123 ontsteking in een Amazon

Lees meer
04-05-2011 20:25 #102630 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic 123 ontsteking in een Amazon
In een andere, wat oudere post komt ter sprake dat een 123 ontsteking het wel eens plotseling wil begeven. Sommigen kunnen daarvan getuigen. Ik heb dat altijd toegeschreven aan de combinatie met oude bobines, maar sinds vandaag weet ik dat dat niet de enige oorzaak hoeft te zijn.
In oktober 2008 heb ik een nieuwe 123 ontsteking gemonteerd op de B18A in mijn Amazon, tesamen met een nieuwe bobine (de bekende "blauwe" Bosch). Een perfect lopende en startende motor was het gevolg. Tot vanmiddag.... Na 2,5 jaar en 27.000 km begaf het ding het onder het rijden van het ene op het andere moment op 5 km van huis. Drie uren later was ik weer thuis dankzij een sleep van de wegenwacht. Naar mijn idee kan die Bosch bobine niet de oorzaak zijn geweest, m.a.w. de bedrijfszekerheid van zo'n 123 ontsteking moet helaas sterk in twijfel worden getrokken, moet je dan toch concluderen.
Wat dat betreft heb ik veel betere ervaringen met een Lumenition ontsteking op een andere klassieker, dat werkt al 15 jaar probleemloos.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-05-2011 19:56 #102817 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic 123 ontsteking in een Amazon
Nu het schaamrood op mijn kaken weer wat begint af te zwakken :oops: , is het hoog tijd voor een rectificatie. Met de 123 ontsteking bleek niets mis... Maar het heeft wel even geduurd voordat de werkelijke oorzaak van het probleem boven water was. Op het verkeerde been gezet door de wegenwacht, die met opmerkingen als "inderdaad een zwakke vonk, meneer" en "hij krijgt wel benzine" mijn vermoeden dat de 123 ontsteking het had begeven er alleen maar sterker op had gemaakt. Dus de originele verdeler weer gemonteerd, bobine vervangen, rotor vervangen, maar starten ho maar, terwijl ik mij afvroeg of je de vonk nu inderdaad zwak moest noemen.
Ook met professionele hulp kwam de oplossing niet direct, totdat ik het advies kreeg om het luchtfilter (K&N) eens te verwijderen, want toen kwam de oorzaak letterlijk in zicht. De klemplaten van het K&N filter waren destijds geleverd met geleidebussen voor de bevestigingsbouten. Van die bouten was er eentje losgeraakt, waardoor de geleidebus in de carburateur was geschoten en de zuiger van de Stromberg blokkeerde in zijn hoogste stand :geek: . Filter dus maar weer gemonteerd zonder die geleidebussen, de 1-2-3 weer teruggeplaatst, starten en lopen als een naaimachine. Ter lering ende vermaeck... :mrgreen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sven Hakbijl (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-05-2011 21:28 #102823 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic 123 ontsteking in een Amazon
Toch respect en bedankt dat je de schaamte kon overwinnen. Mijn 123 dateert ook vna 2008 en ik begon me al zorgen te maken na jouw verhaal. Ben nu weer gerustgesteld en stap met een gerust hart weer in de Katterug om een lekker eindje te rijden!

Groet, Sven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.