Lastig koud starten

Lees meer
22-01-2023 14:17 #201855 door Rob Moltzer
Beantwoord door Rob Moltzer in topic Lastig koud starten
Goedemiddag, je hebt een maxxecu en gebruikt de verdeler nog, dat begrijp ik niet zo goed, waarom geen bobine met ingebouwde driver zoals bv een VAG, dan kan de hele verdeler vervallen. Signaal van de verdeler is ook niet zo heel ideaal toch? ik pak hem voor de vrij programeerbare ecu altijd van de krukas, nokkenas soms voor sequentieel. 
Hij vonkt wel dan zal hij ook wel lpg en of benzine geven. Maar je kan als je start toch ook met de laptop op schoot zien wat hij doet? of hij injecteerd en hoe lang etc etc, je kan met de maxxecu toch ook loggen tijdens het starten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marlo van den Maagdenberg
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
22-01-2023 15:28 - 22-01-2023 16:10 #201858 door Marlo van den Maagdenberg
Beantwoord door Marlo van den Maagdenberg in topic Lastig koud starten
Ik heb mijn verdeler nog om twee redenen.
De eerste is omdat ik het er leuk vind uitzien, de tweede is aangezien ik anders een trigger wiel had moeten monteren.
Dit was toen ik dit aanschafte mijn weten enkel mogelijk door een wiel op de krukaspoelie te lassen.
Nu heb ik wel vernomen dat het vliegwiel van een B230 dat heeft en mooi uit het zicht zou passen, maar daar kwam ik pas later achter.

Ik kan inderdaad met de laptop op schoot uitlezen wat de ECU doet, maar ik ben ook niet alwetend.
De accu is ontertussen weer vol, Ik zal zo voor de duidelijkheid een video maken en de bijbehorende logfiles bijvoegen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marlo van den Maagdenberg
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
22-01-2023 16:31 #201860 door Marlo van den Maagdenberg
Beantwoord door Marlo van den Maagdenberg in topic Lastig koud starten
Zoals beloofd de videos:

Starten: drive.proton.me/urls/GZCB9GVA84#LpuyFHKuCtYu
Invoed op mijn radio: drive.proton.me/urls/C2EWZNQPXM#y9VHaCARPAxG

En de logs: drive.proton.me/urls/8C56FJA7QC#ot0ijLTFgitb

Ik gok dat de radio niks bijzonders is, en het enkel uitvalt aangezien de spanning onder een grenswaarde komt.
Wel opvalt is dat ik de brandstofpomp kan horen wanneer ik stop met het starten, wat die enkel hoort te doen wanneer de ECU start.
Is het mogelijk dat de spanning over de ECU zodanig zakt dat deze tijdens het starten (deels) uitvalt?

gr. Marlo
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-01-2023 14:45 #201865 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Lastig koud starten
Wat ik op het eerste filmpje zie is dat de motor vlot ronddraait, dus dat is oke wat mij betreft.
Het gedrag van "soms net wel aan willen slaan" duidt volgens mij toch op een brandstof probleem en/of ontstekingstijdstip.

Reden? Kan van alles zijn. Maar het feit dat je autoradio zich verslikt duidt:
Of op een te lage spanning op het desbetreffende apparaat
Of een EMI probleem

Als je autoradio daar last van heeft dan kan dit eventueel ook voor je ECU gelden.
Als eerste zou ik dus de voedingsspanning meten op je ECU, ontsteekmodule en de auto radiotijdens het starten. Als dit onder de 10V komt is het foute boel.
Als die spanning wel boven de 10V ligt dan is het waarschijnlijk een EMI probleem. Enigste manier om daar achter te komen is meen met een digitale oscilloscoop en kijken of er sags & dwells op de voeding staan. 

Is een stevige klus om dit op te lossen :-(
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-01-2023 16:20 #201867 door Rob Moltzer
Beantwoord door Rob Moltzer in topic Lastig koud starten
Even snel gekeken naar je logs, 2 keer valt(ik neem aan bij de terugslag) heel kort je voltage terug naar 7 volt, maar voor de rest blijft die wel ok, dus daar zit het hem niet in.
Misschien binnenkort nog tijd om verder te kijken in je logs, maar lijkt of hij wel blijft injecteren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marlo van den Maagdenberg
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
23-01-2023 17:16 #201868 door Marlo van den Maagdenberg
Beantwoord door Marlo van den Maagdenberg in topic Lastig koud starten
Ik heb goed nieuws, het probleem is gevonden.
Zie hier: video

De rotor was op TDC niet eens in de buurt van een van de contactpunten.
Ik heb nu de verdeler gedraaid zodat de rotor op TDC bijna het contact voorbij is (zie foto).
In de praktijk wordt wordt de motor nooit gebruikt met ontsteking na TDC en dit geeft voldoende speelruimte om flink te vervroegen.
De rest heb ik in de ECU afgeregeld zodat het tijdstip van de vonk in de ECU weer overeen komt met de krukaspoelie.

Ik kan mededelen dat ik successvol een testrit heb gemaakt.
Rond stationair hoor ik nog wel het een en ander aan zachte ploffen uit de uitlaat en bij sterk optrekken verzuipt de motor kort.
Ik ga ervan uit dat dit overcompensatie van de ECU is voor het vacuumlek wat nu niet meer bestaat.
Ik ga nog flink wat rijden om de ecu de tijd te geven om het mengsel in te regelen en als dat niet werkt dan regel ik een afspraak bij de lokale rollenbank.

Bedankt voor de hulp en het meedenken

gr. Marlo
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-01-2023 17:38 - 23-01-2023 17:38 #201875 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Lastig koud starten
Mooi, de aanhouder wint!
Bleek dus toch een ontstekingsprobleem te zijn. Als de rotor zo ver naast een van de contactpunten staat dan zou het zo maar eens kunnen zijn dat een verkeerde cilinder de vonk kreeg. Dit kan het "terugslaan" tijdens het starten verklaren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-01-2023 09:43 #201878 door Rob Moltzer
Beantwoord door Rob Moltzer in topic Lastig koud starten
Super, en mooi dat scheelt me weer wat uitpluis werk, zag al niks raars zo even snel in de logs.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Hans Latenstein (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
24-01-2023 11:50 #201880 door Hans Latenstein (GAST)
Beantwoord door Hans Latenstein (GAST) in topic Lastig koud starten
Mooi dat het -zo goed als- opgelost is. Maar... wat ik niet helemaal goed begrijp is dat je in je beginpost schrijft dat je 2x de timing hebt gecontroleerd met timinglamp en dat het euvel toen niet is opgevallen. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marlo van den Maagdenberg
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
24-01-2023 12:25 #201881 door Marlo van den Maagdenberg
Beantwoord door Marlo van den Maagdenberg in topic Lastig koud starten
Klopt.

Deze verdeler had ik als deel van een ombouwset gekocht, en in de handleiding stond dat ik 'm "ouderwets" door te draaien af moest stellen.
Ik heb pas kort een doorzichtige rotorkap, vandaar dat ik dat nu een stuk beter kan controleren.
Voorheen is me dit al een keer eerder opgevallen, maar die is vervolgens "goed" gedraaid met een lamp en na het controleren van de vonk t.o.v. de krukas niet meer naar gekeken.
De motor deed het op deze positie net, maar pas bij hoge vervroeging zat de rotor goed bij de kabel.

De fout zit 'm erin dat de Bosch 009 die in de set zat waarschijnlijk de sensor op de positie van een rechtsom draaiende rotor had zitten.
Onze rotor draait linksom, vandaar dat ik in de ecu de sensor positie op een goede 110-120 graden voor TDC i.p.v. 10 moest zetten om het allemaal mooi op te lijnen.

Voor ieder die overweegt een Bosch 009 te installeren i.p.v. een JFUR4 kan ik het afraden, de 009 is net niet lang genoeg dat deze in de standaard klem past.
De kap en rotor van een 123 passen wel.

gr. Marlo


 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.