Ontsteking B20 zwabbert
- Lars Rengersen
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
12-05-2009 22:24 #49705
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Ontsteking B20 zwabbert is gemaakt door Lars Rengersen
<p>Tijdens wat routine onderhoud wilde ik onder andere m'n ontsteking even netjes stellen.</p><p>Ik gebruik hiervoor een stroboscoop en heb bij de 20 graden een merkteken op de poelie gezet.</p><p>Nu lukt het me niet om de ontsteking echt precies strak op tijd te zetten omdat het merkteken alle kanten op zwabbert, bij een constant toerental.</p><p>Mijn vraag is, is dit normaal?</p><p>Zo nee, is dit dan het moment om naar een 123-ignition over te stappen omdat dit duidt op een versleten verdeler?</p><p>Of zijn er nog andere mogelijke oorzaken. De onderste poelie zit in elk geval goed vast (met spie).</p><p>Alvast bedankt,</p><p>Groeten Lars</p>
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frans Lotty
- Premium lid
-
Minder
Meer
12-05-2009 22:39 #92044
door Frans Lotty
Beantwoord door Frans Lotty in topic Ontsteking B20 zwabbert
Het asje van de verdeler kan natuurlijk teveel speling hebben, maar ik heb zelf een keer meegemaakt dat de rotor niet diep genoeg op het asje zat en daar door dit veroorzaakte.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
12-05-2009 23:00 #92043
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Ontsteking B20 zwabbert
<p>Ik had een verdeler waarvan de grondplaat en de bewegende plaat (die waar de vacuumvervroeging aan trekt) niet meer strak op elkaar zaten. Opgelost door ze aan elkaar te popnagelen (exit vacuumvervroeging).</p><p>Slijtage aan de distributietandwielen waardoor de nokkenas niet meer stabiel meedraait kan ook nog.</p>
- Arnold van Loon (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
13-05-2009 11:58 #92042
door Arnold van Loon (GAST)
Beantwoord door Arnold van Loon (GAST) in topic Ontsteking B20 zwabbert
<p>Ik heb precies hetzelfde. Revisie van de verdeler heeft niet geholpen. In het instructiefilmpje van 123 zie je ook zoiets dergelijks. Hoe kom je eigenlijk achter slijtage van de distributietandwielen in relatie tot deze vraag? Is demontage en inspectie de enige mogelijkheid?</p><p>
www.123ignition.nl/downloads/video/
</p>
13-05-2009 17:37 #92041
door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Ontsteking B20 zwabbert
<p>Wat een leuk filmpje. Zelfs de variant met contactpuntjes zwabbert minder dan bij mij. Je zou zeggen dat je speling in het motor deel (dus vanuit distributie) zou moeten kunnen zien door te draaien aan de onderste poelie en dan te kijken naar het tandwiel wat de verdeler aandrijft. En dan kijken of die "vertraagt" gaat draaien. Maar misschien is dat wel een te grove methode. Mijn distributie is in elk geval minder dan 20.000 km geleden vervangen, dus de kans is klein dat die bij mij de boosdoener is. </p><p>Vanavond zal ik de rotor en grondplaat even checken.</p><p>Hoe kan ik voelen of er (teveel) speling op de as zit? Als ik me niet vergis hoort er sowieso wel iets speling op, of helemaal niets?</p><p> </p>
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
13-05-2009 20:36 #92040
door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Ontsteking B20 zwabbert
Beste allemaal
Als je kijkt vanaf het eerste distributietandwiel en uitgaande van een ideale situatie, bijvoorbeeld nieuw, dan heb je zó al twee keer tandwielspeling voordat de beweging overgedragen is op de nokkenas. Die speling hebben de tandwielen nodig omdat ze anders niet mooi 'af kunnen rollen' en kapot gaan. Dan kom je bij de haakse overbrenging van de nokkenas naar het asje dat de verdeler aandrijft. Weer tandwielspeling. Dan komt de koppeling waar de eigenlijke as van de verdeler in de sleuf van het tandwiel gestoken zit. Weer speling, en ook hier moet die speling er zijn omdat anders de koppeling kapot gaat. Dan de verbinding tussen het koppelingetje en de eigenlijke as. Die scharniert en heeft een beetje speling.
Opgeteld een hele berg speling, toch? Zelfs in nieuwstaat. En het wordt nog erger: De beweging van de krukas is niet éénparig, dat wil zeggen dat de snelheid waarmee hij ronddraait nooit gelijkmatig is. Wanneer de ontsteking plaatsvindt,, krijgt hij een versnelling, wanneer de compressie plaatsvindt een vertraging. Daardoor wordt de speling de ene keer naar de ene kant en de andere keer naar de andere kant weggedrukt. En dan ontstaat het zwabberen.
Maar de marges waarbinnen 'onze' motoren gewoon goed lopen zijn ruim genoeg om toch zonder problemen te kunnen rijden. Je zou al vrij grote ingrepen moeten plegen om deze spelingen mis te peilen en het hele ontstekingssysteem moeten vervangen door een electronisch systeem met een opnemer op de krukas. er zijn systemen die met een microprocessor werken een het niet-eenparige bewegen van de krukas compenseren.
Overigens heeft de 123-ontsteking al een compensatie voor dit zwabberen, en dat zie je op die video heel goed. Door de programmering van de microchip wordt het zwabberen grotendels opgevangen. Dat merk je wel. Ik ben heel enthousiast over deze ontsteking. Meer dan dit heb ik, op ontstekingsgebied, niet nodig voor mijn B18.
Als je kijkt vanaf het eerste distributietandwiel en uitgaande van een ideale situatie, bijvoorbeeld nieuw, dan heb je zó al twee keer tandwielspeling voordat de beweging overgedragen is op de nokkenas. Die speling hebben de tandwielen nodig omdat ze anders niet mooi 'af kunnen rollen' en kapot gaan. Dan kom je bij de haakse overbrenging van de nokkenas naar het asje dat de verdeler aandrijft. Weer tandwielspeling. Dan komt de koppeling waar de eigenlijke as van de verdeler in de sleuf van het tandwiel gestoken zit. Weer speling, en ook hier moet die speling er zijn omdat anders de koppeling kapot gaat. Dan de verbinding tussen het koppelingetje en de eigenlijke as. Die scharniert en heeft een beetje speling.
Opgeteld een hele berg speling, toch? Zelfs in nieuwstaat. En het wordt nog erger: De beweging van de krukas is niet éénparig, dat wil zeggen dat de snelheid waarmee hij ronddraait nooit gelijkmatig is. Wanneer de ontsteking plaatsvindt,, krijgt hij een versnelling, wanneer de compressie plaatsvindt een vertraging. Daardoor wordt de speling de ene keer naar de ene kant en de andere keer naar de andere kant weggedrukt. En dan ontstaat het zwabberen.
Maar de marges waarbinnen 'onze' motoren gewoon goed lopen zijn ruim genoeg om toch zonder problemen te kunnen rijden. Je zou al vrij grote ingrepen moeten plegen om deze spelingen mis te peilen en het hele ontstekingssysteem moeten vervangen door een electronisch systeem met een opnemer op de krukas. er zijn systemen die met een microprocessor werken een het niet-eenparige bewegen van de krukas compenseren.
Overigens heeft de 123-ontsteking al een compensatie voor dit zwabberen, en dat zie je op die video heel goed. Door de programmering van de microchip wordt het zwabberen grotendels opgevangen. Dat merk je wel. Ik ben heel enthousiast over deze ontsteking. Meer dan dit heb ik, op ontstekingsgebied, niet nodig voor mijn B18.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
13-05-2009 22:19 #92039
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Ontsteking B20 zwabbert
<p>ik las ook wel ergens eens dat sleet op de onderdelen die de nokkenas doen
draaien, aanleiding geven tot moeilijker afstellen dmv stroboscooplamp.
De argumentatie van Sven toont aan dat zelfs in nieuwstaat het lijntje
eigenlijk een bepaalde dikte zal hebben. Het is dus denkbaar dat het
lijntje uiteindelijk een onoverzichtelijke vlek geworden is tengevolge
van sleet hier of daar. </p><p>
Ik wil hier echter aan toevoegen dat het verschijnsel/vaststelling
van zwabbering ook te maken heeft met het contrast tussen het bvb in wit
aangebrachte merkteken op de poelie, en de aluminium-grijze kleur van deze.
De "vlek" heeft daardoor geen scherp afgelijnde kanten, maar er is een
vloeiende overgang naar de kleur vd poelie.
Daarom plak ik links en rechts van een op de poelie denkbeeldige lijn
(bvb 20graden) een compleet zwart strookje papier, en is de "lijn" dus
eigenlijk het stukje poelie ts de 2 stroken. De breedte van dat stukje
kan bovendien heel smal gehouden worden. Contrast is daardoor maximaal,
vlek is minder breed, en heeft nu ook scherpere kanten. Als afstelling
(bij voorgeschreven toerental) plaats ik dan maar ongeveer het midden
vd vlek recht tegenover het uitsteeksel op distributiedeksel.
Dit komt misschien overeen met wat de 123-ontsteking
electronisch ook doet?</p>
draaien, aanleiding geven tot moeilijker afstellen dmv stroboscooplamp.
De argumentatie van Sven toont aan dat zelfs in nieuwstaat het lijntje
eigenlijk een bepaalde dikte zal hebben. Het is dus denkbaar dat het
lijntje uiteindelijk een onoverzichtelijke vlek geworden is tengevolge
van sleet hier of daar. </p><p>
Ik wil hier echter aan toevoegen dat het verschijnsel/vaststelling
van zwabbering ook te maken heeft met het contrast tussen het bvb in wit
aangebrachte merkteken op de poelie, en de aluminium-grijze kleur van deze.
De "vlek" heeft daardoor geen scherp afgelijnde kanten, maar er is een
vloeiende overgang naar de kleur vd poelie.
Daarom plak ik links en rechts van een op de poelie denkbeeldige lijn
(bvb 20graden) een compleet zwart strookje papier, en is de "lijn" dus
eigenlijk het stukje poelie ts de 2 stroken. De breedte van dat stukje
kan bovendien heel smal gehouden worden. Contrast is daardoor maximaal,
vlek is minder breed, en heeft nu ook scherpere kanten. Als afstelling
(bij voorgeschreven toerental) plaats ik dan maar ongeveer het midden
vd vlek recht tegenover het uitsteeksel op distributiedeksel.
Dit komt misschien overeen met wat de 123-ontsteking
electronisch ook doet?</p>
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
14-05-2009 19:14 #92038
door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Ontsteking B20 zwabbert
@Willy:
Ja, dit is onder andere wat de 123-ontsteking op electronische wijze doet. Dat doet eigenlijk elke electronishe of zelfs half-electronische ontsteking. Maar wat 123 nog meer doet, en dat zie je niet op de video, is die niet-éénparige, dus ongelijkmatige beweging compenseren. En dat merk je vooral bij het stationair lopen en het optrekken dat veel mooier verloopt. Niet, dat het allemaal zoveel sneller gaat, maar de motor draai veel gelijkmatiger, lijkt wel jonger.
Het spijt me, ik ben gewoon enthousiast over deze ontsteking.
Ja, dit is onder andere wat de 123-ontsteking op electronische wijze doet. Dat doet eigenlijk elke electronishe of zelfs half-electronische ontsteking. Maar wat 123 nog meer doet, en dat zie je niet op de video, is die niet-éénparige, dus ongelijkmatige beweging compenseren. En dat merk je vooral bij het stationair lopen en het optrekken dat veel mooier verloopt. Niet, dat het allemaal zoveel sneller gaat, maar de motor draai veel gelijkmatiger, lijkt wel jonger.
Het spijt me, ik ben gewoon enthousiast over deze ontsteking.
14-05-2009 22:00 #92037
door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Ontsteking B20 zwabbert
<p>"...<em>ik ben gewoon enthousiast over deze ontsteking</em>." </p><p>En terecht. Maar sommige mensen kunnen hun scepsis ten aanzien van de 123-ontsteking niet overboord zetten, zijn niet te overtuigen, zweren bij originaliteit of hikken tegen de kosten aan en blijven maar doorrijden met een versleten prehistorische verdeler.</p>
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-05-2009 04:47 #92036
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Ontsteking B20 zwabbert
<p>@Sven, Gert:</p><p>ik reed vroeger met Velleman el.ontst. en kan alle genoemde positieve
kanten van el.ontst. bevestigen, en deel dus het enthousiasme. Zelfs
verbruik leek mij minder als nu zonder el.ontst. Alleen begon die na
langere periode op onvoorspelbare tijdstippen uit te vallen (diode
kapot??), en dit bij 2 AMs (zie ook bij "Elektronische ontsteking Velleman,
vraag en waarschuwing?"). Vandaar mijn noodzakelijk terugvallen op de
"prehistorische" onsteking met de contactpunten. Gereed liggende Velleman
komt er terug in als ik met 1 schakelaar kan kiezen tussen el.ontst. en
gewone ontst. (en tegelijk uit- en inschakelen vd condensator).</p><p>
O ja, ik herinner me nu dat ik eind jaren70 om dezelfde reden een
"Alltron Thyristor" el.ontst. er heb moeten uitgooien, en deze was toen
ook niet goedkoop. </p>
kanten van el.ontst. bevestigen, en deel dus het enthousiasme. Zelfs
verbruik leek mij minder als nu zonder el.ontst. Alleen begon die na
langere periode op onvoorspelbare tijdstippen uit te vallen (diode
kapot??), en dit bij 2 AMs (zie ook bij "Elektronische ontsteking Velleman,
vraag en waarschuwing?"). Vandaar mijn noodzakelijk terugvallen op de
"prehistorische" onsteking met de contactpunten. Gereed liggende Velleman
komt er terug in als ik met 1 schakelaar kan kiezen tussen el.ontst. en
gewone ontst. (en tegelijk uit- en inschakelen vd condensator).</p><p>
O ja, ik herinner me nu dat ik eind jaren70 om dezelfde reden een
"Alltron Thyristor" el.ontst. er heb moeten uitgooien, en deze was toen
ook niet goedkoop. </p>