Mijn Volvo Amazon start niet meer

Lees meer
07-06-2023 18:00 - 07-06-2023 18:07 #203414 door Bastiaan Vrij
Mijn Volvo Amazon start niet meer is gemaakt door Bastiaan Vrij
Beste Volvo liefhebbers,

Sinds een paar weken lukt het niet meer om mijn auto te starten. Uiteindelijk blijkt de vonk van de bougie niet erg sterk te zijn van de bougie, waardoor de motor vermoedelijk niet aanslaat. Ik heb drie filmpjes toegevoegd aan dit bericht: een hoe (een nieuwe) bougie vonkt, een hoe de bobine vonkt en een filmpje met van het contactpuntje met het contact aan. Ik begrijp niet waarom mijn bougie een slechte vonk krijgt. Iemand een idee?

Ik heb:
-Accu vervangen
-Contactpuntjes gestel
-Electrode afstand gemeten van alle bougies
-Ander condensator erop gezet
-Verdelerkap vernieuwd

Verder zijn de contactpuntjes nog goed. Ze zijn minder dan 500km geleden vervangen.

De filmpjes kan je via deze link downloaden: we.tl/t-qOLUgUhfuU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-06-2023 19:40 #203416 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Mijn Volvo Amazon start niet meer
Het filmpje van de vonk op de bougiw geeft weinig informatie. Steek een M4 schroef in de bougiekabels en kijk of je een vonk van ca 7 a 10mm kunt trekken. 
Wat ook verdachts, is het feit dat jouw contactpunten vonken. Dit zou niet mogen. Vermoedelijk is je condensator defect of maakt hij geen goede massa.
Heb je de rotor nagemeten? Moet circa 5 kOhm zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-06-2023 09:56 #203420 door Bastiaan Vrij
Beantwoord door Bastiaan Vrij in topic Mijn Volvo Amazon start niet meer
Beste Han, 

Als eerste bedankt voor je reactie en je tips. Ik ga voor de zekerheid een nieuwe condensator kopen de aarde lijkt verder prima. Ik ga proberen vanavond de bougie testen met een m4 bout en de rotor nameten.

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-06-2023 15:47 #203422 door Robert Walstra
Beantwoord door Robert Walstra in topic Mijn Volvo Amazon start niet meer
Ach,....ontstekingsproblemen. Wie kent ze niet. 

Wellicht dat je ook eens kunt kijken naar je bougiekabels.
Het vervangen hiervan heeft ooit ook een startprobleem bij mij opgelost Kijk anders even naar: volvo1800s.up2dateprojecten.nl/restaurat...problemen-toch-weer/

Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-06-2023 11:52 #203547 door Bastiaan Vrij
Beantwoord door Bastiaan Vrij in topic Mijn Volvo Amazon start niet meer

Beste Robert,

Intussen heb ik alles doorgemeten en alles bleek goed te zijn. Rotor, bougiekabels etc. Nu dacht ik dat er eigenlijk maar een ding over was dat het moest zijn: de Bobine. Ik heb een tijdelijke bypass gemaakt door een nieuwe bobine op de min draad te doen die naar de verdeler gaat, en een pluskabel naar de pluspool. Starten deed hij helaas nog steeds niet.
Echter heb ik nu het gevoel ligt bij het distributie tandwiel en dat de timing dus helemaal verkeerd staat, waardoor de motor niet aanslaat.

Hiervoor iets meer achtergrond informatie;
Voordat mijn Amazon niet meer startte, maakte er iets bij de motor een metaalslijpend geluid. Ik had een paar weken eerder mijn startmotor koolborstels vervangen en het geluid leek bij de startmotor vandaan te komen. Een dag later nadat mijn startmotor een raar geluid maakte tijdens het lopen, wilde ik kijken of het geluid er nog steeds was. Sindsdien lukte het niet meer om de auto te starten en te checken op het geluid. 
De startmotor had ik eraf gehaald om te kijken waar t probleem zat. Er was gekgenoeg geen metaalslijpsel te vinden aan t vliegwiel en de binnenkant van de startmotor leek ook prima.

Pas heb ik gelezen dat het metaal slijpende geluid kan afkomen van het distributie tandwiel. Heeft iemand deze ervaring ook wel eens gehad? of zit ik misschien volledig bij het verkeerde eind?


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-06-2023 12:28 #203548 door Bert Abbink
Beantwoord door Bert Abbink in topic Mijn Volvo Amazon start niet meer
Heb je de ontsteking los gehad? Raar maar waar, bij mij kan ik de as waar de rotor op zit, omhoog halen en 180 graden draaien en dus verkeerd weer terug zetten, je raadt het al, ook zoeken voordat ik dat probleem had opgelost.  


​​​​​​

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-06-2023 14:44 #203551 door Bastiaan Vrij
Beantwoord door Bastiaan Vrij in topic Mijn Volvo Amazon start niet meer
Dag Bert,

Enig idee hoe de as bij jou gedraaid is? Toevallig was wel ooit een keer de rotorkap raar beschadigd. Aan de binnenkant was een heel spoor getrokken door de rotor. Er was een zwarte kras van een paar milimeter diep achtergelaten te zien aan de binnenkant. Dacht zelf dat ik de kap gewoon er scheef op had gezet (wat ik overigens ook wel raar had gevonden).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-06-2023 15:04 #203552 door Bert Abbink
Beantwoord door Bert Abbink in topic Mijn Volvo Amazon start niet meer
Oorzaak is mij niet bekend, speling horizontaal zit er niet op. Maar verticaal kan ik de as een stukje liften en de as180 verdraaien en terug zetten. Je kunt controleren of de rotor naar de 1e cilinder wijst als de eerste cilinder in de bovenste stand staat. Om de stand van de 1e cilinder te bekijken kun je simpelweg de bougie er uit draaien en er in kijken. En, denk het wel, maar heb je de bougiekabels in de juiste volgorde. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-06-2023 15:29 #203553 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Mijn Volvo Amazon start niet meer
Cilinder 1 is twee keer in bovenste stand per omwenteling verdeler, en maar een keer in combinatie met gesloten kleppen, alleen dan moet de bougiekabel cilinder 1 op het verdeelkappunt waar de rotor heen wijst.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-06-2023 19:35 #203560 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Mijn Volvo Amazon start niet meer
Toch distributietandwiel?
Even starten en tegelijkertijd kijken via de olievuldop of de kleppen wel bewegen.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.