na dieselen

• jan van engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2010 15:55 #49141 door jan van engelen (GAST)
na dieselen is gemaakt door jan van engelen (GAST)
Beste mensen laat ik me eerst even voorstellen.
Mijn naam is Jan van Engelen en sinds 2 maanden bezit ik een Amazon van 1967 met de kleur lichtblauw nummer 95.

Nu heb ik een vraag:Als de motor warm is en ik hem uitzet blijft hij even na dieselen.Ik tank euro95.Wat kan de oorzaak zijn?

Ontsteking staat op 10 graden (heb ik hier opgezocht) punten staan op 0,4mm luchtfilter is schoon.Ik heb de ontsteking eerst op 14 graden gehad,deed hij hetzelfde.Ook wat later dan 10 graden zetten lost het niet op.Gemiddeld verbruik is 1 op 9,7 km.

Blok is een B18 met enkele carberatuer Zenith Stromberg.

Mischien dat jullie aan de hand van bovenstaande gegevens een idee hebben wat het is en of het kwaad kan?

groet Jan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-03-2010 16:48 #95043 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic na dieselen
<p>Probeer eens wat er gebeurt als je de ontsteking nog wat vroeger zet; 10 graden is voor een B20 o.k.; een B18 moet volgens Haynes op 21-23 graden (statisch) voorontsteking staan. Rijdt waarschijnlijk ook een stuk beter! Mocht de motor gaat pingelen moet je 'm iets later zetten. </p><p>Mocht dit niet helpen dan zou je eens 98 octaan kunnen tanken; ik heb wel eens gehoord dat dat ook helpt (?).</p><p> </p>

Groet, Hans

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-03-2010 17:23 #95042 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic na dieselen
<p>info over downloaden van instructieboekjes (en andere service manuals) voor AM is te
vinden via forum op:</p><p>
www.v44.nl/main.php?mi_key=2&mi_value=41...description=gevraagd
instructieboekje voor Amazon uit 1969&mi_sitelocator=1</p><p>
in zo'n boekje staat dat de juiste voorontsteking moet ingesteld worden via
stroboscooplamp (21-23 graden v&oacute;&oacute;r BDP voor B18A, 17-19 graden v&oacute;&oacute;r BDP
voor B18D); B18A motor vereist 97 octaan (indien loodvrij, dan ook best kop
met harde zittingen), met 95 octaan is dubbele koppakking nodig om
nadieselen te vermijden (zo staat het er letterlijk...).</p><p>
Eerst boekje aanschaffen, en dan rijden maar
</p>

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-03-2010 17:26 #95041 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic na dieselen
<p>super tanken, voorontsteking goed zetten, controleren op valse lucht (rembekrachtiger, spruitstuk, carburateur) en bougies vervangen/controleren op de juiste warmtegraad.</p><p> </p><p>Succes!</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-03-2010 22:09 #95040 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic na dieselen
Een mogelijke oorzaak van nadieselen is naast de hiervoor genoemde oorzaken ook inderdaad de warmtegraad van de bougiesdie te laag is, en koolafzetting aan de bougies of in de verbrandingsruimte. Die kooldeeltjes blijven dan na het uitschakelen van de ontsteking nagloeien en zorgen voor ongecontroleerde ontstekeing, want zolang de motor nog enigszins draait, zuigt hij benzinemengsel aan. Het is wel zaak om de oorzaak op te sporen, want echt gunstig is het niet voor je motor.
De klappen komen dan op een heel verkeerd moment en alles wordt dan verkeerd belast. De schade kan gelijk zijn aan die van pingelen.

Succes met zoeken; Sven

• Rico van Smeerdijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2010 20:38 #95039 door Rico van Smeerdijk
Beantwoord door Rico van Smeerdijk in topic na dieselen
<p>Heb hier jaren last van gehad wanneer in op bezine overging tijdens de zomervakantie's in het buitenland.</p><p>Op het moment dat ik 98 ben gaan tanken was het probleem weg.</p><p>Wanneer je een minder goede compressie hebt dan zal je geen of weinig last hebben van nadieselen.</p><p>Andere mogelijke oorzaak kan het nagloeien van kool zijn, die zich gevormd heeft door incorrecte afstelling van je carburateur.</p><p>Ik gok erop dat wanneer je 98 tankt je van je probleem af bent.</p><p>Laat het even weten.</p><p> </p><p> </p>

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-03-2010 23:44 #95038 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic na dieselen
De oorzaak is vrijwel zeker 95 octaan benzine.Ga over op 98.Zet het ontstekingstijdstip bij 1500 toeren met losse vacuumslang net iets over 20 graden voorontsteking.Het is wel van belang dat je de 95 octaan eerst (bijna) helemaal uit de tank hebt verbruikt.Ik heb gemerkt ,dat ook als er nog een rest 95 inzit en je 98 tankt ,het pingelen nog niet helemaal over is.

• jan van engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2010 09:13 #95037 door jan van engelen (GAST)
Beantwoord door jan van engelen (GAST) in topic na dieselen
Gisteren heb ik de ontsteking op 21 graden gezet bij 1500 toeren en losse vacuumslang.
Aangezien ik nog een bijna volle tank 95 heb rijd ik die eerst leeg en probeer 98.
Ik vind wel dat de wagen nu een stuk beter loopt,en gisteren dieselde hij niet na dus ik ben benieuwd verder.

ik had de ontsteking op 10 graden staan omdat mijn workshop manual dat aangaf voor een B18A.
Na de antwoorden van jullie ben ik op internet wat gaan zoeken en word er inderdaad 21-23 graden aangegeven bij een octaangehalte van ik meen 87 tot 97.

Ik houd jullie op de hoogte en dank voor de antwoorden.

groet Jan

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-03-2010 10:10 #95036 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic na dieselen
Die waardes hebben weinig te maken met het octaangetal, maar zijn voor verschillende toerentallen: 10-13 graden is bij stationair, 21-23 is bij 1500 rpm.

• Rob Funcke
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
27-03-2010 17:42 #95035 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic na dieselen
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="3">Nadieselen heeft vaak te maken met koolvorming in de cilinderkop. Door de hoge compressie krijg je dan een spontane ontsteking door nagloeien van de koolresten.</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="3">In het verleden losten de dealer dit probleem op door een dikke koppakking te monteren.</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><font face="Times New Roman" size="3">Zelf (als ik op benzine rij) heb ik er al jaren last van. Ik los het op om tijdens het uitzetten van de motor de koppeling op te laten komen. Zoek op dit forum op &ldquo; nadieselen&rdquo; <span style="mso-spacerun: yes"> </span>dan zie je veel reacties over dit probleem.</font></p>

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD