Documentatie oud model 123 ontsteking

• Marijn de Koning
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
19-05-2026 12:12 - 19-05-2026 12:14 #1480905 door Marijn de Koning
Documentatie oud model 123 ontsteking is gemaakt door Marijn de Koning
Hoi allemaal, 
Ik heb jaren geleden een partijtje onderdelen overgenomen, en daar zat ook een 123 ontsteking bij die ik als reserve in een la heb  gelegd. 
Nu heb ik wat motorproblemen ( zie ander topic ) en een van de mogelijke verdachten is de 123, dus dat zou ik kunnen testen door de reserve te monteren. 
Echter nu ik hem wat uitgebreider bekijk kom ik er achter dat het een iets ander model is, er zit namelijk geen inbus dopje naast de aansluiting van de bedrading waar de selectie schakelaar voor de curves achter hoort te zitten. (zie foto) Navraag bij 123 leert dat het waarschijnlijk een ouder model is (er staat ook een datum van 18-08-10 op de body), waarbij dit dopje op een andere plaats zit, onderaan langs het asje. Dit blijkt inderdaad zo te zijn. Ik snap wel waarom ze dat gewijzigd hebben want je kan er net wat minder goed bij zo. Wel zie ik het zelfde soort schakelaar zitten met 0-9 en A-F. Nu vraag ik me alleen af of de curves van deze oudere modellen ook het zelfde zijn, dus nr 4 = B20A. Bij 123 vermoeden ze van wel, maar hebben ze helaas geen oude handleiding meer beschikbaar om het te controleren. Heeft iemand hier op het forum deze misschien nog ergens liggen?
Groeten Marijn
Bijlagen:
Laatst bewerkt 19-05-2026 12:14 door Marijn de Koning.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-05-2026 17:34 #1480912 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Documentatie oud model 123 ontsteking
In deze handleiding staat 

You may wish to verify that the correct advance curve has been selected in your '123' : using a 5mm Allen wrench remove the hexagonal plug in the bottom face of the housing. Inside the hole you'll find a 16 position rotary switch. ( '0' to 'F' )

Dus het feit dat ze het daar hebben over 'the bottom face' kon wel eens maken dat het de handleiding van het oude model betreft.
Tabel daaruit (daarmee vastgelegd hier voor de toekomst):

• Marijn de Koning
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
19-05-2026 18:24 #1480914 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Documentatie oud model 123 ontsteking
Ah super, bedankt Lars!
Dan lijkt het er inderdaad op dat de curves niet zijn gewijzigd. 
Ik heb deze ook nog even doorgestuurd naar 123 om te vragen of zij dit kunnen bevestigen.