Hoe rol ik een Amaz-om?

Lees meer
29-05-2012 13:56 #114083 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Hoe rol ik een Amaz-om?
0) Versnellingsbakolie eruit, plastic onder radiatordop, plastic onder olievuldop, benzine eruit, accu eruit (bijna vergeten!)..

1) Een paar stevige slings om 't dak om de auto tegen te kunnen houden als hij dreigt door te rollen
2) Flinke kabel (beschermd met een soort stevige tuinslang) rondom de bodem (deuren op een kier) om de auto aan op te kunnen tillen met de heftruck:



3) Paar banden op tactische punten plaatsen (volgende keer niet midden onder de rechterdeur leggen :? )

4) Tillen maar:



5) Nearly there:



6) Stutten voor alle zekerheid, en klaar!



De bodem al even bekeken, veel slechte (bekende) plekken maar de meeste plekken lijken veroorzaakt door slecht uitgevoerde eerdere reparaties. Die moeten opnieuw, maar daarna lijkt 't wel wat te kunnen worden. Toch maar proberen?








Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-05-2012 23:20 #114094 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Hoe rol ik een Amaz-om?

"Erik Ciesluk" schreef:
Flinke kabel (beschermd met een soort stevige tuinslang) rondom de bodem (deuren op een kier)

Hee, zo'n bevestigingspunt voor een kabel om de dorpel heeft mijn Amazon niet ;)
Moet je je wel even afvragen hoe je de terugweg gaat doen als je alle gaten hebt dichtgelast.

Toch maar proberen?

Nu je er toch zo mooi bij kunt....
Laswerk aan de onderkant is/blijft redelijk recht-toe-recht aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-05-2012 23:44 #114095 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Hoe rol ik een Amaz-om?

"Lars Rengersen" schreef:

"Erik Ciesluk" schreef:
Flinke kabel (beschermd met een soort stevige tuinslang) rondom de bodem (deuren op een kier)

Hee, zo'n bevestigingspunt voor een kabel om de dorpel heeft mijn Amazon niet ;)
Moet je je wel even afvragen hoe je de terugweg gaat doen als je alle gaten hebt dichtgelast.

Toch maar proberen?

Nu je er toch zo mooi bij kunt....
Laswerk aan de onderkant is/blijft redelijk recht-toe-recht aan.


De kabel gaat helemaal rond de bodem: dus linkerdeur naar binnen, over de vloer, rechterdeur naar buiten, en onder de auto weer terug (over de uitlaat, anders druk je die kapot). Als ik de kabel maar rond één [krokante] dorpel zou hangen zou ik d'r absoluut niet het gewicht van de rest van de auto aan durven hangen! Nu moet eerst de bodem dwars doormidden scheuren wil er wat fout gaan, en zo erg is ie nou ook weer niet..

Vanavond de slijpschijf er eens bijgepakt:
Linksvoor valt nog enigszins mee:



Rechtsvoor wat minder feestelijk:



Maar na wat slijpen wordt 't al wat overzichtelijker:



't geeft alleen zo'n zooi:



We zien wel waar 't schip strandt..








Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-07-2012 10:59 #115385 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Hoe rol ik een Amaz-om?
M'n laatste bericht eindigde met 'we zien wel waar het schip strandt'.
Ondertussen is het wat duidelijker wat de plannen worden: het laswerk is klaar dus nu kan de auto technisch in orde gemaakt worden, en dan op naar de APK!

De auto staat inmiddels weer op 4 wielen. Dat ging stukken eenvoudiger dan het ding op z'n zijkant zien te krijgen.

Halverwege het lassen van de rechter bodem:


Auto vastmaken aan de heftruck:


Auto rustig laten zakken:


Auto staat nog net op 2 wielen:



Tijdens het op z'n zijkant zetten had ik al in de gaten dat 1 autoband ter bescherming teveel in het midden van de rechterdeur lag, in plaats van midden voor de A-stijl. Het lukte toen niet om de band weer op z'n plek te krijgen, maar aangezien de deur al niet de mooiste was hebben we het toen zo gelaten. Daardoor zit er nu een deuk in de rechterdeur. De rest van de auto heeft het prima overleefd:



Nu is het tijd om de motorruimte wat op te schonen, interieur op te ruimen en dan binnenkort maar eens starten. :twisted:

Ik heb de motor eerst met de hand rondgedraaid zonder bougies erin. Door het lange liggen was er olie in minstens 1 cilinder gelopen en dat kwam er dus via het bougiegat uit. Goed dat ik niet meteen heb geprobeerd te starten, dat was niet goed gegaan! Zal bij het starten eerst wel een poosje flink roken..










Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-07-2012 18:21 #115392 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Hoe rol ik een Amaz-om?
Er is mi een groot verschil tussen een gestripte Amazon kantelen, en een 'complete' Amazon'
Het eerste is simpel en heb ik ook gedaan destijds, met name het blok en interieur malen dat hij al vóór dat hij op ca.80-85 graden staat de motor en interieur mee gaan kantelen, dat is volgens mij ook wat je voelde bij de poging.

Mijn advies: niet doen, zoek een brug

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-07-2012 18:24 #115393 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Hoe rol ik een Amaz-om?
OK je hebt het al gedaan....daar wou ik inderdaad voor waarschuwen, schade aan het plaatwerk.enfin dit is iets wat ikmet een 'goede' Amazon niet zou adviseren.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-07-2012 22:24 #115400 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Hoe rol ik een Amaz-om?

"Ed van der Zee" schreef:
OK je hebt het al gedaan....daar wou ik inderdaad voor waarschuwen, schade aan het plaatwerk.enfin dit is iets wat ikmet een 'goede' Amazon niet zou adviseren.


Ha Ed,

Overal mee eens :) . Ik was van tevoren al gewaarschuwd voor risico op plaatwerk schade. Maar gezien de staat van de auto vond ik dat niet het belangrijkste. Als de autobanden netjes onder de stijlen hadden gelegen weet ik vrijwel zeker dat de auto er zonder kleerscheuren vanaf was gekomen. De spatborden zijn ook niet gedeukt (althans niet door het liggen op de zijkant). Nu lag er 1 autoband midden onder de deur en dat was niet handig. Gelukkig is het ruitje wel heel gebleven; die had ik juist open gedraaid zodat ie 'veilig' in de deur zou zitten.

Het alternatief was de auto op een trailer zetten en 5 weken op de brug zetten voor 't laswerk (zo lang heb ik er ongeveer over gedaan; geen vrije dagen genomen en een aantal weekendjes met sociale verplichtingen). Dat had financieel gezien niet echt uitgekund. Nu heb ik alles lekker in m'n eigen tijd en eigen ruimte kunnen doen.
Bovendien had ik alsnog op de kop moeten lassen als ik de auto op de brug gezet had, en als ik ergens een hekel aan heb..
O ja, en ik ben een erg leuke ervaring rijker, misschien nog wel het belangrijkst! 8-) Hoe vaak krijg je nou de kans om een auto op z'n zijkant te leggen??

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-07-2012 10:13 #115441 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Hoe rol ik een Amaz-om?
Gisteravond de Amaz-om gereanimeerd.
Eerst de motor nog eens met de hand rondgedraaid, om te zien of er nog meer olie uit de bougiegaten kwam. Dat was niet zo. Koelwater bijgevuld, versnellingsbakolie bijgevuld, paar liter benzine in de tank en de accu aangesloten.

Toen de motor (zonder bougies en met de lpg/benzine schakelaar in de nulstand) een tijdje op de startmotor laten draaien. Toen kwam er nog wel een aardige hoeveelheid olie via de bougiegaten naar buiten gespetterd. Daarna even het luchtfilter, gasmengstuk en carb van binnen wat schoongemaakt want ook daar zat de boel aardig onder de olie.

Bougies in de motor gedraaid, ontsteking aangesloten, lpg/benzine schakelaar op benzine gezet, en starten maar.. de motor sloeg direct aan! Door de olie in de cilinders en blijkbaar ook de in de uitlaat kwam er in het begin wel heel veel rook uit de uitlaat. De motor mooi warm laten worden, maar ook na een paar minuten rookte het nog stevig..



Nadat ik de motor uitgezet had hoorde ik wat geborrel vanuit de uitlaatdemper komen.. vreemd. Toen ik onder de auto keek zag ik een klein plasje olie die blijkbaar in de uitlaat zat en nu naar buiten kwam. Geen wonder dat 't zo rookte. Ik dacht dat de halve demper dan wel vol olie kon staan, dus de (nieuwe) demper maar gedemonteerd met als doel 'm leeg te gieten nu hij nog warm was. De hoeveelheid olie viel blijkbaar erg mee want er kwam geen druppel olie meer uit. Ook uit de uitlaatpijp die vanaf spruitstuk richting demper loopt kwam geen olie meer; blijkbaar was het meeste er nu wel uit.
'Vandaag of morgen' laat ik de motor gewoon wat langer lopen totdat de (meeste) olie uit het uitlaatsysteem is en de auto geen enorm rookgordijn meer achterlaat..




Voor iedereen die ook z'n auto op de kant wil leggen: haal de olie eruit voordat je er mee begint. Scheelt een hoop rook.. Zoveel olie zal ook vast niet goed zijn voor de uitlaatdemper.

Maar het loopt dus allemaal weer, dus hopelijk begin volgende week richting APK!


Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-07-2012 13:52 #115519 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Hoe rol ik een Amaz-om?
Vanochtend met de Amazon richting APK geweest.

Drie puntjes die ik moet aanpakken:
- Onderste fusee rechtsvoor heeft teveel speling
- Rem linksachter vast/loopt aan
- Koplampen afstellen

.. allemaal zaken waar ik sinds de aanschaf niet aangezeten heb.
Geen slecht nieuws, want het laswerk/hoeveelheid roest etc is allemaal in orde!

Binnen twee weken deze 3 zaken in orde maken, herkeuren, en dan mag de auto weer twee jaar lang rondrijden!

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-07-2012 10:39 #115674 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Hoe rol ik een Amaz-om?
Gisteravond de koplampen netjes volgens het boekje afgesteld, dus opnieuw richting APK..

Maar de auto dacht daar heel anders over, blijkbaar niet echt een regen-liefhebber:



Voor het stoplicht (in de drukke ochtendspits..) viel de auto uit en weigerde vervolgens om nog op contact te springen. De startmotor wilde nog wel draaien, verlichting deed het nog, maar dat was het dan ook. Snel de auto in de berm geduwd en de multimeter erbij gepakt.
De bobine kreeg sowieso geen spanning, dus als noodoplossing wilde ik een draadje leggen van accu naar bobine.. maar helaas had ik m'n plastic zak met draadjes, klemmetjes, extra bougiekabels etc niet bij me! De antennedraad was de enige draad die los hing, dus die heb ik maar afgeknipt, gestript en tussen accu en bobine aangesloten.

De auto startte weer en ik kon weer door naar de APK. Daar de koplampen opnieuw laten checken, nu stonden ze perfect, dus de auto is afgemeld dus mag weer tot halverwege 2014 de weg op!



Volgende stappen: de elektra nalopen en het ding betrouwbaar zien te krijgen..

O ja, en uitzoeken waarom de auto ineens zoveel meer kabaal maakt; klinkt als een lekke uitlaat.




Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.