Starten duurt lang- is dat normaal?

Lees meer
15-08-2023 10:40 #204197 door Marjan Knippenberg
Starten duurt lang- is dat normaal? is gemaakt door Marjan Knippenberg
Dag,

Mijn Volvo Amazon 121, B18 heeft 3x zo'n 5 seconden starten nodig voordat hij het doet. Is dat normaal? Ik doe het maar in gedeeltes en niet 1 lange start, want dat voelt niet goed. Maakt dat uit? Choke staat uiteraard open. Dat sleuteltje is best scherp/pijnlijk als je die zo lang moet draaien. Heeft iemand daar misschien ook nog een tip voor?

Amazon '68

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-08-2023 23:20 #204226 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Starten duurt lang- is dat normaal?
Normaal gesproken moet de motor binnen 1 seconde aanspringen.
Als hij dat niet doet dan is er vermoedelijk iets mis met de afstelling; klepspeling, ontstekingstijdstip en carburateur. Kan eventueel ook nog valse lucht in het spel zijn.

Al deze zaken zullen dus een voor een nagelopen moeten worden.

Veel Amozon rijders monteren een extra startknop als remedie tegen het zwaar draaien van de contactsleutel. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-08-2023 11:02 #204232 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Starten duurt lang- is dat normaal?
Dag Marjan, ik heb gezien dat je deze auto nog niet zolang hebt, een goeie maand. Als er dan al problemen mee zijn ,zou ik terug gaan naar de garage waar je haar gekocht hebt, ik neem aan dat je toch wel enige garantie hebt gekregen, dan moeten zij het oplossen.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-08-2023 12:01 #204235 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Starten duurt lang- is dat normaal?
Als het contactslot in het dashboard zit ,( er zijn ook Amazons met een stuurslot ) zou ik zeker een startknop (onzichtbaar )onder het dashboard monteren. De sleutel draait tijdens het starten zwaar tegen de veer in.Dit voelt onprettig aan,zoals je al zegt. Bovendien leidt dit uiteindelijk een keer tot afbreken van de sleutel.  Je zult niet de eerste zijn ,die dit overkomt. Controleer de sleutel op krom zijn en scheurtjes. Han zegt het al: een Amazon hoort vrij snel te starten. Als hij op benzine loopt ,zou je eigenlijk in dit jaargetijde de choke niet hoeven te gebruiken. Maar ook bij mijn amazons duurt het aanslaan van de motor niet dezelfde tijd. Maar na 5 seconden hoort de motor toch wel te lopen.

vriendelijke groet Niek de Boer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-08-2023 14:20 #204239 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Starten duurt lang- is dat normaal?
ik heb nu een PV544, voordien een Amazon.
Beiden waren prima onderhouden en voorzien van een fabrieksnieuwe carburator.
Bij beiden duurde het starten ook lang, dezelfde dag starten duurde enkele seconden, maar als die langer dan een dag stilstond, duurde het ca 10 seconden samen met pompen gaspedaal en choke eruit.
Ik weet niet beter, maar zo te horen is het blijkbaar niet normaal?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-08-2023 17:53 - 16-08-2023 22:15 #204240 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Starten duurt lang- is dat normaal?
Beste  Marjan,
 Er zullen nog vele adviezen gegeven worden, maar de oplossing met een appart start (druk) knop heb il al vaker uitgelegd.  Zoek op "contactslot"
B/ startijd blift vaak een probleem verouderde /gecorrodeerde contacten etc.  Suggesties vaak met een zg "1-2-3" ontstekeing, is duur en geeft vaak complicaties
De simpelste oplossing: Koop/bestel bij BUTTKEREIT na opgave juiste type  ontstekeng (wat nu gemonteerd is)  een zg  "ignator" is heel simpel en ik heb dat reeds een tiental jat=ren in mijn P544
Het heeft tulpen rallyies / SLS doorstaan.
 Laat dit door een deskundige inbouwen en je hebt nooit meer problemen
Succes Fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
16-08-2023 21:49 #204244 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Starten duurt lang- is dat normaal?
Even een gokje: Ik neem aan dat de Amazon, net als mijn latere B21 een mechanische benzinepomp heeft?
Dan pompt deze pas als motor rondgaat, dus tijdens starten. Als je de auto een tijdje niet gebruikt hebt, kan de aanwezige benzine uit carb en omgeving langzaamaan verdampen. De pomp zal dus wel enkele slagen moeten doen om dit weer aan te vullen. Moderne auto's hebben bijna altijd een electrische pomp, die al voor het feiteijke starten gaat pompen, dan is de benzine al aanwezig voor de motor rondgaat.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-08-2023 22:12 #204245 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Starten duurt lang- is dat normaal?
Beste Bart,
Amazones hebben carburateur(s) en dan  zit er altijd  wat benzine in de vlotterkamer, zeker voldoende voor te starten
Dus even terug in  de tijd
Groet fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-08-2023 00:57 #204246 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Starten duurt lang- is dat normaal?
Amazones hebben carburateur(s) en dan zit er altijd wat benzine in de vlotterkamer, zeker voldoende voor te starten
Dus even terug in de tijd.

Moet je toch niet in de Filippijnen wonen, mijn carburators staan dikwijls droog na een weekje niet gebruiken.
Ik moet mijn benzienpomp (electriesch) altijd even laten draaien om de carburators vol te krijgen.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Kees Roskam
  • Kees Roskam's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
  • Een tevreden en gelukkige 240-rijder.
Lees meer
17-08-2023 11:30 #204250 door Kees Roskam
Beantwoord door Kees Roskam in topic Starten duurt lang- is dat normaal?
Als de motor na die paar seconden goed aanslaat zonder haperen zou ik me er geen zorgen om maken. Ik vind het juist de charme van een oude auto om de motor nog echt te moeten helpen met starten. Dus choke uit, (door)starten en een beetje spelen met het gaspedaal als de motor aan gaat slaan, en de choke weer terug tot een goed staionair toerental. Heerlijk, haha.
Dus niet zoals bij een moderne auto met saaie "klik en start".
Mijn B19A loopt alleen nog op LPG en moet ook een tijdje doorstarten tot hij aanslaat. En de choke moet ik er ook bij gebruiken, niet om het mengsel rijker te maken maar om het stationaire toerental even vast te houden. Zonder dat slaat hij anders af. Puur genieten, die oude maar simpele techniek.
 

Het is heel fijn om ook een gelukkig Volvo-leven te hebben!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.