Motor schokt soms

• Marijn de Koning
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
16-05-2026 21:06 #1480881 door Marijn de Koning
Motor schokt soms is gemaakt door Marijn de Koning
Hoi allemaal,
ik heb met mijn combi (b20) sinds een paar ritten dat ie af en toe opeens schokt. De moter lijkt dan even te haperen, de hik te hebben. Het gebeurde tot vandaag niet veel dus lastig om een goede diagnose te stellen. Vorige twee ritten geen enkele keer voorgekomen, en nu vandaag wel weer meerdere keren en ook zo vaak achter elkaar dat ik me wel zorgen maak. 
Ik heb de ontsteking als eerste nagekeken maar daar niets kunnen vinden.  Bougies zien er goed uit, rotor en verdelerkap ook, tijdstip netjes iets meer dan 20 graden. Kleppen gesteld. Er zit een 123 op en ik rij op LPG. Ik heb al jaren niets meer aan de configuratie of instellingen gewijzigd. Ik denk nu aan Iets met de brandstof toevoer, wellicht een slecht contact bij een van de afsluiters, de 123, de bobine of het LPG relais? Nog andere gedachten of tips hoe ik het een en ander uit kan sluiten? Het lastige is dat het ook zomaar een rit of 2 niet voor kan komen dus je weet niet snel zeker of je het nu gevonden hebt. 
Zie filmpje van vandaag waarbij het meerdere keren gebeurde op de snelweg. Je ziet het toerental ff wegzakken en je voelt een schok in de auto, doordat ie plots even inzakt. 

Filmpje:
limewire.com/d/5ewQb#26gJv19eVH

(blijft maar 1 week online, en let maar niet op de zang van mijn dochter achterin…)

Ik ga er morgen mee aan de slag, dank voor het meedenken alvast!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Marijn de Koning
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
16-05-2026 21:11 - 16-05-2026 21:12 #1480882 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Motor schokt soms
Zou het de toerenteller zelf nog kunnen zijn? Die zit wel in de kring van de ontsteking. De bobine is trouwens een ‘flamethrower’ hoog voltage exemplaar, zo’n 13 jaar geleden / 180.000 km terug geplaatst. 
Laatst bewerkt 16-05-2026 21:12 door Marijn de Koning.

• Henk Platvoet
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
16-05-2026 22:33 #1480889 door Henk Platvoet
Beantwoord door Henk Platvoet in topic Motor schokt soms
Dag Marijn,
Die toerenteller is het niet . De draad van de bobine gaat met een lus door de toerenteller. Het toerental daalt zo snel dat ook de brandstof het niet zal zijn. Dus  blijft de onsteking over. Er zit denk ik toch een slechte verbinding, Mocht je een andere 123 willen proberen dan kan ik die toezenden tegen verzendkosten.
lMvg
Henk Plavoet

• Marijn de Koning
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
16-05-2026 23:52 #1480891 door Marijn de Koning
Bedankt voor het meedenken Henk!
Inderdaad zakt het toerental wel heel snel, zou dat bij een haperende afsluiter of LPG relais niet zo zijn?
Ik heb gelukkig nog een reserve 123 liggen, dus zie zou ik kunnen monteren, maar eerst maar eens de bedrading nakijken of het niet een slechte aarde oid is. 
En ik zou morgen even benzine kunnen tanken en dan overschakelen als het probleem zich weer voor doet, kijken of dat helpt. Dan kan ik het LPG deel uitsluiten. 

• Marijn de Koning
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
17-05-2026 20:08 #1480898 door Marijn de Koning
Vandaag benzine getankt zodat ik kan overschakelen als probleem zich weer voordoet om de LPG installatie uit te sluiten, maar vandaag 2 uur gereden (160 km) zonder problemen dus dat nog niet kunnen testen. 
Verder vandaag alle contactjes in de ontsteking nagekeken en voor de zekerheid doorgesoldeerd. Daarna een andere bobine er naast geplaatst en aangesloten om te testen of het probleem daar vandaan komt. Tot nu toe heeft het probleem zich dus niet opnieuw voorgedaan, dus dat blijft even afwachten. Mocht het probleem zich opnieuw vooordoen dan kan ik weer terug schakelen naar mijn normale bobine en dan ga ik de 123 vervangen als volgende verdachte.  
Mochten er nog andere tips zijn dan hoor ik het nog steeds graag!

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-05-2026 14:19 #1480907 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Motor schokt soms
Ik zou het safety-relais vervangen door een nieuw exemplaar. En de 123 ontsteking vervangen door een originele Bosch verdeler met nieuwe contactpunten ,condensator,rotor en verdelerkap.
vriendelijke groet, Niek de Boer.

• Marijn de Koning
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
19-05-2026 21:08 #1480917 door Marijn de Koning
Bedankt Niek!
Na wat lezen op het forum kwam ik ook een verhaal tegen waarbij problemen met de spanning de oorzaak bleken te zijn, dus dat lijkt me ook goed om uit te sluiten. Ik heb al even naar de koolborsteltjes gekeken maar die zijn nog lang genoeg. Daarna de spanning gemeten maar die lijkt inderdaad erg laag. Nu viel me al op dat hij bij starten iets later aanslaat dan normaal. Spanning met motor uit was 11,3V, spanning met draaiende motor maar zo'n 11,8V. Zou de accu dan overleden zijn (1 cel kapot zou zo'n 2V verschil geven), of moet ik het eerst bij de dynamo / regelaar zoeken? Zou het kunnen dat ik de regelaar verkeerd heb gemonteerd bij het terugzetten? Het is een beetje gepruts onder een lastige hoek voor hij weer op zn plek zat. Of zou ik het eerder bij de dynamo zelf moeten zoeken? De spanningsregelaar is zo'n 5 jaar / 60.000 km oud. De accu is zo'n 7 jaar/ 100.000 km oud, en de dynamo (Bosch 55A) is zo'n 9 jaar en 130.000 km oud. 

• Johan Geers (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
20-05-2026 00:36 #1480918 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Motor schokt soms
Volgens mij moet de spanning aan de accu 14volt zijn als deze laad en alle verbruikers uit staan. (spanningsregelaar/dynamo?)
De bobine moet nog kunnen werken bij 10volt al hoewel deze ouder worden het meer moet zijn.

succes

Johan Geers

• Marijn de Koning
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
20-05-2026 12:41 #1480922 door Marijn de Koning
Ik heb vandaag een andere spanningsregelaar gemonteerd en daarmee nog een keer gemeten. 
Stilstaande motor, voor het starten: 11,3V
Draaiende motor, andere regelaar: 11,8V
Draaiendr motor, na 5 minuten draaien: 12,2V
Stilstaande motor, na net gedraaid te hebben: 11,8V

Het zit dus niet in de regelaar. En de spanning met draaiende motor is wel ietsje hoger, maar zeker geen 14V. Wat is dan waarschijnlijker, een kapotte accu (1 van de 6 cellen defect) of zou ik dan nog steeds met draaiende motor 14V hebben moeten meten? Of doet de dynamo te weinig en zit daar intern iets niet goed?

• Derk Idsardi
  • Moderator
  • Moderator
Meer
20-05-2026 13:47 #1480923 door Derk Idsardi
Beantwoord door Derk Idsardi in topic Motor schokt soms
De accuspanning lijkt mij aan de lage kant.

Kijk eens hoever je hem kunt opladen met een acculader en of hij het dan vasthoudt.

Amazon Combi 1965
Amazon 1962

Forummoderator