contactpuntjes afstellen

• Wouter van Pernis (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-07-2010 21:06 #95839 door Wouter van Pernis (GAST)
Beantwoord door Wouter van Pernis (GAST) in topic contactpuntjes afstellen
Dank voor de sympathieke gebaren en aanbiedingen voor hulp! De PDF is zeer bruikbaar, helder en praktisch. Ik heb vanmiddag al een redelijke poging gedaan om dynamisch af te stellen, echter het licht van mijn ouderwetse hoogspannings stroboscooplamp was oranje en wat zwak. Met een witte streep op ongeveer 23 graden en met de motorkap bijna dicht op mijn rug kon ik nét genoeg zien om de witte streep redelijk dicht bij het uitstekende merkteken te krijgen. Het aantal graden was echt niet af te lezen. Overigens was het aantal toeren een gokje, met behulp van de choke op lpg "voor mijn gevoel" net iets meer dan stationair laten draaien. Uiteraard wel met losgetrokken vacuumvervroeger. Echt nauwkeurig is het toch niet lijkt me, daarom heb ik in elk geval een betere lamp besteld met 12V voeding en zo'n pulsvoeler voor op de 1e bougiekabel. Met een beetje mazzel moet ik dan echt het aantal graden ook kunnen aflezen en hoef ik geen genoegen meer te nemen met een dikke witte streep.
De auto rijdt en start op dit moment overigens weer heel behoorlijk, maar ik heb het idee dat ik nog net wat vermogen mis tijdens accelereren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-07-2010 21:10 #95838 door Wouter van Pernis (GAST)
Nog een laatste vraag: ik heb geen toerenteller in mijn 142. Is er een truukje om vrij zeker te weten dat je motor 1500 toeren draait? M.a.w.: hoe weet ik dat de motor 1500 toeren draait (nodig voor dynamische afstelling) zonder toerenteller?

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-07-2010 22:35 #95837 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic contactpuntjes afstellen
<p>Wouter, als je het niet bezwaarlijk vindt om een keer op en neer naar Weert te rijden dan zal ik het een keer voordoen.</p><p>Je hebt mijn .pdf file al gelezen zie ik, dus in principe weet je wat je te doen staat.</p>

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-07-2010 21:48 #95836 door Wouter van Pernis (GAST)
Beste Hans,

Heb jij een toerenteller waar ik dan gebruik van zou kunnen maken? Ik vind de afstand Eindhoven - Weert geen bezwaar en zou graag binnenkort eens van je aanbod gebruik maken.

• Niels Brugman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
05-07-2010 22:40 #95835 door Niels Brugman
Beantwoord door Niels Brugman in topic contactpuntjes afstellen
Ik kwam toevallig gisteren op eBay een digital laser tachometer tegen. 't Blijkt dat je die dingen voor ongeveer een tientje thuis bezorgd kunt hebben. Dan zou 't een kwestie zijn van een stripje plakken, mikken met de laser en 't schermpje aflezen. Ik heb geen ervaring met deze tachometers en ook geen idee wat de kwaliteit er van is, maar 't lijkt mij toch best handig.

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-07-2010 08:57 #95834 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic contactpuntjes afstellen
<p>Niels, zijn grappige apparaatjes (heb er zelf ook zoiets liggen, leuk om het toerental van een electromotor te meten); maar of ze ook echt handig zijn om aan een auto te sleutelen?</p><p>Als je de ontsteking wilt afstellen dan zit je al met je stroboscoop in de ene hand en dan moet je in de andere hand de laser tachometer ook nog op de poelie richten. Zit je daar met twee handen in de buurt van de ronddraaiende fan te klooien. Lijkt me niet echt handig / veilig.</p><p>Bovendien heb je dan nog een derde hand nodig om de stroomverdeler te verdraaein om je ontsteking op tijd te zetten.</p><p> </p><p>Ik gebruik liever een echte toerenteller die je op de ontsteking aansluit, meestal hebben deze ook een funktie om de contacthoek te meten. Heb je tevens een goede idicatie of de lichthoogte van je contactpunten juist is afgesteld.</p>

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-07-2010 09:40 #95833 door Wouter van Pernis (GAST)
Han,

Op zich lijkt het mij juist wel handig. Als je het toerental eenmaal hebt afgesteld met warme motor hoef je die tachometer verder niet meer vast te houden. Stroboscoop richten en verdeler verdraaien hoeft ook niet tegelijk toch? Dat is een kwestie van stroboscoop richten om graden te controleren, verdeler verdraaien, en nog een met stroboscoop controleren.
Hoe dan ook, ik heb mijn geld wat anders besteed: heb een oude VDO opbouw toerenteller gevonden voor 20 euro op Marktplaats. Daarmee zou het ook moeten lukken.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-07-2010 10:21 #95832 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic contactpuntjes afstellen
<p>Ik heb een automotive multimeter, en die geeft ook toerental en kontakthoek. </p><p>Kost niet veel en kun je ook als gewone multimeter gebruiken. Ik heb nog een analoge, maar bijvoorbeeld deze digitale lijkt me goed: www.have-bv.nl/digitap/product/index.php?pID=2581 </p><p> </p><p>Met hier de technische gegevens: www.have-bv.nl/digitap/product/prod-spec...ive%20multimeter.pdf </p><p> </p><p>.</p><p> </p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-07-2010 17:49 #95831 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic contactpuntjes afstellen
<p>Wouter,,</p><p>zoals je in de pdf file hebt kunnen lezen zijn er goede alternatieven voor contactpuntjes , contactpuntjes branden in en de fiber nok slijt waardoor al snel weer verloop in het ontstekingstijdstip.</p><p>een set hotspark heb je voor nog geen 50 euro.</p><p>1 keer afstellen en klaar , nooit meer verloop.</p><p>niks contacthoek niks voelermaten , hoef je ook geen speciaalgereedschap aan te schaffen , 1 keer afstellen en klaar.</p><p>en voor die ene keer kun je dat wel ergens lenen</p>

• J.T. de Boer
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
07-07-2010 18:54 #95830 door J.T. de Boer
Beantwoord door J.T. de Boer in topic contactpuntjes afstellen
Hoe sluit je een hotspark aan als je maar een aansluitpunt op de bobine hebt (i.v.m. gepantserde kabel)?

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD