Motor schokt soms
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
07-06-2026 22:40 - 07-06-2026 22:40 #1481038
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Motor schokt soms
Hoi Marijn als er een gereviseerde dynamo op zit dan vind ik de spanning erg laag, nog steeds. Bij ongeveer 1500 toeren moet hij boven de 14 volt zitten. En daar hoef je geen half uur voor te rijden. Kun je de spanning ook meten rechtstreeks aan de Dynamo? De kans is klein maar als je nog de originele dikke bedrading heb kan er ook best veel veel weerstand in de bedrading zitten (na 50 jaar). Zeker als de draad vanaf de dynamo naar de startmotor loopt en vanaf de startmotor naar de accu ,
Succes met zoeken, Hans
Succes met zoeken, Hans
Laatst bewerkt 07-06-2026 22:40 door Hansw. Reden: Aanvulling
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
22-06-2026 10:12 #1481150
door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Motor schokt soms
Het blijft puzzelen, ook na een aantal ritten blijft de spanning zo'n 12,5V bij stilstand en zo'n 13,5V bij draaiende motor.
Met een nieuwe accu en dynamo zal het probleem niet door te lage spanning komen, dus ga ik toch verder zoeken in de ontsteking.
Ik heb gisteren de bougies vervangen door 4 nieuwe, maar dat heeft het probleem helaas ook niet opgelost. Hij 'hikt' niet vaak, maar toch een keer of 3 op een rit van een uur. De bobine had ik al eerder gedaan. Dus blijven over de bougiekabels, rotor/verdelerkap en de ontsteking zelf? Daar ga ik dan volgend weekend mee aan de slag.
Met een nieuwe accu en dynamo zal het probleem niet door te lage spanning komen, dus ga ik toch verder zoeken in de ontsteking.
Ik heb gisteren de bougies vervangen door 4 nieuwe, maar dat heeft het probleem helaas ook niet opgelost. Hij 'hikt' niet vaak, maar toch een keer of 3 op een rit van een uur. De bobine had ik al eerder gedaan. Dus blijven over de bougiekabels, rotor/verdelerkap en de ontsteking zelf? Daar ga ik dan volgend weekend mee aan de slag.
- Jan van Vliet
- Elite lid
-
Minder
Meer
22-06-2026 22:52 #1481156
door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic Motor schokt soms
Hallo Marijn
Ik heb zo'n probleem ook eens gehad bij een compleet recent gereviseerde pv444. Een tijdje mooi soepel lopen zonder misslag
en opeens een hik waarna hij weer prima verder liep. Dit herhaalde zich enkele dagen daarna nogmaals.
Totdat ik een keer stopte en hem niet meer gestart kreeg. Uiteindelijk zag ik het koolstiftje uit de nieuwe verdelerkap in
de ontsteking liggen. Nadat ik het stiftje terug in de kap had gedrukt liep de auto weer prima om niet meer te hikken.
Omdat ik de kap bleef wantrouwen heb ik er vervolgens een nieuwe in gezet en nooit meer een hikprobleem gehad.
Ik heb zo'n probleem ook eens gehad bij een compleet recent gereviseerde pv444. Een tijdje mooi soepel lopen zonder misslag
en opeens een hik waarna hij weer prima verder liep. Dit herhaalde zich enkele dagen daarna nogmaals.
Totdat ik een keer stopte en hem niet meer gestart kreeg. Uiteindelijk zag ik het koolstiftje uit de nieuwe verdelerkap in
de ontsteking liggen. Nadat ik het stiftje terug in de kap had gedrukt liep de auto weer prima om niet meer te hikken.
Omdat ik de kap bleef wantrouwen heb ik er vervolgens een nieuwe in gezet en nooit meer een hikprobleem gehad.
- Hans Beex
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2026 18:19 #1481189
door Hans Beex
Beantwoord door Hans Beex in topic Motor schokt soms
Hi Marijn, zag je probleem op het forum. Zelf iets soortgelijks gehad. Diverse componenten vervangen, niets hielp. Totdat ik de condensator verving. Sindsdien geen probleem meer en een heleboel goede spareparts op stock. Oplossing van vervanging condensator werd al door ander lid aangedragen; had je iets gedaan met die tip? Voor de kosten hoef je het niet te laten. Succes met het oplossen.
28-06-2026 09:43 #1481196
door Marijn de Koning
Bedankt Jan en Hans voor de suggesties.
Verdelerkap heb ik al eens bekeken, maar voor de zekerheid zal ik m binnenkort ook vervangen om te kijken of dat nog scheelt.
Condensator zal het niet zijn want die zit er niet op, ik rij met een 123 ontsteking.
Groeten Marijn
Verdelerkap heb ik al eens bekeken, maar voor de zekerheid zal ik m binnenkort ook vervangen om te kijken of dat nog scheelt.
Condensator zal het niet zijn want die zit er niet op, ik rij met een 123 ontsteking.
Groeten Marijn
12-07-2026 10:50 #1481305
door Marijn de Koning
We zijn weer een paar weken verder en het probleem lijkt eindelijk opgelost, nu al een paar ritten zonder 'hik' gehad.
Ik heb alle ontstekings onderdelen omstebeurt vervangen om te testen waar het probleem zat. Uiteindelijk heeft het vervangen van de 123 ontsteking voor een ander gebruikt exemplaar wat ik nog als reserve had liggen het probleem opgelost.
Daarnaast bleef de spanning wel wat aan de lage kant ondanks nieuwe dynamo en accu. Uiteindelijk bleek daat het probleem te zitten in de multimeter, die gaf ongeveer 1 volt te weinig aan. Maar daar kwam ik pas achter nadat ik een nieuwe multimeter had gekocht.
Ik vraag me nu nog wel af wat er nou mis is met de oude 123 ontsteking, aangezien hij op een uur rijden maar 2 of 3 vonkjes lijkt te missen. Ik zal mij de fabrikant eens vragen of zij een idee hebben, en of hij nog gerepareed zou kunnen worden.
Ik heb alle ontstekings onderdelen omstebeurt vervangen om te testen waar het probleem zat. Uiteindelijk heeft het vervangen van de 123 ontsteking voor een ander gebruikt exemplaar wat ik nog als reserve had liggen het probleem opgelost.
Daarnaast bleef de spanning wel wat aan de lage kant ondanks nieuwe dynamo en accu. Uiteindelijk bleek daat het probleem te zitten in de multimeter, die gaf ongeveer 1 volt te weinig aan. Maar daar kwam ik pas achter nadat ik een nieuwe multimeter had gekocht.
Ik vraag me nu nog wel af wat er nou mis is met de oude 123 ontsteking, aangezien hij op een uur rijden maar 2 of 3 vonkjes lijkt te missen. Ik zal mij de fabrikant eens vragen of zij een idee hebben, en of hij nog gerepareed zou kunnen worden.