OPGELOST: B20 met dubbele SU HIF6 – start direct maar neemt geen gas aan

• M. te Dorsthorst
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
09-08-2026 17:25 #1481578 door M. te Dorsthorst
Beantwoord door M. te Dorsthorst in topic B20 met dubbele SU HIF6 – start direct maar neemt geen gas aan
Toch blijf ik dit een rare passage vinden: 

Om de puntjes verdeler goed in te kunnen bouwen moest de klem die op het blok geschroefd zit omgekeerd worden (omdat anders het vacuüm potje tegen het blok aankwam bij afstellen). Maar nu zit de bougiekabel van cilinder 1 heel strak.

Het verdraaien van de klem zou toch niet moeten leiden tot het strak staan van een bougiekabel. ook niet bij het verdraaien van 10-20 graden van de ontsteking. 
Als de draairichting van de ontsteking tegen de klok is mee genomen, en de volgorde  1-3-4-2 is. 
ben je dan wel bij de juiste cylinder aan het tellen? Nr 1 is altijd aan de voorzijde. Dus de eerste als je voor de motorkap staat. 

(dit spreekt er overigens tegen dat het de onsteking zou zijn: Helaas niet, alles afgesteld op tegen de klok in, kabels op de juiste manier aangesloten en bougie 1 vonkt precies bij 10 graden voor bdp (compressieslag) als ik de motor met contact aan ronddraai.) 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Derk Idsardi
  • Moderator
  • Moderator
Meer
09-08-2026 17:50 #1481579 door Derk Idsardi
Heb je het al geprobeerd zonder vacuumslang?
Als hij dan wel in toeren wil verhogen, kan het in de vervroeging zitten.

Bij mij was het zo dat er te veel speling op de draaiende grondplaat zat. Bij gasgeven ging deze iets omhoog en veroorzaakte kortsluiting bij de aansluiting van de condensator.

Amazon Combi 1965
Amazon 1962

Forummoderator

• Marcel Brounne
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
09-08-2026 18:20 #1481580 door Marcel Brounne
Vacuumslang is afgekoppeld en afgedopt.

• Derk Idsardi
  • Moderator
  • Moderator
Meer
09-08-2026 18:35 #1481581 door Derk Idsardi
Helaas....

Amazon Combi 1965
Amazon 1962

Forummoderator

• Johan Geers (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
10-08-2026 01:04 #1481590 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic B20 met dubbele SU HIF6 – start direct maar neemt geen gas aan
Ik weet niet wat voor merk de Bobine is maar goed merken zijn Bosch, New Era, Denso, Delphi, NGK, Lucas en Hitachi.
Als er een ander merk of naamloos op zit neem van mij aan, dat is brandhout.
Circuit b.v. is zo een merk, ik ben daar ook mee aan de slag geweest het doet alles behalve iets goed.
Ik ben ook met wat merkloos spul aan de slag geweest ellemaal elende.
Ik heb er nu New Era op zitten en die doet het goed. 

Wat dat goedkoop/merkloos spul is, de bobine wordt niet goed opgeladen de tijd tussen twee vonken is te kort.
Als je met de hand probeert lijkt het allemaal goed maar zodra je start dikke ellende.

succes

Johan Geers

• Marcel Brounne
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
10-08-2026 15:54 #1481591 door Marcel Brounne
Weer een stapje verder: de tijdelijke bobine was niet goed. Secundaire weerstand 0,5 Ohm. De oorspronkelijke 123ignition bobine weer aangesloten: motor start weer (binnen 1/4 omwenteling zelfs). Ik heb de ontsteking op het gehoor verdraaid zodat de motor zo hoog mogelijk stationair draaide. Dat blijkt nu bij 1100 toeren 25 graden voorontsteking te zijn. 

Het volgende probleem dat ik ook al had bij de 123 ignition: als ik langzaam een beetje gas geef (bv 2000 rpm), dan gaat de motor schudden en hoor ik knetteren in de uitlaat (klinkt als te arm). Als ik snel gas geef, geen probleem. Het mengsel is dus te arm boven stationair. Ik heb rode veren (nieuw), SAE 20 olie en de zuigers liften even veel (ongeveer 4 mm in dit geval) en tegelijk. Er zitten nu KN naalden in, ik heb nog reserve naalden van het type AAH. Het vlotterniveau is 1 mm onder het deelvlak als de carburateurs op zijn kop staan. 
Ik verdenk ook een vacuumlek of het PCV systeem, al heb ik de restrictor er in zitten (en afgedopt).

Deze arme situatie leidt onder belasting tot ernstig stotteren. Het lijkt dan op brandstoftekort omdat het vanaf dan niet meer weggaat. Ik kan dan alleen met constant gas langzaam verder rijden. 

De temperatuur loopt ook snel op, dat lijkt ook op een arm mengsel te duiden.

Ik hoor graag jullie ideeën.

Bijlagen:

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-08-2026 16:51 - 10-08-2026 16:52 #1481592 door Tom Steverink
Ik zie nergens dat je hebt gecontroleerd op valse lucht? Heb je dat al gedaan?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Laatst bewerkt 10-08-2026 16:52 door Tom Steverink.

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-08-2026 21:12 #1481597 door Han Misdom
Schudden bij langzaam een beetje gas geven is een synchronisatieprobleem van de carburateurs.

Een 123 bobine met contactpunten gaat niet lang goed, contactpunten zullen snel inbranden (een paar duizend km)

Mijn temperatuurmeter staat ook altijd zo hoog dus dat is niet direct een indicatie van een te arm mengsel. 

Dat je motor meteen aanslaat duidt eerder op een te rijk mengsel. 

• Marcel Brounne
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
10-08-2026 21:33 #1481598 door Marcel Brounne
De carburateurs zijn gesynchroniseerd. Ik heb daar een apparaatje voor.

Ik zit nu op het spoor dat de vlotterkamers niet goed ontluchten. Ik heb bij de revisie van de carburateurs de ‘hot start valve’ dichtgemaakt met een plaatje en een pakking. Maar nu lees ik dat de vlotterkamer via deze hot start valve ontlucht… iemand daar meer ervaring mee?

• Johan Geers (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
11-08-2026 01:07 #1481599 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic B20 met dubbele SU HIF6 – start direct maar neemt geen gas aan
Boven in de vlotterkamers zit een klein gaatje dat moet wel open zijn anders kan de lucht/benziendamp niet weg en bij een te hoog vlotterniveau gaat daar de benziene naar buiten.
De KN naalden zijn de juiste voor een B20.
Voor mij SU carburators ze zjijn net zo simpel als een waterkraan.
Ik heb er missschien ten overvloede nog een beschrijving bij gedaan van hoe de SU af te stellen.

succes

m.vr.gr.

Johan Geers
Bijlagen: