- Berichten: 22
Lastig koud starten
- Marlo van den Maagdenberg
- Junior lid
Minder
Meer
20-01-2023 20:28 - 20-01-2023 20:33 #201809
door Marlo van den Maagdenberg
Lastig koud starten is gemaakt door Marlo van den Maagdenberg
Hallo allen, Ik heb de afgelopen maanden problemen gehad met starten en kom er even niet meer uit.
Mijn B20 is uitgerust met brandstofinjectie en de ontsteking wordt elektronisch door een maxxecu geregeld.
Mijn verdeler staat vast en bevat een sensor die de ecu gebruikt de toeren en de ontsteking te regelen.
Het signaal van de ecu wordt via een ontstekingsversterker (meat&doria 10066 equivalent) gebruikt om de bobine aan te sturen die verder op de traditionele manier werkt.
Wanneer ik probeer te starten gebeurt het volgende:
- Ik hoor ik de startmotor draaien en de motor lijkt aan te slaan
- af en toe slaat de motor terug en dan heeft de startmotor weer even nodig om op snelheid te komen
- wanneer ik het gaspedaal verder indruk wordt de kans op terugslaan groter
- met een snelstarter komt de motor met veel moeite na een goede 5-10 min aan startpogingen tot leven
Na het starten loopt de motor relatief net stationair.
Warm starten gaat een stuk makkelijker maar niet vlekkenloos.
De maxxecu en de sensor heb ik geen twijfels bij. Ik weet zeker dat de vervroeging van de verdeler is vastgezet het signaal er goed uitziet.Ook zijn de ecu instellingen voor starten zijn gecontroleerd, die staan goed.
Het volgende heb ik al gedaan:
- Accu vervangen
- Bougies vervangen
- Bougiekabels vervangen
- Volgorde bougiekabels gecontroleerd
- Rotorkap en rotor vervangen
- Bobine vervangen
- Vacuumlek opgelost
- Verdeler meerdere malen met draaiende motor met timinglamp gecontroleerd
- Twee maal de startmotor vervangen door dit probleem
- Toerenteller losgekoppeld, dit leek verschil te maken
- Getest op vonk met losse bougie, aanwezig maar zwak
- Compressietest: 11.6, 11.2, 10.3 , 10.5 bij koude motor (+- 5 graden C )
- Startpogingen met vastgezette ontsteking, zelfde resultaat bij 10 tot 0 graden voor tdc.
- Trigger signaal van de sensor uitgelezen, ziet er goed uit
- Startpoingen op lpg en benzine, geen verschil.
Mijn huidige vermoeden ligt bij het contactslot, ik vermoed dat die zodanig veel weerstand heeft dat de bobine tijdens het starten zijn werk niet kan doen. Ik ga morgen de spanning over mijn bobine t.o.v. de accu controleren.
Ook trek ik mijn twijfels bij de ontstekingsversterker. Kortgeleden viel de auto uit bij het verlaten van de snelweg, ik verwijt dit aan het vacuumlek waarvan ik toen nog niet wist. Het is ook mogelijk dat de ontstekingsversterker te warm werd en hier de oorzaak van was.
Voor de zekerheid vervang ik deze binnenkort.
Hebben jullie nog suggesties?
M.v.g. Marlo
Mijn B20 is uitgerust met brandstofinjectie en de ontsteking wordt elektronisch door een maxxecu geregeld.
Mijn verdeler staat vast en bevat een sensor die de ecu gebruikt de toeren en de ontsteking te regelen.
Het signaal van de ecu wordt via een ontstekingsversterker (meat&doria 10066 equivalent) gebruikt om de bobine aan te sturen die verder op de traditionele manier werkt.
Wanneer ik probeer te starten gebeurt het volgende:
- Ik hoor ik de startmotor draaien en de motor lijkt aan te slaan
- af en toe slaat de motor terug en dan heeft de startmotor weer even nodig om op snelheid te komen
- wanneer ik het gaspedaal verder indruk wordt de kans op terugslaan groter
- met een snelstarter komt de motor met veel moeite na een goede 5-10 min aan startpogingen tot leven
Na het starten loopt de motor relatief net stationair.
Warm starten gaat een stuk makkelijker maar niet vlekkenloos.
De maxxecu en de sensor heb ik geen twijfels bij. Ik weet zeker dat de vervroeging van de verdeler is vastgezet het signaal er goed uitziet.Ook zijn de ecu instellingen voor starten zijn gecontroleerd, die staan goed.
Het volgende heb ik al gedaan:
- Accu vervangen
- Bougies vervangen
- Bougiekabels vervangen
- Volgorde bougiekabels gecontroleerd
- Rotorkap en rotor vervangen
- Bobine vervangen
- Vacuumlek opgelost
- Verdeler meerdere malen met draaiende motor met timinglamp gecontroleerd
- Twee maal de startmotor vervangen door dit probleem
- Toerenteller losgekoppeld, dit leek verschil te maken
- Getest op vonk met losse bougie, aanwezig maar zwak
- Compressietest: 11.6, 11.2, 10.3 , 10.5 bij koude motor (+- 5 graden C )
- Startpogingen met vastgezette ontsteking, zelfde resultaat bij 10 tot 0 graden voor tdc.
- Trigger signaal van de sensor uitgelezen, ziet er goed uit
- Startpoingen op lpg en benzine, geen verschil.
Mijn huidige vermoeden ligt bij het contactslot, ik vermoed dat die zodanig veel weerstand heeft dat de bobine tijdens het starten zijn werk niet kan doen. Ik ga morgen de spanning over mijn bobine t.o.v. de accu controleren.
Ook trek ik mijn twijfels bij de ontstekingsversterker. Kortgeleden viel de auto uit bij het verlaten van de snelweg, ik verwijt dit aan het vacuumlek waarvan ik toen nog niet wist. Het is ook mogelijk dat de ontstekingsversterker te warm werd en hier de oorzaak van was.
Voor de zekerheid vervang ik deze binnenkort.
Hebben jullie nog suggesties?
M.v.g. Marlo
Laatst bewerkt 20-01-2023 20:33 door Marlo van den Maagdenberg. Reden: spelfout
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1184
20-01-2023 21:51 #201811
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Lastig koud starten
Je schrijft, getest met losse bougie maar vonk is zwak.
Je moet testen met de bougiekabel naar het blok. (Dis zonder bougie!) De vonk die je moet kunnen maken moet minimaal 7mm zijn.
Als je geen vonken van 7mm kunt maken dan is je ontsteeksysteem te zwak.
Je moet testen met de bougiekabel naar het blok. (Dis zonder bougie!) De vonk die je moet kunnen maken moet minimaal 7mm zijn.
Als je geen vonken van 7mm kunt maken dan is je ontsteeksysteem te zwak.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marlo van den Maagdenberg
- Junior lid
Minder
Meer
- Berichten: 22
21-01-2023 14:13 #201821
door Marlo van den Maagdenberg
Beantwoord door Marlo van den Maagdenberg in topic Lastig koud starten
Zojuist de spanning op de bobine gecontroleerd, die kwam zonder belasting net overeen met de accu.
Voor de zekerheid heb ik de bobine naar de accu overbrugd maar de symptomen bleven tijdens de startpoging hetzelfde.
Ik ga proberen een extra paar handen te regelen om de vonk opnieuw te testen.
Ook zit ik met een schuin oog naar mijn compressietest te kijken en ga ik een startpoging wagen met de bougies van cil. 3 en 4 los, voor het geval deze cilinders intern naar elkaar lekken.
gr. Marlo
Voor de zekerheid heb ik de bobine naar de accu overbrugd maar de symptomen bleven tijdens de startpoging hetzelfde.
Ik ga proberen een extra paar handen te regelen om de vonk opnieuw te testen.
Ook zit ik met een schuin oog naar mijn compressietest te kijken en ga ik een startpoging wagen met de bougies van cil. 3 en 4 los, voor het geval deze cilinders intern naar elkaar lekken.
gr. Marlo
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marlo van den Maagdenberg
- Junior lid
Minder
Meer
- Berichten: 22
21-01-2023 21:33 #201831
door Marlo van den Maagdenberg
Beantwoord door Marlo van den Maagdenberg in topic Lastig koud starten
Het is vandaag nog gelukt om te testen met de bougiekabels van twee cilinders losgekoppeld.
Verrassend genoeg leek de motor bijna te starten op enkel twee cilinders, en terugslaan tijdens het starten was zo goed als verdwenen.
Ik heb morgen een paar extra handen geregeld om de vonk opnieuw mee te testen en samen een compressietest uit te voeren.
Verrassend genoeg leek de motor bijna te starten op enkel twee cilinders, en terugslaan tijdens het starten was zo goed als verdwenen.
Ik heb morgen een paar extra handen geregeld om de vonk opnieuw mee te testen en samen een compressietest uit te voeren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marlo van den Maagdenberg
- Junior lid
Minder
Meer
- Berichten: 22
22-01-2023 11:11 #201841
door Marlo van den Maagdenberg
Beantwoord door Marlo van den Maagdenberg in topic Lastig koud starten
Zojuist de vonk en de compressie getest.
Met de kabel los heb ik een goede centimeter aan vonk, hoe verder hoe geler.
Met de compressietest heb ik compleet andere waarden: 12.2 , 12.0 , 12.2 , 12.5
Dit aangezien ik de vorige keer vergeten was om mijn gaspedaal ingedrukt te houden
De bougies waren wel zwart, die heb ik schoongemaakt en teruggeplaatst.
Met de kabel los heb ik een goede centimeter aan vonk, hoe verder hoe geler.
Met de compressietest heb ik compleet andere waarden: 12.2 , 12.0 , 12.2 , 12.5
Dit aangezien ik de vorige keer vergeten was om mijn gaspedaal ingedrukt te houden
De bougies waren wel zwart, die heb ik schoongemaakt en teruggeplaatst.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1184
22-01-2023 12:21 #201845
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Lastig koud starten
Met een vonk van 10mm zou hij het moeten doen. Op de labtafel kan ik op mijn profopstelling overigens vonken trekken tot 20mm
De ontstekingsversterker die je gebruikt ken ik niet, eigenlijk mag die niet warm worden. Handwarm is oke, maar "als je je klauwen eraan barndt" dan is dat niet oke en zou ik hem vervangen.
Wat mij verder verontrust is dat je zegt dat de motor tijdens het starten "terugslaat". Dan gaat mijn verdenking uit naar een totaal verkeerd ontstekingstijdstip.
Het feit dat de bougies zo zwart zijn kan twee oorzaken hebben. Of een veel te rijk mengsel of het komt gewoon omdat je veel gestart hebt en dat de motor niet aanslaat.
De ontstekingsversterker die je gebruikt ken ik niet, eigenlijk mag die niet warm worden. Handwarm is oke, maar "als je je klauwen eraan barndt" dan is dat niet oke en zou ik hem vervangen.
Wat mij verder verontrust is dat je zegt dat de motor tijdens het starten "terugslaat". Dan gaat mijn verdenking uit naar een totaal verkeerd ontstekingstijdstip.
Het feit dat de bougies zo zwart zijn kan twee oorzaken hebben. Of een veel te rijk mengsel of het komt gewoon omdat je veel gestart hebt en dat de motor niet aanslaat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marlo van den Maagdenberg
- Junior lid
Minder
Meer
- Berichten: 22
22-01-2023 13:18 - 22-01-2023 13:18 #201849
door Marlo van den Maagdenberg
Beantwoord door Marlo van den Maagdenberg in topic Lastig koud starten
Het kan goed dat de vonken langer waren, ik voelde me er niet veilig bij om ze langer te maken of een plastic schuifmaat erbij te houden.
Het lijkt me logich dat de bougies zwart zijn door het starten, ik heb veel startpogingen gedaan.
In de trant van de mogelijkheid van EMI heb ik een oudere set bougiekabels met weerstand erop gezet en mijn radio ontkoppeld, geen verschil.
Er zat wel een draad als een soort spoel om de kabel vanuit mijn bobine gewikkeld, die heb ik net verwijderd en gevolgd.
Uiteindelijk kwam ik bij een relais uit, ik gok dat dit voor mijn LPG systeem is?
De kabels die eraan verbonden zijn heb ik nog niet kunnen plaatsen.
Het valt mij wel op dat mijn radio (retrosound san diego) zichzelf afsluit wanneer ik een startpoging doe, mogelijk is dit een elektrisch probleem?
Het lijkt me sterk dat de fout in de stand van de verdeler zit, deze is al meerdere malen met een lamp gecontroleerd.
gr. Marlo
Het lijkt me logich dat de bougies zwart zijn door het starten, ik heb veel startpogingen gedaan.
In de trant van de mogelijkheid van EMI heb ik een oudere set bougiekabels met weerstand erop gezet en mijn radio ontkoppeld, geen verschil.
Er zat wel een draad als een soort spoel om de kabel vanuit mijn bobine gewikkeld, die heb ik net verwijderd en gevolgd.
Uiteindelijk kwam ik bij een relais uit, ik gok dat dit voor mijn LPG systeem is?
De kabels die eraan verbonden zijn heb ik nog niet kunnen plaatsen.
Het valt mij wel op dat mijn radio (retrosound san diego) zichzelf afsluit wanneer ik een startpoging doe, mogelijk is dit een elektrisch probleem?
Het lijkt me sterk dat de fout in de stand van de verdeler zit, deze is al meerdere malen met een lamp gecontroleerd.
gr. Marlo
Laatst bewerkt 22-01-2023 13:18 door Marlo van den Maagdenberg.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hanzi 145
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 51
22-01-2023 13:26 - 24-01-2023 11:37 #201850
door Hanzi 145
Beantwoord door Hanzi 145 in topic Lastig koud starten
Dat is een LPG veiligheidsrelais dat je LPG-kleppen sluit als er geen vonk is (= de motor niet loopt).
Zonder die inductiedraad rond je bougiekabel gaat ie op LPG niet starten.
Zonder die inductiedraad rond je bougiekabel gaat ie op LPG niet starten.
Laatst bewerkt 24-01-2023 11:37 door Hanzi 145.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1184
22-01-2023 13:33 #201852
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Lastig koud starten
Nog even een paar aanvullende "domme" vragen.
Is perongelijk de volgorde van je bougiekabels verwisseld? Ontstekingsvolgorde is 1342, rotor draait linksom.
Krijgt je ECU en andere elektronica wel spanning tijdens het starten?
Is perongelijk de volgorde van je bougiekabels verwisseld? Ontstekingsvolgorde is 1342, rotor draait linksom.
Krijgt je ECU en andere elektronica wel spanning tijdens het starten?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marlo van den Maagdenberg
- Junior lid
Minder
Meer
- Berichten: 22
22-01-2023 13:46 #201853
door Marlo van den Maagdenberg
Beantwoord door Marlo van den Maagdenberg in topic Lastig koud starten
Zeker geen domme vragen.
De kabels zitten op de juiste volgorde, die fout heb ik al eerder gemaakt.
Ik ga de tweede vraag nalopen, de ecu en andere elektronica zitten naar mijn weten direct op de accu.
gr. Marlo
De kabels zitten op de juiste volgorde, die fout heb ik al eerder gemaakt.
Ik ga de tweede vraag nalopen, de ecu en andere elektronica zitten naar mijn weten direct op de accu.
gr. Marlo
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.