Afslaan en inhouden bij warme motor

Lees meer
27-11-2007 20:26 #87520 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Afslaan en inhouden bij warme motor
kan ook zijn dat benzineleiding bij vertrek aan benzinetank
op willekeurige, onvoorspelbare, tijdstippen verstopt geraakt door groter
object (stuk vuil zoals roestige schilfer(s), afgescheurde dichting,
bout, of iets dergelijks). Eens doorblazen van leiding in richting van
tank kan misschien vuil terug naar andere plaats sturen, en aldus mankement
tijdelijk verhelpen. Om tank te reinigen kan geprobeerd worden deze uit auto
te halen, en leeg maken door ofwel uitdraaien van plug onderaan, ofwel
laten leeglopen door vulopening. Daarbij genoeg schudden om ev. aanwezig
vuil zwevend in benzine te houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-11-2007 20:51 #87519 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Afslaan en inhouden bij warme motor
zou oorzaak van probleem toch bij benzinetank liggen, dan kan
binnenkant van tank ook beschermd/behandeld worden tegen bvb. verder
ontstaan en afschilferen van roestige stukken (met soms lekken als gevolg),
zie bvb. bij "benzinetank behandelen" van Ben van Ravenswaaij (7.7.2005),
"tank inwendig schoonmaken" van Bruno (13.4.2006), enz.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bas Kooijman (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
27-11-2007 22:00 #87518 door Bas Kooijman (GAST)
Beantwoord door Bas Kooijman (GAST) in topic Afslaan en inhouden bij warme motor
<span style="font-weight: bold; font-style: italic;">Van Heiden screef:</span><br style="font-weight: bold; font-style: italic;" /><span style="font-weight: bold; font-style: italic;">Ik twijfel dus nog over de benzinepomp. Hij produceert bij stationair toerental ongeveer 1/8 liter in een minuut. Maar ik vind nergens gegevens hoeveel hij zou moeten leveren, alleen een druk wordt genoemd in het werkplaatshandboek. En ik heb geen manometer natuurlijk.</span>

Ik heb in mijn 164 boekje achterin zowel druk, als liters per minuut staan dacht ik.
Welke auto is het precies en welk blok, inclusief bloktype/bouwjaar?
Ik ben er bijna zeker van, dat ik je kan vertellen hoeveel het moet zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Kees van der Heiden (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-11-2007 09:16 #87517 door Kees van der Heiden (GAST)
Beantwoord door Kees van der Heiden (GAST) in topic Afslaan en inhouden bij warme motor
<p>Ik heb een Duett met een B18A en een Stromberg carb. De auto is uit '60 maar de motor en dergelijke zijn eerder ergens uit eind jaren 60. Ik neem aan dat een B30 uit de 164 precies dezelfde pomp heeft.</p><p> </p><p>Vanavond ga ik even een stukje luchtslang halen zodat ik de verijzingstheorie kan testen. Dan zou ik nog iets met een tijdelijk tankje kunnen proberen evt zelfs met zwaartekracht ipv een pomp om dat uit te sluiten. En anders toch iets met ontsteking?</p><p> </p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-11-2007 09:33 #87516 door Ben Flierman
Beantwoord door Ben Flierman in topic Afslaan en inhouden bij warme motor
<p> </p><p><em>"de benzinepomp. Hij produceert bij stationair toerental ongeveer 1/8 liter in een minuut"</em></p><p><em></em></p><p> </p><p>Lijkt me weinig. Of de oorzaak ligt in de pomp zelf, of een verstopping zul je dus even uit moeten zoeken. Gezien je storingsklachten ligt het probleem duidelijk in de (gebrekkige) aanvoer van de brandstof. Ik zou dus de ontsteking met rust laten. Ook testen met een luchtslang tbv de eventueel bevriezen vd carburateur lijkt me zinloos. Zoek het in de pomp en/of de aanvoerleiding.</p><p> </p><p>Succes, Ben</p>

tinustuning.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Michiel Helsloot (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-11-2007 09:44 #87515 door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic Afslaan en inhouden bij warme motor
<p>1/8 liter per minuut is wat weinig. </p><p>Aangenomen dat de motor 1 op :8 loopt, kan je dan maximaal 1 km per minuut = 60km per uur rijden. Daarna wordt er niet meer voldoende brandstof aangevoerd en zal de motor inhouden.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Kees van der Heiden (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-11-2007 10:00 #87514 door Kees van der Heiden (GAST)
Beantwoord door Kees van der Heiden (GAST) in topic Afslaan en inhouden bij warme motor
<p>Nou heb ik bij stationair toerental gemeten. Ik heb er eigenlijk niet op gelet of het beter wordt als ik meer toeren draai. 1/8 lpm is inderdaad te weinig als je bijv 120 rijdt bij een verbruik van 1:10. Maar dan draait de motor wel een beetjes sneller. Maar ik weet dus niet of een sneller pompritme bij deze pompjes ook een hoger debiet levert.</p><p> </p><p>Maar ik zal eens testen of het beter wordt als ik uit een jerrycan aanzuig.</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-11-2007 12:18 #87513 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Afslaan en inhouden bij warme motor
<p><em>"Dan zou ik nog iets met een tijdelijk tankje kunnen proberen evt zelfs met
zwaartekracht ipv een pomp om dat uit te sluiten"</em></p><p> </p><p>let in dat geval toch op toegenomen brandgevaar wanneer tankje los
bevestigd in motorcompartiment hangt, of ev. op passagiersplaats vast
gehouden wordt door helper.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bas Kooijman (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
28-11-2007 13:27 #87512 door Bas Kooijman (GAST)
Beantwoord door Bas Kooijman (GAST) in topic Afslaan en inhouden bij warme motor
Helaas staat de duett niet in mijn database, maar ik verwacht dat de brandstofdruk bij een B20A/B op zijn minst gelijk of meer zal zijn dan bij de B18.
Volgens mijn gegevens is de aanvoerdruk van de brandstofpomp: <span style="font-weight: bold;">0,11 tot 0,25 bar</span>. (met stromberg)
Ter vergelijk:
Een 164 met B30A blok: 2 bar
mijn 164 met B30E blok: ook 2 bar
bij een B20E/F geldt ook: 2 bar

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe je dat gemeten hebt. Hoe kan jouw motor stationair blijven draaien als de pompaanvoer los ligt?

Een brandstofdrukmetertje is echt wel makkelijk hoor, kost ergens rond de 20 euri, schroef je er tussen en je weet waar je aan toe bent.
Of ze dezelfde pomp hebben (de 164 en Duett) weet ik niet, maar gezien het behoorlijke drukverschil, neem ik aan van niet.)

Ohja, ik zou het bijna vergeten: Het werkplaatshandboek zegt over mijn 164, dat de pomp gecontrolleerd kan worden door hem aan te sluiten en te meten hoeveel peut hij eruit spuugt per minuut, in een fles opgevangen oid.
Waarden: 100dm3/uur oftewel 26,4US-gallons per uur.
Omgerekend is dat 0,44 US-gallon per uur en dus net iets meer dan 2 liter per minuut.
aangezien dat volgens bovenstaande gegevens bij 2 bar gebeurd, en jouw pomp tussen de 0,11 en 0,25 bar zou moeten leveren, is dat dus een hoeveelheid van (grofweg) tussen de 0,2 en 0,5 liter per minuut.
Jouw constatering was dus zo slecht nog niet, maar dan moet de flow wel verdubbellen bij belasting, als ie namelijk 1/8 liter per minuut blijft, is het inderdaad niet goed.

Kun je hier wat mee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Kees van der Heiden (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-11-2007 15:31 #87511 door Kees van der Heiden (GAST)
Beantwoord door Kees van der Heiden (GAST) in topic Afslaan en inhouden bij warme motor
<p>Dat meten is erg makkelijk hoor. Je trekt de slang van de carburateur, hangt hem in een fles en start de motor. Na een minuutje kijk je dan eens hoeveel er in de fles zit. Er zit natuurlijk nog benzine in de vlotterkamer en zo gauw is die niet leeg gelukkig.</p><p>1/8 lpm lijkt mij inderdaad te weinig. Op een duitse site las iets over 1 lpm, maar er stond ook niet bij welk toerental. Ik denk dat jij een electrische pomp hebt, gezien de hoge druk. Ik heb nog de oude getrouwe mechanische pomp die aan de zijkant van het motorblok zit en door de nokkenas aangedreven wordt. </p><p>Ik ga vanavond nog eens meten. Desnoods zoek ik de oude pomp weer op. Die had alleen maar last van flinke olielekkage.</p><p> </p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.