Electronische 123-ontsteking

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-02-2009 18:26 #49870 door Sven Hakbijl (GAST)
Electronische 123-ontsteking is gemaakt door Sven Hakbijl (GAST)
Op het forum wordt vaak geschreven over elektronische ontstekingen. Meestal stellen de mensen vragen vóór ze zo'n aanschaf doen, maar wanneer ze iets gekocht hebben odf gebouwd hebben wordt het wat stiller. Toch wil ik mijn ervaringen met dit forum delen.
Ik heb een 123-ontsteking van iemand over kunnen nemen, en die vandaag in mijn B18A motor gebouwd. Dat inbouwen viel ook heel erg mee. Het resultaat vind ik spectaculair! De auto had van vóór de Kerst stilgestaan, omdat ik de originele verdeler eruitgehaald had om eens goed na te kijken. Bij de tweede poging sprong de motor al aan. En liep gelijk mooi rond, zonder plofjes in de uitlaat of zo. Na het afstellen met een stroboscoop meteen een proefrit. De motor pakt vanaf lagere toerentallen veel beter op, loopt bij constante snelheden veel regematiger, hij lijkt wel stiller, en ook bij het inhalen lijkt hij wel aan een tweede jeugd begonnen! Nu zou het verschil te wijten kunnen zijn aan een versleten oude ontsteking, maar dat viel ook eigenlijk wel mee. Voor de lange duur kan ik er nog niets over zeggen, maar op dit moment, na een middagje rijden lijkt het zonder meer een aanrader!Ik ben benieuwd naar andere ervaringen met Volvo motoren!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-02-2009 18:55 #91298 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Electronische 123-ontsteking
Het is inderdaad een fantastische uitvinding, dat kan ik alleen maar beamen. En zeker niet alleen voor oude Volvo's, maar ook voor steeds meer andere klasssiekers is er een 123-ontsteking verkrijgbaar. Nu is er voor Volvo B18- en B20-motoren met wat zoekwerk nog wel eens een redelijke originele ontsteking te vinden, maar er zijn ook auto's waarbij je dat wel kunt vergeten. Zoals bijvoorbeeld de Citroën Traction Avant, één van mijn vorige klassiekers, en dan is zo'n 1-2-3 helemaal een uitkomst. Ik kan me niet voorstellen dat iemand negatieve ervaringen met deze ontsteking heeft opgedaan, of dat nu een Volvo of een ander merk betreft.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-02-2009 19:51 #91297 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Electronische 123-ontsteking
<p>ik rij er nu een jaar of 3 mee en er nooit meer naar omgekeken , wel is een moderne bobine en bougiekabels van een goede kwaliteit aan te raden , dit staat ook zo ongeveer op hun website beschreven.</p><p>als dat eenmaal goed is is het een probleemloze ontsteking die eenmaal afgesteld onderhoudsarm is.</p>

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-02-2009 21:09 #91296 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Electronische 123-ontsteking
Nou, in ieder geval bedankt voor de reactie. Vooral dat Rene al 3 jaar rondrijdt met zo'n ontsteking zonder problemen maakt me weer blij. Zouden er voor de rest maar zo weinig rondrijden?

• 11654-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
  • Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Meer
17-02-2009 18:40 #91295 door 11654-dummy
Beantwoord door 11654-dummy in topic Electronische 123-ontsteking
Even een reactie uit zoetermeer.
Ik rij ook al 3 jaar met een 123 onsteking. Ik heb gewoon dezelfde bobine met kabels gehouden. Het starten van de auto gaat het zelfde. De loop van de motor is perfect zowel in de lage als de hoge toeren ook bij warm en koud. Ik heb het gevoel dat het wat sneller op snelheid komt. Zuiniger dat heb ik met 5000 km per jaar niet gemerkt. (maakt me ook niet zoveel uit) Als je aan de 123 onsteking kan komen moet je het niet laten. De auto start altijd ook bij -10.

• Ben Flierman
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
18-02-2009 08:52 #91294 door Ben Flierman
Beantwoord door Ben Flierman in topic Electronische 123-ontsteking
<p>Dag Sven,</p><p>Het grootste voordeel van een 'echte' electronische ontsteking is dat je geen contactpunten (en condensator) meer nodig hebt. Ik schrijf 'echte' omdat bv. de Velleman-kit nog steeds de mechanische contactpunten gebruikt. Ontstekingen van 123-ignition, Lumenition, Pertonics en Hot-Spark zijn allemaal 'echt' electronisch. In alle gevallen kan de combinatie met een hoog-voltage bobine een nog betere vonk geven.</p><p>De 123-ign is de enige waarbij de gehele ontsteking electronisch gebeurt, dus ook de vervroeging wordt electronisch geregeld. Er zijn dus helemaal geen bewegende centrifugaalgewichtjes en veertjes meer, wat bij de andere 3 wel het geval is. Als je een ontsteking hebt die mechanisch nog perfect is, kun je met een Hot-Spark kit voor een paar tientjes een perfecte electronische ontsteking hebben. Als de mechanische delen nog maar zo-zo zijn, biedt de vol-electronische 123-ign de betere keus. </p><p>De 123-ign is zoals je zelf ook gemerkt hebt, een mooi ding. Technisch zeer degelijk. Uiteraard hoort bij elke electronische ontsteking de eigenschappen als betere vonk, beter starten, netter stationair, etc. Ten aanzien van netjes stationair lopen, is de 123-ign veruit de beste vanwege een electronisch gestabiliseerde timing. Neusje van de zalm dus.</p><p>Van alle 123-ign die ik verkocht hebt, heb ik van klanten ook nog nooit een slecht woord gehoord. Ook nog nooit defecten gehad etc. Ik reken dan dus maar: geen nieuws is goed nieuws.</p><p>Veel lekkere km's gewenst!</p><p> </p><p>Ben Flierman, Tinustechniek</p>

tinustuning.nl

• Dries Bakkenes
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-02-2009 19:35 #91293 door Dries Bakkenes
Beantwoord door Dries Bakkenes in topic Electronische 123-ontsteking
<p>Ik sluit mij volledig bij ben aan ook ik heb nog nooit klachten gehad, zelfs bij foutief gemonteerde exemplaren is 123 heel felxibel en repareert tegen kostprijs.</p><p>Echt een aanrader dus!</p><p>Groet Dries Bakkenes</p>

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-02-2009 20:39 #91292 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Electronische 123-ontsteking
Kijk, dat vind ik nou leuk, dat ook de professionals zo reageren. De reden waarom ik dit topic gestart ben was dat er nog zo weinig op dit forum over geschreven was terwijl de 123 ignition toch zeer de moeite waard blijkt. Zo hebben er misschien nog meer mensen iets aan. In ieder geval bedankt voor jullie reacties en er is weer een lans gebroken ( zeg maar reclame gemaakt ) voor een mooi product!

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-04-2009 12:47 #91291 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Electronische 123-ontsteking
<p>Naar aanleiding van de enthousiaste bovenstaande reacties overweeg ik ook de aanschaf van een 123-ignition. </p><p> </p><p>Ik begreep dat er op de 123-ignition verschillende motoren ingesteld kunnen worden; ook de B20B. Nu heeft een B20B een vacuumVERLATING i.p.v. vacuumVERVROEGING. Het vacuumslangetje zit bij de B20B namelijk achter de gasklep (gezien richting inlaatspruitstuk); bij de meeste andere motoren zit het vacuumslangetje v&ograve;&ograve;r de gasklep, hetgeen dus ook een omgekeerde werking van het vacuummechanisme vraagt.</p><p> </p><p>Nu is mijn vraag: weet iemand of de is de 123-ignition ook werkelijk is voorzien van deze vacuumVERLATING als hij wordt ingesteld op B20B? </p><p> </p><p>Heeft er al iemand ervaring met de 123 op een B20B?</p><p> </p><p>Waar is de 123 het voordeligst aan te schaffen, of zijn ze overal even duur?</p>

Groet, Hans

• Marcel Smelter (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-04-2009 12:59 #91290 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Electronische 123-ontsteking
<p>Ik ben het wel met Hans eens dat het een erg dure oplssing is. Een gereviseerde ouderwetse ontsteking is vele malen goedkoper. We rijden toch een klassieker met de klassieke ontsteking?</p><p>Met alle respect, dat de verkopers van de ontstekingen enthousiast zijn over de prestaties van 123 kan ook in hun voordeel zijn.</p><p>Van de zomer ga ik naar Engeland en ga daar ook even neuzen.</p><p>gr marcel</p>

Amazon Combi '66

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD