na dieselen

  • Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-02-2011 18:27 #100287 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic na dieselen
Nouja, direct aanraden; het is nooit verkeerd. Maar mijn antwoord was er meer één op jouw vraag wat een hoger octaangetal betekent. Eeen hoger octaangetal wordt meestal gekozen om pingelen te voorkomen bij hoger gecomprimeerde motoren. Niet specifiek om nadieselen te voorkomen.
Nadieselen zou bijvoorbeeld aan de warmtegraad van de bougies kunnen liggen. Voor LPG worden regelmatig wat "koudere" bougies gebruikt dan voor motoren die alleen op benzine rijden. Een oorzaak kan ook zijn dat de ontsteking niet goed staat afgesteld. Of dat het mengsel wat te arm is afgesteld waardoor de temperatuur hoger wordt. Alles moet gewoon in orde zijn. Ook wanneer je zegt ik vermoed dat de originele pakking er nog inzit is dit niet een feit. Je weet het niet zeker. Pas als je alles zeker weet en zaken kunt uitsluiten kun je een oorzaak aanwijzen.
Maar als jouw ervaring is dat de auto op RON 98 beter loopt en geen last heeft van nadieselen, zou ik dat gewoon doen. Wel goed zoeken, want zoals Siang zegt wordt het steeds moeilijker te vinden. Helaas is Shell V-Power in Nederland ook gewoon RON 95.......
Groet, Sven

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-02-2011 18:50 #100290 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic na dieselen
BP ultimate zou 98 moeten zijn volgens hun site...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-02-2011 01:47 #100305 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic na dieselen
Kan iemand mij uitleggen welke invloed het tijdstip van de voorontsteking op nadieselen heeft?
Mijn idee is dat wanneer het contact af gaat er GEEN ontsteking meer is, dus vroeg of laat zetten maakt dan niks meer uit zou ik zo denken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-02-2011 16:27 #100316 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic na dieselen
Wat ik nog mis in de antwoorden: koolaanslag in de verbrandingsruimtes.
Vooral als de auto lang te rijk heeft gestaan, zet zich veel kool af en die gloeit na en werkt dan als ontsteking.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-02-2011 17:44 #100318 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic na dieselen
Nou, Tom, helemaal in het begin van dit lijntje was er al over geschreven. En omdat de vraagsteller schrijft dat hij een voor LPG aangepaste kop heeft, nam ik aan dat hij voornamelijk op LPG rijdt. LPG geeft nauwelijks koolaanslag. Eigenlijk zijn alle oorzaken wel zo'n beetje aan de orde geweest. Denk ik.

Groet, Sven

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-02-2011 18:33 #100319 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic na dieselen
Oké, sorry, daar heb ik dus overheen gelezen.

(EDIT: het wordt zelfs drie keer genoemd.....oh, oh.)

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-02-2011 17:39 #100360 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic na dieselen
Ach, Tom, geen probleem toch?
Groet, Sven

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD