distributie tandwiel set

Lees meer
24-10-2021 23:17 - 24-10-2021 23:20 #196298 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic distributie tandwiel set
Nou Cor,dat is toevallig .Ik was net van plan om dezelfde opmerking te maken,maar ik wachtte nog even om er over na te denken,dus jij was mij voor.Ik heb ook al een paar maal gezien,dat het tandwiel ,dat de verdeler aandrijft los zat van asje dat de oliepomp aandrijft. De motor loopt dan wel ,omdat de verdeler werkt,maar de pomp werkt niet. Ik dacht hier aan ,toen ik las ,dat de verdeler kennelijk verkeerd stond. Er bestaan asjes zonder en met een borgpen.In de gevallen ,die ik meemaakte was de motor stuk gelopen wegens een tekort aan smering.

Groeten, Niek.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-10-2021 16:12 #196304 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic distributie tandwiel set
Je hebt toch wel het oliespuitje ,nadat je het hebt gedemonteerd en schoongemaakt,terug gezet? Als je dat vergeet, heb je weinig oliedruk en dan blijft het oliedruklampje ook branden. Je zou niet de eerste zijn.

groet, Niek.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-10-2021 21:29 #196341 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic distributie tandwiel set
Is de oorzaak al gevonden? Ik benieuwd.

groet, Niek de Boer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-10-2021 11:01 #196344 door J Vos (GAST)
Beantwoord door J Vos (GAST) in topic distributie tandwiel set
Nee nog niet, we gaan vrijdagavond verder. Na afloop zal ik het complete verhaal op forum zetten. Het is een niet versleutelde motor. De auto werd van de eerste eigenaar gekocht. De auto was tot 1995 in gebruik als vakantie auto en had na 30 jaar nog maar 121000 km gelopen. Nu dus 220000 km. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-11-2021 09:09 #196504 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic distributie tandwiel set
Is er al nieuws?

groet,Niek de Boer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-11-2021 10:56 #196505 door J Vos (GAST)
Beantwoord door J Vos (GAST) in topic distributie tandwiel set
Het tandwielen set vervangen, het grote tandwiel een halve slag gedraaid, merktekentjes tegenover elkaar gezet. 
Bj het verversen van de olie, bleek deze behoorlijk klonterig. Dit is wellicht de oorzaak van het wegvallen van de oliedruk. Wel steeds de olie op tijd ververst. Misschien komt dit door het bijvullen met een ander soort olie. In beide gevallen overigens wel semi synthetische olie. Dit laatste moeten we nog oplossen. We gaan de motor doorspoelen en dan opnieuw verversen. De motor heeft in tussentijd wel gelopen, eindje gereden en de temperatuur liep behoorlijk op. Koelvloeistof bijgevuld. Zou dit een oorzaak kunnen zijn van het klonteren van de olie? We gaan er verder mee. Zijn afhankelijk van vrije uurtjes.  Het eindresultaat komt.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-11-2021 00:37 #196515 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic distributie tandwiel set
Ik heb een keer onderstaande geschreven over spoelen van een motor, een aanrader

Het olieverbruik is kort na mijn schrijven terug gekomen, dus Han je had gelijk dat er iets met de zuigerveren was.Dus heb ik besloten om de motor te flushen.Wat heb ik gedaan, ik heb Sea Foam Motor Treatment gekocht en engineflush van Petron.Ik heb eerst de motorolie afgetapt, toen heb ik de zuigers op gelijke hoogte gezet en in elek cylinder 125ml Sea foam gegoten.Dit heb ik 3 dagen zo laten staan met om de twee a drie uur de krukas een beetje te verdraaien.Toen heb ik de sea foam afgetapt en uit de cilinders gehaald zover er nog wat inzat wat volgens mij niet was ik haalde alle het seafoam uit het carter.Toen heb ik de olie er terug in gedaan en de motor warm laten draaien.Na het warm draaien engine flush van Petron er in gedaan en motor 3 minunten stationair laten draaien.Toen de motorolie afgetapt.Men schrijft dan voor om een nieuw filter en verse olie er in.
Ik dacht dit kan het niet zijn er zit nog steeds engineflush in mijn oliekanalen en oliekoeler.Nu had ik nog drie liter SHELL olie, ik dacht laat ik er die eens in gooien.Ik heb de motor toen een 10 min laten draaien en heb toen de olie afgetapt.Nu die was zo zwart als zwarte verf maar kan zijn en dat was verse olie.Heb toen een nieuw filter gemonteerd en Valvoline XLD er in gedaan met Rislone ZDDP supplement daar de Valvoline geen zink bevat.Ik heb er 69ml per liter bijgedaan staat ergens beschreven op het internet.Millers olie valt hier nu eenmaal niet te krijgen en die haft van zichzelf zink.De XLD van Valvoline komt qua parameters over een met de rally olie 20W50 van Millers behalve dat er geen zink in zit, dus vandaar mijn supplement.Ik heb nu al 300km met de auto gereden zowel korte als lange afstanden (45km) en heb tot nu toe geen olieverbruik meer.En de olie hij begint nu een beetje te verkleuren maar in het begin moest je goed kijken waar het pijl was zo schoon was en bleef de olie. Nu de carterventielatie, ik heb op mijn auto een rembekrachtiger en een clutchbooster zitten en heb daarvoor de twee vacuum aansluiting op mijn spruitstuk gebruikt.Een derde aansluiting maken voor carterventielatie daar was ik niet zo happy mee en Tstukken in vacuum dat is niet mijn voorkeur.Nu heb ik op mijn auto Tinus Techniek gasstukken zitten.Ik dacht als ik daar nu eens twee pijpjes maak (in ieder gasstuk een) 45gr afgezaagd en de hoogste kant richting kelken dan moet ik daarachter een vacuum krijgen.Dit gedaan en mijn carterventielatie daar op aangesloten.Nu dat dit werkt staat als een paal boven water want ik moest mijn sproeiers van mijn SU’s wat terug draaien.Op de dop heb ik een filter gemaakt voor vacuum.Ik heb voor de B18 ventielatie gekozen omdat ik wilt dat carter iets onder vacuum komt en dat je dus niet wilt dat olie door de keerringen naar buiten wordt gedrukt. Nu is het zo dat als je meer gas geeft je ook meer carterdruk krijgt en krijg je met het system wat ik heb meer cauum.Zit er een vacuum aansluiting op je spruitstuk heb je het meeste vacuum wanneer de motor stationair draait maar heb je de minste carter druk volgens mij.Of heb ik het laatste mis? Maar voorlopig bollen we weer en blijft de olie mooi aan pijl en heeft Han mij op het juiste pad gezet ere wie ere toekomt. Ik heb er nog wat foto’s van de carterventielatie bij gedaan.Dat jullie zo lang op een reactie hebben moeten wachten ligt aan het feit dat ik zo weinig rijdt. m.vr.gr. Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-11-2021 23:10 #196549 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic distributie tandwiel set
Als ik het nu goed begrijp, stonden de merktekens  aanvankelijk toch niet tegenover elkaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-11-2021 11:38 #196552 door J Vos (GAST)
Beantwoord door J Vos (GAST) in topic distributie tandwiel set
Jawel, alleen het grote tandwiel stond een halve slag gedraaid, stond daardoor niet op tijd. We zijn er nog mee bezig. Laat het nog weten hoe het afloop, ondertussen maken we er een revisie van....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-11-2021 21:20 - 12-11-2021 21:21 #196560 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic distributie tandwiel set
Merkwaardig, als het tandwiel gedraaid is dan staat het merkteken dus helemaal verkeerd.... maar goed, revisie dus.
Mag ik een tip geven ?. Gooi er geen semi-syntheet in en ook geen verschillende soorten olie, de synthetische olie weekt olieresten los en verschillende olie kan gaan ... klonteren, dus Kroon Classic Oil of Millers.
Vergeet bij de revisie niet om het blok chemisch en ultrasoon te laten reinigen, bij een goed revisiebedrijf, dus koel en olie kanalen reinigen ook in de kop.
Op bescheiden basis reviseer ik ook blokken, zit in Doesburg bij Arnhem, is er iets of wil je advies stuur dan een pb.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.