na dieselen
- Arco Ruighaver (GAST)
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
27-03-2010 21:52 #95034
door Arco Ruighaver (GAST)
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic na dieselen
<p>Bij mij B20 met dubbele SU was het nadieselen verdwenen nadat ik 98 van de BP (Echt 98) tankte, heb ook nog V-power geprobeerd maar het nadieselen bleef.</p><p>Momenteel met de carburateurs vervangen door een Webder 36DCD is het nadieselen met euro 95 ook verdwenen.</p>
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arco Ruighaver (GAST)
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
27-03-2010 21:53 #95033
door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic na dieselen
<p>Bij mij B20 met dubbele SU was het nadieselen verdwenen nadat ik 98 van de BP (Echt 98) tankte, heb ook nog V-power geprobeerd maar het nadieselen bleef.</p><p>Momenteel met de carburateurs vervangen door een Webder 36DCD is het nadieselen met euro 95 ook verdwenen.</p>
- jan van engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-03-2010 09:29 #95032
door jan van engelen (GAST)
Beantwoord door jan van engelen (GAST) in topic na dieselen
Inmiddels zijn we enkele dagen verder.Het na dieselen is totaal verdwenen terwijl ik nog steeds op 95 octaan rijd.
De auto loopt ook een stuk beter,start beter en pakt beter op.
Het kan dus blijkbaar wel op 95 met de opgegeven waarde van 21-23 graden bij 1500 toeren en vacuumslang los afgesteld.
groet Jan
De auto loopt ook een stuk beter,start beter en pakt beter op.
Het kan dus blijkbaar wel op 95 met de opgegeven waarde van 21-23 graden bij 1500 toeren en vacuumslang los afgesteld.
groet Jan
28-03-2010 13:26 #95031
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic na dieselen
<p>Jan, dat je op 95 kunt rijden zou ermee te maken kunnen hebben dat je compressie niet meer helemaal " fabrieksfris" is.</p><p>Als de compressie naar beneden gaat, heb je ook minder klopvastheid nodig. Maar pas op: pingelen op hogere toerentallen hoor je meestal niet, maar richt wél grote schade aan.</p><p> </p>
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
- Peter Donkerbroek
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-04-2010 12:13 #95030
door Peter Donkerbroek
Beantwoord door Peter Donkerbroek in topic na dieselen
Ik kan voorgaande suggesties bevestigen. Ik heb een Katterug van 1965 met B18A motor. Het fijnst loopt hij op SHELL V-power van 100 octaan uit Duitsland (equivalent ook verkrijgbaar bij ARAL). Niet alleen is het na-dieselen dan opgeheven, de motor is soepeler en rustiger bij lage toeren, bvb. bij 35 in 4 protesteert hij niet. Kost wel wat (1,65+), maar je merkt het verschil.
- Peter Donkerbroek
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-04-2010 12:14 #95029
door Peter Donkerbroek
Beantwoord door Peter Donkerbroek in topic na dieselen
Ik kan voorgaande suggesties bevestigen. Ik heb een Katterug van 1965 met B18A motor. Het fijnst loopt hij op SHELL V-power van 100 octaan uit Duitsland (equivalent ook verkrijgbaar bij ARAL). Niet alleen is het na-dieselen dan opgeheven, de motor is soepeler en rustiger bij lage toeren, bvb. bij 35 in 4 protesteert hij niet. Kost wel wat (1,65+), maar je merkt het verschil.
- Remon Kosse
- Elite lid
-
Minder
Meer
05-02-2011 20:55 #100241
door Remon Kosse
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Beantwoord door Remon Kosse in topic na dieselen
Deze discussie roept vragen op. In mijn Amazon B18A tank ik ook Euro 95. Er zit een aangepaste kop op voor LPG. Het nadieselen doet hij heel soms maar heb zelf het idee dat het komt door een brandstof aanvoerleiding die te warm ligt.
Is een hoger octaan gehalte voor de B18A uit 62 beter dan de 95 die ik nu tank? Welke invloed heeft het octaangetal op de verbranding?
Is een hoger octaan gehalte voor de B18A uit 62 beter dan de 95 die ik nu tank? Welke invloed heeft het octaangetal op de verbranding?
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-02-2011 11:07 #100244
door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic na dieselen
Een hoger octaangeetal betekent dat de benzine cq. het mengsel in de verbrandingskamer klopvaster is. Populair uitgelegd betekent het dat het mengsel later tot zelfontbranding overgaat.
Een hogere compressie betekent dat het mengsel sterker samengedrukt wordt. Daardoor ontstaat ook een hogere temperatuur. En daardoor zal het mengsel eerder tot ontbranding komen. Je kunt dus stellen dat wanneer de compressie hoger wordt, je ook benzine met een hoger octaangetal zou moeten tanken.
Of het voor jouw B18A noodzakelijk is om hogere octaangetallen te tanken kun je niet één twee drie zeggen. Het ligt ook een beetje aan de dikte van de gemonteerde koppakking(en) en dus de daadwerkelijke compressieverhouding. Soms werd bij reparatie een andere dan de standaardpakking gemonteerd en werd geadviseerd om voortaan "super" te tanken. Dat was vroeger sowieso dacht ik RON 98. Ken je de geschiedenis van de motor zo goed dat je weet of hij écht helemaal standaard is?
Kwaad kan het zeker niet om een hoger octaangetal te tanken; je zit dan altijd veilig.
Groet; Sven
Een hogere compressie betekent dat het mengsel sterker samengedrukt wordt. Daardoor ontstaat ook een hogere temperatuur. En daardoor zal het mengsel eerder tot ontbranding komen. Je kunt dus stellen dat wanneer de compressie hoger wordt, je ook benzine met een hoger octaangetal zou moeten tanken.
Of het voor jouw B18A noodzakelijk is om hogere octaangetallen te tanken kun je niet één twee drie zeggen. Het ligt ook een beetje aan de dikte van de gemonteerde koppakking(en) en dus de daadwerkelijke compressieverhouding. Soms werd bij reparatie een andere dan de standaardpakking gemonteerd en werd geadviseerd om voortaan "super" te tanken. Dat was vroeger sowieso dacht ik RON 98. Ken je de geschiedenis van de motor zo goed dat je weet of hij écht helemaal standaard is?
Kwaad kan het zeker niet om een hoger octaangetal te tanken; je zit dan altijd veilig.
Groet; Sven
- Remon Kosse
- Elite lid
-
Minder
Meer
06-02-2011 17:54 #100249
door Remon Kosse
Beantwoord door Remon Kosse in topic na dieselen
Ik vermoed dat er een originele koppaking gemonteerd is. De vorige eigenaar heeft er altijd 95 in getankt. Op euro 98 heb ik het tot nu toe nooit geprobeerd, maar het verbruik hoort dan in ieder geval naar beneden te gaan. Als ik het goed begrijp raden jullie dus euro 98 aan in plaats van 95 in verband met het hogere octaan getal.
- Siang Phoa
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-02-2011 23:50 #100268
door Siang Phoa
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Beantwoord door Siang Phoa in topic na dieselen
Ooit was er in Zwitserland benzine van 105 octaan te koop. Dat leverde meer vermogen op bij 10% minder verbruik.
Als ik in Duitsland ben, dan zoek ook ik specifiek naar die 100 octaan Shell of Aral.
Nu en hier moeten we ons behelpen, zelfs 98 wordt schaars. Als lapmiddel tank ik dus maar V-Power als dat zo uitkomt.
En ja, dit met een goed afgestelde en vrij recent gereviseerde motor.
Als ik in Duitsland ben, dan zoek ook ik specifiek naar die 100 octaan Shell of Aral.
Nu en hier moeten we ons behelpen, zelfs 98 wordt schaars. Als lapmiddel tank ik dus maar V-Power als dat zo uitkomt.
En ja, dit met een goed afgestelde en vrij recent gereviseerde motor.
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.