distributie tandwiel set

Lees meer
22-10-2021 18:59 #196264 door J Vos (GAST)
distributie tandwiel set is gemaakt door J Vos (GAST)
Ik heb een vraag over het slijten van de distributie tandwielen van mijn PV 544 uit 1965
Zo ineens maakte het een behoorlijk lawaai, ijzer op ijzer. Eerst konden we het niet vinden totdat we op het scherm trillingen voelden. De zaak opengehaald en wat bleek? Het fiber tandwiel zat los op het metalen hart met een verticale speling. 
Van slijtage is nauwelijks iets te zien. Voor zover ik kan nagaan heeft de auto nu 220.000 km gelopen.
Nu is mijn vraag komt dit vaker voor, is er iets over de oorzaken bekend en moet zo'n set ook periodiek worden vervangen?
Een beantwoording kan via janvos57@hetnet.nl . 
Verder heb ik bijna nooit iets met de auto, gewoon een fijne auto.

met vr. gr.
janvos
janvos57@hetnet.nl
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-10-2021 20:33 - 22-10-2021 20:35 #196266 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic distributie tandwiel set
Ik weet via Cor dat dit door oververhitting kan komen. Ik heb toen ik met hem aan het sleutelen was een Amazon gehoord die als oude ratelende diesel klonk. Ook daar was het hart van het tandwiel volledig los, maar de motor liep nog wel. De olie - sproeier die voor smering/koeling zorgt bleek verstopt waardoor het zaakje zo heet was geworden dat het fiber los is geraakt. Misschien kan je die controleren?

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-10-2021 10:43 #196267 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic distributie tandwiel set
Fiber heeft een maximale levensduur, door belasting over de jaren, warm/koud vertoont het 'metaal moeheid' .
Het was de eerste reparatie van mijn '67 Amazon 122S in de 70'er jaren, je denkt dat de hele motor naar de maan is.
Overigens ik gebruik de Fiber distributietandwielen al jaren niet meer, standaard metaal (origineel Volvo) of aluminium van Ben Flierman.
Is nog goedkoper ook, wellicht het doorslaggevende argument ...

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-10-2021 19:51 #196288 door J Vos (GAST)
Beantwoord door J Vos (GAST) in topic distributie tandwiel set
Bedankt Stijn, inmiddels een nieuw set van Scandcar geïnstalleerd, alles volgens het filmpje. De merktekentjes netjes tegenover elkaar. Echter ze liep niet, hooguit op 1 cilinder. Wat bleek de ontsteking stond niet meer op tijd. Dit herstelt en toen liep ze weer. Nog een keer koelstof bijgevuld en toen....brandde het oliedruklampje. Met een oliedrukmeter gemeten, geen oliedruk meer. Dit is nog niet verholpen. Kan het zijn dat er deeltjes van het fiber in de olie terecht is gekomen en hierdoor het systeem verstopt is geraakt? Wat nu te doen?    

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-10-2021 19:54 #196290 door J Vos (GAST)
Beantwoord door J Vos (GAST) in topic distributie tandwiel set
Bedankt Ed, wel weer een fiber tandwiel geïnstalleerd. Nu geen oliedruk meer, gemeten met een oliedrukmeter. Kan het zijn dat door het fiber een kanaaltje verstopt is geraakt? Wat nu te doen?e  

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-10-2021 20:04 #196293 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic distributie tandwiel set
Zo technisch ben ik helaas weer niet, ik weet vooral dat die sproeier dus niet verstopt moet zijn.

Wat mij opvalt in je verhaal is dat je zegt dat de ontsteking is verdraaid. Hoe kan dat als je er niet aan hebt gezeten? Of had je dat wel?

​​​
​​​​Kan het zijn dat de oliepomp slecht werkt waardoor de tandwielen dus geen / te weinig olie hebben gekregen waardoor je problemen hebt gekregen. Misschien was er dus al eerder een probleem, maar wat? Dat laat ik even aan de technici hier!

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-10-2021 20:15 #196294 door J Vos (GAST)
Beantwoord door J Vos (GAST) in topic distributie tandwiel set
Goh een snel antwoord Stijn. De tandwielen zagen er voldoende gesmeerd uit. Het lampje brandde voorheen niet. Dus was er voorheen voldoende oliedruk. De ontsteking stond niet meer op tijd. Het kan niet anders dan dat de stipjes op de tandwielen niet op de goede plaats staan. Dit kan een fabricagefout zijn, toch? 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-10-2021 20:53 #196295 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic distributie tandwiel set
Check of de draad van het oliedrukcontact kortsluiting maakt. Recent al twee keer meegemaakt, de isolatie wordt bros omdat die draad dicht langs het spruitstuk loopt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-10-2021 22:32 #196296 door J Vos (GAST)
Beantwoord door J Vos (GAST) in topic distributie tandwiel set
ja klopt, maar zit zit het hem niet in. Oliedruk met een meter gemeten, geen druk. We gaan nu de olie vervangen en dan maar weer kijken. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
24-10-2021 23:01 #196297 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic distributie tandwiel set
Geen oliedruk gemeten en de ontsteking stond niet goed meer; beiden worden door de nokkenas via een tandwieltje en een los asje aangedreven.

Ik zou daar eens naar kijken, is er geen stukje van dat asje afgebroken, draait de oliepomp wel rond, is van de aandrijving geen stukje afgebroken.

Dit alles is te controleren door de ontsteking te verwijderen en het asje eruit te tillen en dan kun je de aandrijving van de oliepomp zien.

In het onderdelenboek kun je zien hoe e.e.a. eruit hoort te zien.

Succes, Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.