wel even een plasticje onder de doppen (benzine, olie, koelvloeistof) doen en eventueel peilstokgat vol proppen.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-05-2012 21:43 #113946 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Hoe rol ik een Amaz-om?
Mijn idee inderdaad: een kantelbrug lenen. Het is toch zonde om een kant op te knappen en dan aan de andere kant meer schade te maken?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-05-2012 22:37 #113950 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Hoe rol ik een Amaz-om?
Als het idd de moeite is om hem op te knappen dan zou ik ook kiezen voor een kantelbrug o.i.d. anders had je de auto niet moeten kopen. Ik zou er als verkopende partij nu wel mijn bedenkingen hebben. :o :cry:

Zonde niet doen dus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-05-2012 09:37 #113957 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Hoe rol ik een Amaz-om?

"René Minnebo" schreef:
Als het idd de moeite is om hem op te knappen dan zou ik ook kiezen voor een kantelbrug o.i.d. anders had je de auto niet moeten kopen. Ik zou er als verkopende partij nu wel mijn bedenkingen hebben. :o :cry:

Zonde niet doen dus.


Ha René,

Ik kan twee dingen doen:
1) de paar goede onderdelen eraf halen, en de rest direct naar de oud-ijzer boer brengen
2) kijken wat er te redden valt, de bodem is slecht en ook grote delen van de draagbalken zijn krokant of compleet verdwenen. Als ik met flink wat laswerk (en delen van de andere donor-Amazon) het chassis weer voorzie van nieuw staal, kan er wellicht nog een aantal (2?) jaar met de auto gereden worden.

De auto echt opknappen is geen reele optie, dan is het veel beter een andere, betere Amazon te kopen en daarmee aan de slag te gaan.

Kleine geruststelling: het is gisteravond niet gelukt de auto op z'n zij te leggen, we hadden niet het gevoel dat we 'm heel subtiel konden laten rollen, dus om schade aan auto/ons te voorkomen zijn we maar gestopt.. (foto's volgen)

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-05-2012 09:49 #113958 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Hoe rol ik een Amaz-om?
Ik ben benieuwd naar de foto's, maar als ie echt zo slecht is zou ik er ook niet aan beginnen en waarschijnlijk niemand...
Heel veel tijd besteden om hem min of meer veilig nog een jaar op straat te houden zou ik al helemaal niet doen.
Ik denk dat de vorige eigenaar dat wel kan snappen, al doet het pijn, dat gevoel ken ik van een vorige Combi die ik te lang had laten staan..

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-05-2012 07:13 #114049 door p
Beantwoord door p in topic Hoe rol ik een Amaz-om?
ben nu bezig aan een andere amazon, gewoon zoveel mogelijk demonteren, opkrikken met goede hoge krik, banden leggen, en kas opheffen, is niet zo zwaar als je denkt, ik heb dit alleen kunnen doen,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.