Motor schokt soms
- Johan Geers (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
21-05-2026 00:12 #1480939
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Motor schokt soms
IK zou eens naar de dynamo kijken, daar lijkt mij iets niet goed.
succes
Johan Geers
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Patrick Smans
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-05-2026 06:28 #1480940
door Patrick Smans
Beantwoord door Patrick Smans in topic Motor schokt soms
Ik heb een paar jaar geleden een vergelijkbaar probleem gehad, dat bleek toen de kabel van bobine naar verdeler te zijn die als alles goed warm was niet meer goed verbinding maakte waardoor de motor onregelmatig ging lopen. Die kabel vervangen door een uit een oude set bougiekabels en toen was het probleem weg (en daarna alle bougiekabels vervangen voor een nieuwe set en de nog goede oude kabels in de kofferbak gelegd).
26-05-2026 11:17 #1480956
door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Motor schokt soms
Afgelopen Pinksterweekend met de auto weggeweest, dus nu weer wat nieuwe ervaring.
Ik kan inmiddels met zekerheid zeggen dat de andere bobine het probleem niet heeft opgelost, de auto blijkt af en toe een hik geven. Meestal maar eentje, soms een paar kort achter elkaar.
Ik heb de auto een aantal uur aan de lader gehangen. In het begin was het voltage iets onder de 12, met de lader er net op iets boven de 12 dus vergelijkbaar als met draaiende motor. Als ik de lader er dan een hele nacht op laat staan krijgt hij het voltage wel steeds hoger, uiteindelijk rond de 15V met lader er op en zo’n 13,6V zodra de lader er af is.
Als ik de auto dan een tijdje stil laat staan zakt de spanning wel weer snel weg. In de eerste paar uur al van 13,6 naar 13V, en in 24u naar ongeveer 12V. Als ik na het laden meteen ga rijden heb ik na een rit van ongeveer een uur nog zo’n 13,1V over.
Mijn voorlopige conclusie is daarom dat de accu niet goed meer is, maar ook dat dit het probleem niet helemaal kan verklaren. Want op die laatste rit had ik na afloop nog steeds 13,1V over en dat zou denk ik toch genoeg moeten zijn voor de ontsteking?
Ik kan inmiddels met zekerheid zeggen dat de andere bobine het probleem niet heeft opgelost, de auto blijkt af en toe een hik geven. Meestal maar eentje, soms een paar kort achter elkaar.
Ik heb de auto een aantal uur aan de lader gehangen. In het begin was het voltage iets onder de 12, met de lader er net op iets boven de 12 dus vergelijkbaar als met draaiende motor. Als ik de lader er dan een hele nacht op laat staan krijgt hij het voltage wel steeds hoger, uiteindelijk rond de 15V met lader er op en zo’n 13,6V zodra de lader er af is.
Als ik de auto dan een tijdje stil laat staan zakt de spanning wel weer snel weg. In de eerste paar uur al van 13,6 naar 13V, en in 24u naar ongeveer 12V. Als ik na het laden meteen ga rijden heb ik na een rit van ongeveer een uur nog zo’n 13,1V over.
Mijn voorlopige conclusie is daarom dat de accu niet goed meer is, maar ook dat dit het probleem niet helemaal kan verklaren. Want op die laatste rit had ik na afloop nog steeds 13,1V over en dat zou denk ik toch genoeg moeten zijn voor de ontsteking?
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-05-2026 12:36 #1480957
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Motor schokt soms
Hallo Marijn,
dat de gemeten spanning te laag zou zijn voor de ontsteking verwacht ik niet, weliswaar niet met een Volvo maar ik had eens een zo lege accu dat de radio stiller werd als ik geremd heb (het brandende remlicht liet de spanning blijkbaar te laag voor de radio worden) maar de auto liep nog steeds normaal (snelweg).
Als er kort durende sluitingsproblemen in de accu zouden zijn zou ik het me wel kunnen verklaren.
Ik ken iemand die eens een ontstekingsmeter voor tijdens het rijden aangesloten gekregen heeft van een garage (afleesbaar voor de ruit vast getaped) zodat hij tijdens het rijden kon zien of bij haperende motor dan de ontsteking ook haperde (ik weet niet meer zeker wat ingesteld werd, ik geloof het toerental dat met een inductieklem om een bougiekabel gemeten werd), maar dan moet het lang genoeg duren dat men erop kijken kan.
groeten,
Rudi
dat de gemeten spanning te laag zou zijn voor de ontsteking verwacht ik niet, weliswaar niet met een Volvo maar ik had eens een zo lege accu dat de radio stiller werd als ik geremd heb (het brandende remlicht liet de spanning blijkbaar te laag voor de radio worden) maar de auto liep nog steeds normaal (snelweg).
Als er kort durende sluitingsproblemen in de accu zouden zijn zou ik het me wel kunnen verklaren.
Ik ken iemand die eens een ontstekingsmeter voor tijdens het rijden aangesloten gekregen heeft van een garage (afleesbaar voor de ruit vast getaped) zodat hij tijdens het rijden kon zien of bij haperende motor dan de ontsteking ook haperde (ik weet niet meer zeker wat ingesteld werd, ik geloof het toerental dat met een inductieklem om een bougiekabel gemeten werd), maar dan moet het lang genoeg duren dat men erop kijken kan.
groeten,
Rudi
- Reinier Verbeek
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
26-05-2026 12:46 #1480958
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Motor schokt soms
Accu spanning is zeker te laag. Nieuwe of (zeker) goede andere accu er voor in de plaats en dan kijken of het weg blijft. Volgens mij is de 123 wel gevoelig(er) voor te lage spanning.
Succes reinier
Succes reinier
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-05-2026 13:39 #1480959
door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Motor schokt soms
Ervaring met 123 en te lage accuspanning heb ik niet, de auto had een conventionele ontsteking.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-05-2026 14:35 #1480960
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Motor schokt soms
Tijdens het starten zeker in de winter, heb je soms nog maar 10V of nog minder. Een 123 doet het dan nog uitstekend. Dus hopelijk is hiermee de discussie "123 doet het niet op lage accuspanning" naar het rijk der fabelen verwezen.
Dat de accu niet okselfris is staat buiten kijf.
Een gezonde accu geeft in rust ca. 12.8V.
Ik zou zo snel mogelijk de accu vervangen. Waar ik namelijk bang voor ben zijn piekspanningen. Door het geschakel van de spanningsregelaar van de dynamo ontstaan er kortdurende piekspanningen ( korter dan 0,01 sec, die kun je met een universeelmeter niet meten). Een goede accu filtert deze pieken weg, een slechte accu krijgt dit niet meer voor elkaar.
De elektronica van een 123 ontsteking zou door deze spanningspieken van slag kunnen geraken.
Dat de accu niet okselfris is staat buiten kijf.
Een gezonde accu geeft in rust ca. 12.8V.
Ik zou zo snel mogelijk de accu vervangen. Waar ik namelijk bang voor ben zijn piekspanningen. Door het geschakel van de spanningsregelaar van de dynamo ontstaan er kortdurende piekspanningen ( korter dan 0,01 sec, die kun je met een universeelmeter niet meten). Een goede accu filtert deze pieken weg, een slechte accu krijgt dit niet meer voor elkaar.
De elektronica van een 123 ontsteking zou door deze spanningspieken van slag kunnen geraken.
- Hans Van Kralingen
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
28-05-2026 10:09 #1480976
door Hans Van Kralingen
Beantwoord door Hans Van Kralingen in topic Motor schokt soms
Ik heb een 142, gewoon met puntontsteking, en had ongeveer dezelfde problemen: de motor viel uit en schokte tijdens het rijden op de snelweg.Ik heb ook van alles geprobeerd; soms was het probleem weg en ineens was het er weer. Tot het op een gegeven moment heel erg werd: zelfs knallen uit de uitlaat en heel schokkerig naar huis gereden. Uiteindelijk bleek de condensator de boosdoener te zijn. Deze vervangen en hij loopt weer als een zonnetje. Waarschijnlijk was de condensator al op zijn eind en heeft hij het toen ineens helemaal begeven. Succes ermee! Groet, Hans
- Bart Jungerius
-
- Platinum lid
-
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
28-05-2026 16:40 #1480978
door Bart Jungerius
Beantwoord door Bart Jungerius in topic Motor schokt soms
Ik verwacht morgen (eigenlijk vandaag, maar ja druk etc) een nieuwe accu voor de 245.
Symptomen: auto startte niet meer op LPG, waar die anders beter op startte en liep dan op benzine.
Op benzine wilde hij wel starten.
Ik verdacht eerst LPG relais, maar die werkt, er kwam gas bij contact aan. Maar niet bij proberen door te starten.
Na wat puzzelen zag ik dat de accuspannning aanvaneklijk redelijk leek, maar bij start tot ca 6-7V wegzeakte. Waarschijnlijk te weinig om de LPG kleppen en toebehoor te bedienen.
De huidige accu is pas 2,5 jaar oud, dus ik verdacht deze niet direct. Maar met lader aangesloten ging starten juist weer wel, ook op LPG.
Hopelijk morgen opgelost met verse accu....
Moraal van het verhaal: eens met eerdere conclusies: accu is verdachte no 1!
Waarbij de opmerking dat Voltjes alleen ook niet alles zeggen, hij moet ook bij starten de amperes kunnen leveren voor startmotor, bobine, (dagrj)verlichting en dus de LPG kleppen.
Symptomen: auto startte niet meer op LPG, waar die anders beter op startte en liep dan op benzine.
Op benzine wilde hij wel starten.
Ik verdacht eerst LPG relais, maar die werkt, er kwam gas bij contact aan. Maar niet bij proberen door te starten.
Na wat puzzelen zag ik dat de accuspannning aanvaneklijk redelijk leek, maar bij start tot ca 6-7V wegzeakte. Waarschijnlijk te weinig om de LPG kleppen en toebehoor te bedienen.
De huidige accu is pas 2,5 jaar oud, dus ik verdacht deze niet direct. Maar met lader aangesloten ging starten juist weer wel, ook op LPG.
Hopelijk morgen opgelost met verse accu....
Moraal van het verhaal: eens met eerdere conclusies: accu is verdachte no 1!
Waarbij de opmerking dat Voltjes alleen ook niet alles zeggen, hij moet ook bij starten de amperes kunnen leveren voor startmotor, bobine, (dagrj)verlichting en dus de LPG kleppen.
07-06-2026 18:58 #1481033
door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Motor schokt soms
Bedankt voor het meedenken allemaal!
Ik heb inmiddels de accu vervangen door een nieuwe. Helaas bleef het probleem van de af en toe hikkende motor. Ook vond ik de spanning nog steeds niet denderend, een krappe 12V na stilstand, wat hoger met draaiende motor maar bij lange na geen 14V. Dus vandaag ook de dynamo vervangen door een nieuwe. Nu is de spanning beter, na een rit van een uur op de snelweg was het met draaiende motor 13,5V en met stilstaande motor 12,5V. Het verbaast me wel dat het geen 15V is met draaiende motor. Zijn dat dan verliezen door weerstand? Of duurt het wat langer voor de accu weer helemaal vol is? Op de terugweg dacht ik helaas wel nog een keer een hikje te voelen, maar weet het niet helemaal zeker. Dus nog even afwachten of het probleem nu wegblijft.
Ik heb inmiddels de accu vervangen door een nieuwe. Helaas bleef het probleem van de af en toe hikkende motor. Ook vond ik de spanning nog steeds niet denderend, een krappe 12V na stilstand, wat hoger met draaiende motor maar bij lange na geen 14V. Dus vandaag ook de dynamo vervangen door een nieuwe. Nu is de spanning beter, na een rit van een uur op de snelweg was het met draaiende motor 13,5V en met stilstaande motor 12,5V. Het verbaast me wel dat het geen 15V is met draaiende motor. Zijn dat dan verliezen door weerstand? Of duurt het wat langer voor de accu weer helemaal vol is? Op de terugweg dacht ik helaas wel nog een keer een hikje te voelen, maar weet het niet helemaal zeker. Dus nog even afwachten of het probleem nu wegblijft.