- Berichten: 1877
distributie tandwiel set
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
Groeten, Niek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1877
groet, Niek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1877
groet, Niek de Boer.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- J Vos (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 8
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1877
groet,Niek de Boer.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- J Vos (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 8
Bj het verversen van de olie, bleek deze behoorlijk klonterig. Dit is wellicht de oorzaak van het wegvallen van de oliedruk. Wel steeds de olie op tijd ververst. Misschien komt dit door het bijvullen met een ander soort olie. In beide gevallen overigens wel semi synthetische olie. Dit laatste moeten we nog oplossen. We gaan de motor doorspoelen en dan opnieuw verversen. De motor heeft in tussentijd wel gelopen, eindje gereden en de temperatuur liep behoorlijk op. Koelvloeistof bijgevuld. Zou dit een oorzaak kunnen zijn van het klonteren van de olie? We gaan er verder mee. Zijn afhankelijk van vrije uurtjes. Het eindresultaat komt.....
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3376
Het olieverbruik is kort na mijn schrijven terug gekomen, dus Han je had gelijk dat er iets met de zuigerveren was.Dus heb ik besloten om de motor te flushen.Wat heb ik gedaan, ik heb Sea Foam Motor Treatment gekocht en engineflush van Petron.Ik heb eerst de motorolie afgetapt, toen heb ik de zuigers op gelijke hoogte gezet en in elek cylinder 125ml Sea foam gegoten.Dit heb ik 3 dagen zo laten staan met om de twee a drie uur de krukas een beetje te verdraaien.Toen heb ik de sea foam afgetapt en uit de cilinders gehaald zover er nog wat inzat wat volgens mij niet was ik haalde alle het seafoam uit het carter.Toen heb ik de olie er terug in gedaan en de motor warm laten draaien.Na het warm draaien engine flush van Petron er in gedaan en motor 3 minunten stationair laten draaien.Toen de motorolie afgetapt.Men schrijft dan voor om een nieuw filter en verse olie er in.
Ik dacht dit kan het niet zijn er zit nog steeds engineflush in mijn oliekanalen en oliekoeler.Nu had ik nog drie liter SHELL olie, ik dacht laat ik er die eens in gooien.Ik heb de motor toen een 10 min laten draaien en heb toen de olie afgetapt.Nu die was zo zwart als zwarte verf maar kan zijn en dat was verse olie.Heb toen een nieuw filter gemonteerd en Valvoline XLD er in gedaan met Rislone ZDDP supplement daar de Valvoline geen zink bevat.Ik heb er 69ml per liter bijgedaan staat ergens beschreven op het internet.Millers olie valt hier nu eenmaal niet te krijgen en die haft van zichzelf zink.De XLD van Valvoline komt qua parameters over een met de rally olie 20W50 van Millers behalve dat er geen zink in zit, dus vandaar mijn supplement.Ik heb nu al 300km met de auto gereden zowel korte als lange afstanden (45km) en heb tot nu toe geen olieverbruik meer.En de olie hij begint nu een beetje te verkleuren maar in het begin moest je goed kijken waar het pijl was zo schoon was en bleef de olie. Nu de carterventielatie, ik heb op mijn auto een rembekrachtiger en een clutchbooster zitten en heb daarvoor de twee vacuum aansluiting op mijn spruitstuk gebruikt.Een derde aansluiting maken voor carterventielatie daar was ik niet zo happy mee en Tstukken in vacuum dat is niet mijn voorkeur.Nu heb ik op mijn auto Tinus Techniek gasstukken zitten.Ik dacht als ik daar nu eens twee pijpjes maak (in ieder gasstuk een) 45gr afgezaagd en de hoogste kant richting kelken dan moet ik daarachter een vacuum krijgen.Dit gedaan en mijn carterventielatie daar op aangesloten.Nu dat dit werkt staat als een paal boven water want ik moest mijn sproeiers van mijn SU’s wat terug draaien.Op de dop heb ik een filter gemaakt voor vacuum.Ik heb voor de B18 ventielatie gekozen omdat ik wilt dat carter iets onder vacuum komt en dat je dus niet wilt dat olie door de keerringen naar buiten wordt gedrukt. Nu is het zo dat als je meer gas geeft je ook meer carterdruk krijgt en krijg je met het system wat ik heb meer cauum.Zit er een vacuum aansluiting op je spruitstuk heb je het meeste vacuum wanneer de motor stationair draait maar heb je de minste carter druk volgens mij.Of heb ik het laatste mis? Maar voorlopig bollen we weer en blijft de olie mooi aan pijl en heeft Han mij op het juiste pad gezet ere wie ere toekomt. Ik heb er nog wat foto’s van de carterventielatie bij gedaan.Dat jullie zo lang op een reactie hebben moeten wachten ligt aan het feit dat ik zo weinig rijdt. m.vr.gr. Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1877
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- J Vos (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 8
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Mag ik een tip geven ?. Gooi er geen semi-syntheet in en ook geen verschillende soorten olie, de synthetische olie weekt olieresten los en verschillende olie kan gaan ... klonteren, dus Kroon Classic Oil of Millers.
Vergeet bij de revisie niet om het blok chemisch en ultrasoon te laten reinigen, bij een goed revisiebedrijf, dus koel en olie kanalen reinigen ook in de kop.
Op bescheiden basis reviseer ik ook blokken, zit in Doesburg bij Arnhem, is er iets of wil je advies stuur dan een pb.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.